نسخه چاپی

آداب و رسوم نوروز یك سرمایه اجتماعی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: در برگزاری آداب و رسوم نوروز باید شرایط فعلی جامعه را لحاظ كرده و از برخی انتظارات و اقدامات ناپسند صرف نظر نماییم و تجملات را به نوروز اضافه نكنیم.

به گزارش نما ، به نقل ا باشگاه خبرنگاران، علیرضا عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه شادی و نشاط یک حالت و وضعیت روحی است که نتیجه سه عامل محبوبیت، مقبولیت و موفقیت است، گفت: این سه عامل با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ داشته، بر یکدیگر می‌تابند و از یکدیگر تغذیه می‌کنند و بی تردید از مولفه‌های بس مهم پویایی یک جامعه، وجود و وفور شور و نشاط است.
وی افزود: از دیگر سو، عناصر اصلی آداب و رسوم نوروز، چون گرایش به نظافت و خانه تکانی، سبز کردن گندم، چیدن سفره هفت سین، جمع شدن افراد خانواده در زمان تحویل سال نو، دید و بازدیدها و عیدی گرفتن‌ها و عیدی دادن‌ها مجموعه اموری است که نشان از پاکی و پاکیزگی، روشنایی، گشایش دل و کار و رفع کدورت‌های کوچک و بزرگ ظاهری و باطنی دارد و حرکت افراد جامعه در مسیر محبوبیت، مقبولیت و موفقیت را تسهیل و تنظیم کرده و در نتیجه شور و نشاط اجتماعی را می‌افزاید.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه اهمیت آداب و رسوم نوروز از آن روست که در چارچوب شئونات اخلاقی و فرهنگی ما ایرانیان قرار داشته و برآمده از سنت‌های صحیح دیرین و هم هویت ماست، تصریح کرد: مراسم نوروز بدینسان می‌تواند کارکردهای اجتماعی سودمندی چون ایجاد نشاط، ارتقای سطح امید به زندگی، افزایش حس تعهد و وظیفه شناسی نسبت به خانواده، فامیل و جامعه و ایجاد تمایل هر چه بیشتر به فرهنگ خودی داشته باشد.
عباسی تاکید کرد: نوروز با تقارنی که با آب و هوای خوش و روح افزای بهاری دارد، به همراه آداب و رسوم فاخری که ما ایرانیان پرورانده‌ایم فضای پر نشاطی را به جامعه می‌بخشد و از این رهگذر کیفیت زندگی اجتماعی را ارتقا می‌دهد. بنابر این می‌توان گفت که آداب و رسوم نوروز یک سرمایه اجتماعی است.
وی بیان داشت: از بعد تربیتی نیز خانواده‌های ایرانی با همیاری در زمینه نظافت و خانه تکانی و با تقویت ارتباطات فامیلی در این روزها ،علاوه بر این که روح نشاط و سرشاری و خرسندی را در خانواده، فامیل و اجتماع می‌پراکنند به فرزندان خود که در معرض جامعه پذیری هستند درس وفاق اجتماعی می‌آموزند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: باید شرایط فعلی جامعه را لحاظ کنیم و از برخی انتظارات و اقدامات ناپسند صرف نظر نماییم و برخی تجملات را به نوروز اضافه نکنیم و سادگی و صمیمیت و نشاط آوری آداب و رسوم نوروز را بخردانه حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...