نسخه چاپی

«رضا» نام تمام پسران یك مرد

عکس خبري -«رضا» نام تمام پسران يک مرد

قاری ممتاز قرآن كریم و نماینده استان خراسان رضوی در سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم تلاوت در حرم «امام رضا(ع)» را بزرگ‌ترین عنوان و افتخار زندگی خود می‌داند و می‌گوید: پدرم عاشق امام رضا(ع) و نام تمام پسرانش نیز رضاست.

به گزارش نما، سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ابتدای اسفند‌ماه ۱۳۹۲ در شیراز برگزار شد و «حمید‌رضا عباسی» نماینده استان خراسان رضوی به عنوان سوم این مسابقات دست یافت.


فیلم تلاوت «حمید‌رضا عباسی» در فینال سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

دانلود

عباسی سال ۱۳۸۹ هم به مقام سوم مسابقات کشوری قرآن کریم که به میزبانی استان یزد برگزار شد دست یافت و با کسب این مقام به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی مالزی اعزام شد.

این گزارش گفت‌وگو با «حمید‌رضا عباسی» از نظر علاقه‌مندان می‌گذرد.





لطفا خودتان را معرفی کنید

«حمید‌رضا عباسی» متولد ۱۳۵۵ شهر زنجان متأهل و در حال حاضر ساکن مشهد هستم.

چرا به مشهد مهاجرت کردید؟

پدرم عاشق حضرت «علی‌بن موسی الرضا(ع)» هستند. ما ۶ برادر هستیم و اسامی همه ما مزین به رضا است، علیرضا، عبدالرضا، حمیدرضا، غلامرضا، مجیدرضا و محمدرضا. از این رو ارادت پدر به ساحت مقدس امام هشتم سبب هجرت خانواده به مشهد شد و من از سن پنج سالگی در مشهد ساکن هستم.

پدر من از قاریان خوب زنجان است و شاید حدود ۲۵ سال پیش وی در مسابقات کشوری قرآن کریم شرکت می‌کرد. وی از روحانیون و قاریان خوب زنجان هستند و اولین استاد من و برادران پدرم هستند.

در مشهد بیشتر در جلسات چه اساتیدی شرکت می‌کنید؟

در مشهد جلسات خوبی با حضور اساتید بزرگ برگزار می‌شود و من هم از همان ابتدا از محضر اساتیدی مانند آقایان؛ «سید‌مرتضی و سیدمجتبی سادات فاطمی»، «محمدزاده»، «مرحوم اوحدی»، «مسگری»، «حسن‌زاده»، «معینی» و بسیاری از اساتید دیگر استفاده کردم.

تحصیلات شما چیست و اکنون چه می‌کنید؟

دارای مدرک کارشناسی فقه و مبانی حقوق هستم و اکنون در مرکز عالی تربیت مدرس قرآنی مشهد تدریس می‌کنم و با جامعة المصطفی العالمیه هم همکاری دارم.

بالاترین عنوان زندگی‌ام افتخار تلاوت در حرم «امام‌رضا(ع)» است

در محافل حرم «امام‌رضا(ع)» هم تلاوت می‌کنید؟

بله، من چندی است افتخار تلاوت در حرم امام هشتم را دارم و هرکس به من می‌گوید بالاترین عنوانی که در زندگی کسب کرده‌اید چیست می‌گویم خادمی و افتخار تلاوت در حرم «امام‌رضا(ع)».

به لطف خدا و «اهل‌بیت‌(ع)» روز‌های شنبه هر هفته تلاوت و اذان ظهر به افق مشهد برعهده من گذاشته شده و امید‌وارم لیاقت این عنوان را داشته باشم.

کسب عنوان نخست مسابقات کشوری دانش‌آموزی، دانشجویی و نیروهای مسلح

از کی در مسابقات حضور دارید؟

مسابقات را از دوران دانش‌آموزی آغاز کردم و در مقاطع مختلف شهرستانی، استانی و کشوری صاحب مقام اول دانش‌آموزی هستم. در دوران دانشجویی هم چندین‌بار در مسابقات شرکت کردم و مقام اول و دوم کشور را کسب کردم، در دوران سربازی هم مقام اول ستاد مشترک سپاه و مقام اول نیروهای مسلح را کسب کرده‌ام.

از سال ۱۳۸۴ در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنم و دو بار سوم شدم

در مسابقات سراسری از سال ۱۳۸۴ با توصیه دوستان شرکت کردم و در سال ۱۳۸۹ در مسابقات یزد در مجموع رقابت رشته قرائت من رتبه اول را کسب کردم، اما آن سال برای اولین و آخرین بار آزمون کتبی هم در کنار مسابقات برگزار شد و امتیاز من در مجموع از اولی به سومی تنزل یافت، در سی و شش دوره مسابقات فقط یک بار آزمون کتبی در مرحله کشوری برگزار شد و من مقام اول را از دست دادم، در آن سال «جعفر فردی» دوم شد و من سوم شدم، البته چون آقای فردی یک‌بار به مسابقات مالزی اعزام شده بود من به مالزی رفتم و در آنجا چهارم شدم.

مسابقات مالزی هم همان‌گونه که می‌دانید توزیع عناوین تا حدودی سیاسی است و به تلاوت‌ها عنوان نمی‌دهند.





مسابقات شیراز باشکوه‌ترین مسابقات سال‌های اخیر بود

کمی از مسابقات امسال بگویید، به نظر شما از نظر کمی و کیفی چقدر رشد داشت؟

به نظر من مسابقات شیراز یکی از بهترین و باشکوه‌ترین مسابقات قرآن سال‌های اخیر بود، دستگاه‌های مختلف استان فارس و برگزارکنندگان مسابقات در سازمان اوقاف و امورخیریه، مسابقات امسال را با نظم و شکوه خاصی برگزار کردند.

جا دارد من از کارکنان مرکز امور قرآنی سازمان تشکر کنم زیرا این عزیزان از مدت‌ها قبل با اطلاع‌رسانی، تبلیغات محیطی، هماهنگی با نهادهای مختلف، موضوع فنی،‌ داوری‌ها، اسکان و همه جنبه‌های برگزاری مسابقات تلاش بسیار زیادی کردند و خالصانه به ساحت مقدس قرآن کریم خدمت می‌کنند.

از طرفی این عزیزان از هم‌اکنون در تدارک مسابقات بین‌المللی هستند، پس از آن هم باید مسابقات اذان، مراحل شهرستانی و استانی و بسیاری از برنامه‌های دیگر را برگزار کنند.

خود مسابقات از نظر فنی چگونه بود؟

شهرستان‌ها و استان‌ها تلاش زیادی را در سال‌های اخیر برای جذب علاقه‌مندان صورت می‌دهند، خود من شاهد بودم در مسابقات مشهد استقبال به قدری زیاد بود که شهر مشهد را منطقه‌بندی کردند و پس از مسابقات منطقه‌ای مسابقات مشهد و استان برگزار شد.

این عوامل سبب شده است تا مرحله کشوری مسابقات بسیار بهتر و باکیفیت‌تر برگزار شود، زیرا قاریان از چند فیلتر سخت عبور کرده‌اند و در کنار آنان افراد ممتاز و عنوان‌دار سال‌های قبل هم حضور دارند و در مجموع همه ساله رقابت تنگاتنگ و زیبایی را در مسابقات کشوری شاهد هستیم.

سطح فنی مسابقات هر سال رو به افزایش است

امسال در مراحل نهایی هم چهره‌های بین‌المللی حضور داشتند و هم برخی جوانان فعال و پرتلاش، از این رو شاهد یک رقابت پویا و زیبا در مسابقات قرآن کریم بودیم، در مجموع سطح فنی مسابقات سال‌به‌سال افزایش می‌یابد.

در سال‌های اخیر من شاهد هستم در بین متسابقان قبل از رقابت یک رفاقت زیبایی وجود داشته و این سبب شده مسابقات در یک فضای صمیمی برگزار ‌شود، یکی از افراد که به جایگاه می‌رود همه برای او دعا می‌کنند، زیرا همه به این یقین رسیده‌اند که آنچه به عنوان نتیجه رقم می‌خورد تقدیر الهی است و همه بچه‌ها تسلیم خواست خداوند متعال هستند و این ادبی است که بچه‌ها از محضر قرآن آموخته‌اند.




کمی بیشتر از خود بگویید، متأهل هستید؟

بله، خداوند از ثلاله حضرت «زهرا(س)» همسری نصیب من کرده و اکنون صاحب دو فرزند پسر به نام‌های «مهدی» و «محمدهادی» هستیم.

قصد دارید بچه‌ها را در راه قرآن وارد کنید؟

طبیعتاً انس با قرآن برای هر انسانی لازم است و یکی از بزرگ‌ترین وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان، جدا از نام نیکو، تربیت نیکو است و چه ادب و تربیتی بالاتر از تربیت و ادب قرآنی.

بهترین نتیجه عمر و زندگی‌ام انس با قرآن فرزندانم است

اگر من بتوانم فرزندانم را با قرآن مأنوس کنم، فکر می‌کنم بهترین نتیجه را از عمر و زندگی گرفته‌ام، البته انس با قرآن به این معنی نیست که حتماً فرزندان قاری یا حافظ خوب باشند، البته اگر بشوند خوب است، اما مهم داشتن زندگی قرآنی است و امیدوارم خداوند توفیق دهد تا فرزندانم را قرآنی تربیت کنم.

برای بیمه‌شدن فرزندان از فتنه‌های آخر‌الزمان دست به دامان قرآن شوید

در پایان حرف دیگری دارید؟

در برخی از جلسات و نشست‌های دوستانه که با خانواده‌ها داریم می‌گویم اگر می‌خواهید فرزندان را بیمه کنید، آنها را می‌توانید بیمه قرآنی کنید و در این صورت هیچ‌کدام از فتنه‌های آخرالزمان تأثیری بر فرزند شما نمی‌گذارد، بلکه آنان دیگران را هم به راه راست هدایت می‌کنند.

از طرفی خداوند در قرآن می‌گوید: من بین تو و کسانی که به قرآن ایمان ندارند حجاب پوشنده قرار می‌دهم و اینها نشانه‌هایی است که خانواده‌ها باید فرزندان خود را به سمت قرآن هدایت کنند و از حلاوت آن بهره ببرند، حضرت «علی(ع)» می‌فرمایند؛ قرآن ثروتی است که بالاتر از آن نیست و این ثروت هرگز پایان نمی‌پذیرد، پس اگر بخواهیم در روز قیامت سربلند باشیم بهتر است دست به دامان قرآن و «اهل‌بیت(ع)» شویم.

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...