نسخه چاپی

مصباحی مقدم:

دولت لیدر اقتصادی ندارد

عکس خبري -دولت ليدر اقتصادي ندارد

سخنگوی جامعه روحانیت درباره حمایت جامعتین از ولایتی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: جامعه روحانیت در این مورد به اجماع نرسید و ائتلاف جامعه روحانیت با جامعه مدرسین و احزاب همسو نیز در گرو ورود به انتخابات است.

به گزارش نما ، به نقل از فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، که مشروح آن متعاقباً منتشر می‌شود درباره آخرین وضعیت طرح «رسیدگی به دارایی مسئولان» در کمیسیون مشترک مجمع و اینکه چرا تاکنون به نتیجه مشخص نرسیده است، اظهار داشت: این طرح در اواخر سال 91 در مجلس تصویب و با تأخیر در مجمع تشخیص مطرح شد.

*رویکرد رفسنجانی در مجمع

مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه بر اساس اولویت‌بندی که رئیس مجمع در نظر می‌گیرد دستورات دیگری در جریان کار قرار گرفت، ادامه داد: سیاست‌گذاری برای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌گذاری‌های دیگر که به نتیجه رسید و تصویب شد، در دستور کار بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یک نگاه این بود که این طرح به مجلس بازگردد و مجلس در آن بازنگری کند تا اگر لازم بود با توجه به شرایط تغییراتی اعمال شود و دامنه کسانی که مشمول این حکم می‌شوند محدودتر شود.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در یک جلسه بحث‌های مفصلی در مجمع بر روی این طرح صورت گرفت، یادآور شد: این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون مشترک قضایی و اقتصادی ارجاع شد و در کمیسیون نیز بحث‌های خوبی صورت گرفت لذا اصل مسئله تصویب شد و انشاء‌‌الله از چنین قانونی برخوردار شویم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه برخی معتقدند این قانون صرفا جنبه شعاری دارد در حالی که این یک قانون جدی است، گفت: برخی معتقد بودند وسعت این قانون به گونه‌ای است که قابلیت اجرا نخواهد داشت اما برخی دیگر در کمیسیون مطرح کردند که اگر این طرح را جدی بگیریم حتما قابلیت اجرا دارد.

*مبنا قرار دادن خوداظهاری برای رسیدگی به اموال مسئولان

وی از مبنا قرار دادن خوداظهاری برای رسیدگی به اموال مسئولان خبر داد و تصریح کرد: باید شرایط طوری باشد تا هر کس مسئولیت می‌گیرد در فرمی اموال خود و خانواده‌اش را گزارش کند و اگر نیاز به بررسی دارایی‌ها وجود داشت، قوه قضائیه ورود داشته باشد و ظاهرا این کار 3 سال یک بار صورت می‌گیرد.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه این مباحث فعلا در کمیسیون مشترک مطرح شده و به صحن مجمع تشخیص نیامده است، درباره زمان قطعی شدن آن گفت: طبعا کار باید در کمیسیون پایان یابد تا در دستور کار قرار گیرد البته تا آخر سال یک جلسه بیشتر نمانده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اولین دستورکارهای مجمع در سال آینده را طرح رسیدگی به دارایی مسئولان عنوان کرد و گفت: امیدواریم این طرح در سال آینده به نتیجه برسد.
وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دلخوری روحانی از رفسنجانی به دلیل پرداختن به بحث رسیدگی به اموال مسئولان درباره مخالفت رئیس‌جمهور با این طرح در مجمع یادآور شد: من چنین موضع مخالفی از آقای روحانی ندیده‌ام.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده شده در جلسه مجمع برخی گفته‌اند طرح رسیدگی به اموال جنبه سیاسی دارد و برای پز دادن خوب است؛ گفت: شاید در صحبت برخی افراد چنین چیزی بوده است و این بیشتر برای زیر آبزنی از این طرح است تا به آن پرداخته نشود.

*تاکید آیت‌الله آملی لاریجانی برای ساختارمند و هزینه‌کرد طرح اعلام دارایی

وی در همین زمینه یادآور شد: من شهادت می‌دهم که همه اعضا و قوه قضائیه در این زمینه به دنبال کار جدی هستند و از این رو رئیس قوه قضائیه معتقد است این کار ساختار و هزینه می‌خواهد.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه ما باید برای این ساختار جدید در بودجه سال آینده هزینه‌ای در نظر بگیریم، این کار را نشانه جدیت در پیگیری این طرح عنوان کرد و گفت: اگر مسئولان بخواهند دارایی خود را اعلام کنند باید ظرفیت لازم اداری برای رسیدگی به این مسئله در قوه قضائیه پیش‌بینی شود.

*ریشه شکل گیری زمین خواری در دولت کارگزاران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ریشه شکل گیری زمین خواری در دولت کارگزاران ادامه داد: خود نگاه کارگزاران هم نگاه کاملاً مادی و تکنوکراسی بود. یادم می‌آید فردی گفت برای یک پروژه ساختمان‌سازی نزد شهردار وقت کرباسچی رفتم و نامه‌ای برای ایشان بردم. ایشان به حالت لمیده نامه را گرفت و کنار گذاشت و گفت حرفت را بگو، یعنی اعتنایی به آن نامه نکرد. من کارم را گفتم و او گفت که شما باید حق شهرداری را بدهید، من بار دیگر به نزد او رفتم و یک چک با ارقام درشت دادم، گفت حالا درست شد از راهش وارد شدی. یعنی حل مشکلات مردم از طریق پرداخت فوق‌العاده؛ لذا این باعث باب شدن زیرمیزی و خیلی چیزهای دیگر شد.

*در زمینه برخورد با مفاسد هنوز بازخوردی از دولت ندیده ایم

وی با تاکید بر اینکه صحبت‌هایی که روحانی کرده‌ و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را که مجدداً تقویت کردند، قابل توجه است، در عین حال افزود: ما هنوز چیزی که به عنوان بازخورد باشد نداریم تا قضاوت کنیم.
مصباحی مقدم درباره اینکه چرا دولت مطالباتی که از بابک زنجانی دارد به عنوان طلبش بر نمی‌دارد؟ گفت: این به قوه قضائیه ارجاع شده است و پرونده دست دولت نیست و قوه قضائیه هم دارایی‌هایی که مربوط به بابک زنجانی بوده است را ضبط کرده است.

* سیاسی کاری اصلاح‌طلبان درباره مفاسد اقتصادی خوراک انتخاباتی دارد

عضو مجمع تشخیص درباره اینکه چرا اصلاح‌طلبان در برخورد با مفاسد اقتصادی سیاسی‌کاری می‌کنند و موضوع امثال بابک زنجانی را به اصوگرایان منتسب می کنند؟ توضیح داد: اصلاح‌طلبان در پی این هستند که خوراکی برای انتخابات آینده تهیه کنند برای اینکه این خوراک را تهیه کنند به هر چیزی دست می‌زنند. اگر در مجلس شورای اسلامی چهار تا سه تا کارت زرد داده می‌شود، می‌بینید که همین را علم می‌کنند و آن را به عنوان معارضه مجلس با دولت و کارشکنی مجلس نسبت به دولت عنوان می‌کنند تا بگویند مجلس مقابل دولت قرار گرفته و مردم برای دور بعد باید مجلس دیگری انتخاب کنند.

*سخنان انتخاباتی ترکان پای دولت نوشته می‌شود

وی در ادامه به سخنان انتخاباتی ترکان پرداخت و تصریح کرد: در یکی از مصاحبه‌های آقای ترکان هم گفته شد که مردم باید فکر دیگری کنند؛ ما نمی‌خواهیم بگوییم که سخن آقای ترکان سخن دولت است اما سخن یکی از کسانی است که از مشاوران رئیس‌جمهور است و طبعاً پای دولت نوشته می‌شود. من بی‌خبر نیستم که بعضی اوقات آقای دکتر روحانی نسبت به اینگونه اظهارات واکنش هم نشان داده است.
«گاهی می‌بینید که همه تعاملات مثبت مجلس و دولت را نادیده می‌گیرند و کنار می‌‌گذارند، چهارتا سؤال و نظر را برجسته می‌کنند تا از آن استفاده سیاسی کنند این مقتضای سیاسی‌کاری است و مقتضای عدم رعایت نقل همراه با امانت افکار و اندیشه‌ها و رفتارها برای فضاسازی درباره مجلس آینده است.»
مصباحی مقدم در خصوص ورود زودهنگام به مسائل قوم و قبیله‌ای برای انتخابات اظهار داشت: من نفس تشکیل معاونتی برای اقوام و اقلیت‌ها را یک حرکت انتخاباتی نمی‌دانم چراکه این معاونت به معنای بها دادن به اقوام و اقلیت‌ها است که باید هم به آنها بها داد، مهم این است که بعداً در انتخابات ببینیم که آیا از این ظرفیت جدیدی که ایجاد کردند می‌خواهند به عنوان یک اهرم استفاده کنند یا خیر؛ اگر چنین اتفاقی افتاد ممکن است چنین تفسیر کنیم که اصل تشکیل چنین معاونتی به منظور اهداف انتخاباتی بوده است و در غیر این صورت این تفسیر را به همراه نخواهد داشت که ما بگوییم معاونت اقوام و اقلیت‌ها را برای اهداف انتخاباتی شکل دادند.

* تحریک مباحث قومیتی به ضرر کشور است/ خطر تبدیل ایران به ایالات متحده ایران

این نماینده مجلس درباره هدف آنها از شعله‌ور کردن مطالبات قومیتی گفت: اصل این مسئله که ایران از اقوام متعدد و ادیان متعدد تشکیل شده است قابل انکار نیست گرچه تعبیر اقلیت نسبت به برخی موارد مثل برخی پیروان مذاهب را می‌توان داشت اما برخی را مثل قوم ترک، لر و کرد نمی‌توان به اقلیت تعبیر کرد اما تحریک مباحث قومیتی به ضرر کشور و در این تردیدی نیست چرا که بالا بردن مطالبات آنها به ضرر کشور است و باید در انتخاب افراد شایستگی‌ها را ملاک قرار داد.

*کارگروه جدید دولت برای هدفمندی یارانه‌ها

وی درباره کارگروه جدیدی که دولت برای بحث هدفمندی تشکیل داده است گفت: تعدادی از افرادی که در این گروه حضور دارند را می‌شناسم؛ فقط آقای نیلی، شریعتمداری و وزیر اقتصاد در این موضوع دخیل هستند.
مصباحی مقدم در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه اخیراً به نقل از شما گفته شد کسانی که بالای یک میلیون و 800 تومان حقوق می‌گیرند جزو دهک‌هایی هستند که باید از یارانه حذف شوند، متذکر شد: خبر را درست بازتاب نداده بودند؛ از من سؤال شد که دولت رقم و عددی را که می‌خواهد برای یارانه مبنا قرار دهد چیست که گفتم سناریوهای مختلفی وجود دارد از 12 میلیون درآمد سالانه گرفته تا 21 میلیون تومان که این رقم دوم می‌شود ماهی یک میلیون و 800هزار تومان لذا این یک پیشنهاد اس و دولت در این زمینه از برخی نمایندگان دعوت و از بنده نیز سؤال کردند.

*خط فقر مبنای پرداخت یارانه ها قرار گیرد

این اقتصاددان تاکید کرد: پیشنهاد من این بود که خط فقر را مبنا قرار دهند.چراکه خط فقر یک فرمول دارد و استخراج خط فقر یک کار علمی است و نیاز به کارشناسی دقیق و ظریف دارد و تبعاً بین تهران و شهرستان‌ها متفاوت خواهد بود؛ خط فقر روستایی و تهران متفاوت است لذا تا کار کارشناسی صورت نگیرد این امر امکان‌پذیر نیست.

* در سبد کالا عقل و تدبیر درست به کار گرفته نشد

وی درباره عملکرد اقتصادی دولت در چند ماه اخیر تصریح کرد:‌ عملکرد اقتصادی دولت را عاقلانه برداشت می‌کنیم و حرکت عاقلانه‌ای است حالا شاید بشود گفت به استثنای سبد کالا که در آن عقل و تدبیر درست به کار گرفته نشد. اگر نه رضایتمندی بیشتری از سوی مردم داشتیم یعنی اگر به صورت کارت هوشمند دراختیار مردم قرار می‌گرفت که در فروشگاه‌ها کالا خریداری کنند خیلی بهتر بود تا خود کالا توزیع و صف‌های طولانی تشکیل شود.

*عملکرد دولت در واگذاری دارائی به خارج از دولت بسیار ضعیف بود

مصباحی مقدم در خصوص کالاهای خارجی سبد کالا گفت: آن هم خلاف تدبیر بود چون باید اولویت را به تولیدات داخل می‌دادند نه استفاده از واردات چرا که یکی از مصیبت‌های ما در سال‌های اخیر افزایش واردات کالاهای مصرفی است که ما در داخل می‌توانیم مشابه آن را تولید کنیم، آنچه گفته شد کلیت کار است و حرکت، حرکت عقلایی است. ولی این حرکت عقلایی را همراه با یک سرعت کند مشاهده می‌کنیم یعنی شتابی که باید داشته باشد یک شتاب عقلایی است، در رفتار اقتصادی دولت وجود ندارد. این را در مسائل مختلفی می‌توان مشاهده کرد. امسال دولت می‌توانست بخش قابل توجهی از دارائی خود را به خارج از دولت واگذار کند اما عملکردش بسیار ضعیف بود وا ین نشان دهنده نوعی تعلق خاطر دولت به دارائی‌های دولت است.

*نگرانی از تکرار مدل شیب ملایم هاشمی و خاتمی

«الان پیش‌بینی این است که اصلاح قیمت‌های حامل انرژی سال آینده که دولت مکرراً می‌گوید با شیب ملایم، البته تغییر شیب ملایم آرام‌بخش است و از نظر روانی بسیار مثبت است اما نگرانیم این شیب آنقدر ملایم باشد که از اثربخشی خارج شده چون ما دنبال کاهش مصرف انرژی هستیم و این نیازمند این است که این شیب خیلی هم ملایم نباشد. در دوره‌ هاشمی و خاتمی شیب آنقدر ملایم بود که با اصلاح قیمت 20 درصد و 15 درصد سالانه هیچ گونه‌ای تأثیری در کاهش مصرف نداشت.»
عضو شورای عالی پول و اعتبار درباره اینکه می‌گویند بنزین 1100 تا 1700 هزار تومان می شود، تاکید کرد: قطعاً چنین چیزی نیست و حتماً کمتر است؛ حتی طبق خبرهایی که ما داریم می‌خواهم بگویم اینقدر جرأت نیست.

*دولت لیدر اقصادی خاصی ندارد

وی با تاکید بر اینکه ظاهراً دولت لیدر خاصی ندارد درباره اینکه به طیب‌نیا و سیف گفته شد که محوریت نجفی در بحث اقتصادی مطرح است، گفت: آقای نجفی اقتصاددان نیست که بخواهد لیدر اقتصادی باشد.

*گزارش دولت به مجلس درباره اقدامات پس از تحریم

مصباحی مقدم با اشاره به اقدامات دولت در دوران رفع جزئی تحریم‌ها اظهار داشت: کار اساسی که در این دولت انجام شده بالا بردن ذخیره اطمینان‌بخشی مواد غذایی، دارویی و مواد اولیه بنگاه‌های اقتصادی است که در همین فرصت تحریم‌ها استفاده شده و بعد از تحریم‌ها وضعیت بهبود هم پیدا کرده است و در این زمینه به مجلس گزارش هم داده‌اند.
* ائتلاف جامعه روحانیت با جامعه مدرسین و احزاب همسو در گرو ورود به انتخابات است
مصباحی مقدم در ادامه در باره برنامه جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات آینده، ائتلاف با جامعه مدرسین و سایر گروه‌های اصولگرای مرجع گفت: ما برای انتخابات آینده دو سال وقت داریم لذا اقدام زودهنگام برای انتخابات فضای عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ذهن و فکر مردم را به مسئله‌ای مشغول می‌کند که مسئله روز آنها نیست لذا هر کاری را باید در وقت خود انجام داد از این جهت جامعه روحانیت مبارز تاکنون وارد بحث انتخابات نشده است و به موقع وارد خواهد شد. همه آنچه که درباره ائتلاف با جامعه مدرسین و احزاب همسو گفته شد در گرو ورود اصل انتخابات است.
سخنگوی جامعه روحانیت درباره حمایت جامعتین از ولایتی در انتخابات ریاست‌جمهوری و چرایی این حمایت اظهار داشت: جامعه روحانیت در این مورد به اجماع نرسید اما ئر جامعه مدرسین ظاهرا اعلام کردند که از ولایتی حمایت می‌کنند اما در جامعه روحانیت چنین اتفاقی نیفتاد. * ورود جامعه روحانیت به مسائل انتخاباتی بر حسب وظیفه است
«ورود جامعه روحانیت به مسائل انتخاباتی بر حسب وظیفه است بدون اینکه بخواهد قدرت را تصاحب کند و تشکیلات عریض و طویلی داشته باشد که حزب معنا پیدا کند و از این رو شاخه‌های دانشگاهی، حقوقی، دانشجویی و غیره ندارد و در واقع یک تشکل صرفا روحانی است و از آغاز کار تاکنون کارکرد حزبی به معنای تصاحب قدرت نداشته است و برای به دست آوردن صندلی‌های مجلس و کرسی‌های وزارتخانه‌ها هیچگاه چانه‌زنی نکرده است و از دولت‌هایی که روی کار می‌آیند هیچ توقعی ندارد و به مسائل اجرایی نیز ورود نمی‌کند به توصیه‌ها اکتفا و جاهایی که احساس خطر برای اسلام و انقلاب داشته باشد ورود می‌کند و موضع بهنگام می‌گیرد و جایی که ببیند ساحت رهبری مورد تعرض قرار گرفته، ورود می‌کند.»

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...