نسخه چاپی

فرهنگ تنها عامل توسعه قدرت

نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروزه توسعه قدرت بر پایه توسعه فیزیكی و نظامی قابل قبول نبوده و تنها عامل تحول «فرهنگ» است و این همان قدرتی است كه ایران از خود نشان داده است.

به گزارش نما ، به نقل از روابط عمومی همایش بین المللی "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی"، منصور حقیقت پور با بیان اینکه انقلاب اسلامی مفاهیم جدیدی از قدرت را بروز داد، اظهار کرد: بروز این مفاهیم جدید موجب حذف یک سری مفاهیم سنتی شد و بر همین اساس مفاهیم جدیدی بر مبنای تیکه بر فرهنگ و ایجاد تحولات انقلابی از سوی جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد که در نتیجه موجب موج بیداری اسلامی شد که هم اکنون در منطقه شاهد آن هستیم.
وی در ادامه گفت: از جمله دیگر مفاهیم قدرت که جمهوری اسلامی ایران توانست آن را مطرح کند، توسعه قدرت نرم بر پایه نقش دهی اساسی به مردم کشور بود که این موضوع به عنوان بازدارنده ترین مورد برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان کارکرد خود را در این زمینه نشان داده است و هم اکنون سایر کشورهای جهان نیز از این مدل استفاده می کند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته مفاهیم سنتی قدرت بر اساس توسعه فیزیکی و نظامی معنا پیدا می کرد، یادآور شد: با این حال امروزه توسعه قدرت بر پایه توسعه فیزیکی و نظامی قابل قبول نبوده و تنها عامل تحول «فرهنگ» است.
وی در ادامه به ظرفیت های موجود کشور برای تغییر نقشه قدرت هندسه جهانی اشاره و عنوان کرد: ظرفیت های ایران در این زمینه چند گونه است که مهم ترین آن ظرفیت اعتقادی، مذهبی و دینی است که در این زمینه از ظرفیت های بلندی برخوردار هستیم، چنانچه می بینیم بهترین مفاهیم عدالت و مردم سالاری نیز در این اعتقادات متبلور شده است.
حقیقت پور در ادامه گفت: ظرفیت دیگر کشور در این زمینه ارائه مدل جدیدی از مدیریت جامعه و نظام بود که امام خمینی(ره) این مدل را مطرح کردند و آن مدیریت بی منت کاریزماست که هم اکنون دنیا نیز تشنه چنین مدیریتی است.
وی در ادامه به کلید واژه هایی که کشور ما ارائه دهنده اصلی آن بوده است، اشاره و اذعان کرد: فرمول نه شرقی، نه غربی برای نخستین بار از سوی ایران مطرح شد که کانون جهان به حقیقت آن پی برده است و از طرفی فرمول دفاع از محرومین نیز مورد دیگری است که از سوی ایران به وجود آمد و ادامه پیدا کرد، همچنین واژه «مقاومت» نیز از مهم ترین واژه هایی است که ایران از آن استفاده کرد و هم اکنون فراگیر شده است.
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ایران تاکنون در جهت فعالیت های خود برای تغییر هندسه قدرت جهانی دستاوردهای بسیاری داشته که لازم است به بهترین شکل از آن صیانت کند، چرا که دنیا قصد دارد این دستاوردها را ناکارآمد و غیرکارساز جلوه دهد، از این رو باید برای حفظ و توسعه این دستاوردها دانشگاه و پژوهشگاه ها را فعال کرد تا به صورت علمی به این مباحث پرداخته شود.

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...