نسخه چاپی

اردوغان خود را پیروز بزرگ انتخابات تركیه می‌داند

وی بر اساس شیوه دفاعی كه از ابتدای رسوایی فساد مالی علیه دهها تن از نزدیكان خود در پیش گرفته است فتح الله گولن، خطیب و متحد سابق خود را كه در پلیس و دستگاه قضایی تركیه نفوذ زیادی دارد به دست داشتن در این شنودها و تلاش برای سقوط دولت خود متهم كرده است.

به گزارش نما ،خبرگزاری فرانسه در گزارشی از استانبول نوشت:
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به رغم اتهامات فساد مالی علیه خود در سه هفته به زمان برگزاری انتخابات شهرداری تهدید علیه رقبا را افزایش داده است و خود را برنده بزرگ انتخابات می داند.

هدف آخرین حمله نخست وزیر ترکیه اینترنت، یکی از اهداف ترجیحی اردوغان بود که خلاصه گفتگوهای تلفنی شنود شده او در پایگاه اینترنتی روزنامه ها پخش شد.
دو هفته بعد از تصویب قانون بحث انگیز تشدید کنترل اینترنت، اردوغان پنچشنبه شب در گفتگویی تلویزیونی از احتمال ممنوعیت فعالیت شبکه های اجتماعی سخن گفت که ژوئن 2013 علت اصلی آغاز تظاهرات علیه او بود.

او به شبکه ای تی وی ATV گفت: « ما مصمم هستیم اجازه ندهیم مردم ترکیه از طریق یوتیوب و فیسبوک قربانی شوند. ما تدابیری را که لازم باشد در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد.»

یوتیوب همانند توییتر خشم اردوغان را بر انگیخته است.

خلاصه گفتگوهای نخست وزیر ترکیه با بلال پسر خود، وزرا و مدیرانی که مداخله آنها در پرونده های فساد مالی فاش شده است و همچنین اظهارات او درباره پرونده های قضایی و رسانه ای از دو هفته قبل در اینترنت منتشر شده است.
این افشاگری ها خشم مخالفان را بر انگیخته است و هزاران تظاهرکننده را برای درخواست استعفای اردوغان « دزد » به خیابان ها کشانده است.
اردوغان ابتدا از « مونتاژ » بودن این نوارها سخن گفت اما در نهایت به درستی برخی از آنها اذعان کرد.
وی بر اساس شیوه دفاعی که از ابتدای رسوایی فساد مالی علیه دهها تن از نزدیکان خود در پیش گرفته است فتح الله گولن، خطیب و متحد سابق خود را که در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه نفوذ زیادی دارد به دست داشتن در این شنودها و تلاش برای سقوط دولت خود متهم کرده است.
او پنجشنبه شب بار دیگر وعده داد بعد از انتخابات 30 مارس حمله ای را علیه این شبکه های « گولنی » آغاز کند.
رجب طیب اردوغان گفت: « سازمان گولن جنبش مذهبی و آموزشی نیست بلکه یک سازمان سیاسی است. ما ابتدا این موضوع را در سلسه مراتب دولتی و سپس ساختارهای قضایی مطرح خواهیم کرد .»
وی تاکنون پاکسازی گسترده ای را در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه شروع کرده است و بیش از 6000 مامور پلیس و صدها قاضی برکنار یا جابجا شده اند.
نخست وزیر ترکیه همچنین اعلام کرد با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره سرنوشت فتح الله گولن که در آمریکا زندگی می کند، گفتگو کرده است و احتمال درخواست استرداد او وجود دارد.
عدالت و توسعه، حزب اردوغان در سه هفته به زمان برگزاری انتخابات شهرداری از پیروزی خود اطمینان دارد.
این حزب از زمان رسیدن به قدرت در سال 2002 در همه انتخابات به پیروزی رسیده است.
اردوغان پنجشنبه شب گفت:‌ « هدف ما به عنوان حزب نخست کشور رسیدن به پیروزی بدون توجه به میزان آرا است. ما می خواهیم در بیشتر شهرهای بزرگ به پیروزی برسیم .»
هر چند حزب عدالت و توسعه از کسب نتیجه بهتر در سطح ملی مطمئن است همه نظر سنجی ها از سقوط محبوبیت این حزب حکایت دارد.
بر اساس این تحقیقات این حزب 36 تا 42 درصد آرا را کسب می کند که با آرای 50 درصدی در آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2011 فاصله زیادی دارد.
در انتخابات شهرداری سال 2009 حزب اردوغان 39 درصد آرا را کسب کرده بود.
اردوغان انتخابات شهرداری را به یک همه پرسی در حمایت یا علیه خود تبدیل کرده است. او که از با قدرت سخن می گوید، وعده داد در صورتی که حزب عدالت و توسعه به پیروزی نرسد، سیاست را ترک کند و همچنین نخستین بار از تصمیم خود برای تغییر مقررات حزب خود خبر داد که او را از قرار گرفتن در راس قدرت در چهارمین دوره در سال 2015 منع می کند.
مرات یتکین، روزنامه نگار روزنامه رادیکال گفت: « او مطمئن است 30 مارس به پیروزی می رسد و همه اتهامات فساد را از میان بر می دارد .»
چنگیز اکتر از دانشگاه سابانچی استانبول نیز اعلام کرد « او از پیروزی خود بدون توجه به میزان آرا خبر می دهد. اما در حزب عدالت و توسعه شمار کسانی که اردوغان را به عنوان یک مشکل می دانند، زیاد است .»
وی افزود: « به عقیده بسیاری او مشروعیت خود را از دست داده و بحران شروع شده است .»

۱۳۹۲/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...