نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با نما:

معادلات اوكراین هیچ تاثیری بر ایران نخواهد داشت

عکس خبري -معادلات اوكراين هيچ تاثيري بر ايران نخواهد داشت

حجت اله سوری گفت: نظام سلطه در شكل جدیددی ظهور پیدا كرده است كه مردم و كشورها را در خود هضم می كند. ما كشوری هستیم كه پایبند به اصول و آرمان هستیم و حرف جدیدی برای این قرن داریم.

به گزارش نما ،حجت اله سوري در رابطه با اتفاقات اخير در اوكراين اظهار داشت : غرب در قضاياي به وجود آمده در اوكراين چهره واقعي خود را نشان داد . علي رغم شعارهاي زيبايي در خصوص دموكراسي و مردم سالاري دارند اينها به دليل آنكه به منافع استراتژيك اورآسيا دست پيدا كنند. با دخالت علني در مسايل داخلي اوراين مخالفين را تحريك كردند و اين مسايل پيش آمد.
وي افزود: آنجه كه از حوادث براي ما و دنيا درس است ، اثبات روحيه تجاوزگري اروپا وآمريكا است . كه به گونه اي جديد تحت عنوان انقلابهاي نارنجي شكل مي گيرد. ازطرفي روي كار آمدن نخست وزير گذشته با سوابق و محكوميت قضايي و از طرفي رسيدن به دروازه هاي نزديك روسيه است و در اين بين فكر مي كنم بايد روسيه هرچه زودتر تكليف خود رامشخص كند .
سوري ادامه داد: اين تحولات مي تواند در منطقه اثراتي را هم داشته باشد .اگر اينها موفق شوند اوكراين را به طور كامل ملحق به اروپا كند ، حوزه اروپا به سمت آسيا و روسيه كشيده خواهد شد و در نهايت منافع و گستردگي بيشتري نصيب اروپاييان مي آيد .
وي خاطر نشان كرد:‌ در معادلات گذشته روسيه هميشه برنده موضوعات نبوده است . به طوري كه سيستم كمونيستي از بين رفت ولي دولت ماندگار آن روسيه با توجه به معادلاتي كه در دنيا بود ، نتوانست نقش خود را به خوبي ايفاكند . دربحث سپر موشكي آمريكا درتركيه به نوعي تضعيف روسيه است. آمريكا به دنبال منافع اقتصادي خود در اين زمينه است. آنها براي استفاده از منابع انرژي اوكراين دست به اين اقدامات مي زنند .
وي ادامه داد: اگر روسيه به اين مسئله برسد كه با امريكا و اروپا كناربيايد و معامله اي با يكديگر كنند . من فكر نمي كنم تاثيري بركشور ما و روند انقلابي ما داشته باشد . ما از ابتدا مستقل بوديم و سياست ما به عنوان تنها كشور آزاد در دنيا بوده است كه خودش در تمام معادلات بين الملل تصميم گيرنده هستند و در اين مدت نقش هايي را روسيه با غرب بازي كرده است ،ما متوجه شده ايم . در رابطه با مسايل هسته اي ايران در شوراي امنيت همراهي هايي بوده است. ما تكيه اي به هيچ قدرتي نداريم.
نماينده مردم سلسله ودلفاندر مجلس تاكيد كرد: آنچه براي ما مهم است آزادي كشورها و مردم است و جلوگيري از نظام سلطه است . نظام سلطه در شكل جديددي ظهور پيدا كرده است كه مردم و كشورها را در خود هضم مي كند. ما كشوري هستيم كه پايبند به اصول و آرمان هستيم و حرف جديدي براي اين قرن داريم و به عنوان يك الگو با حفظ استقلال و با اتكا به خداوند و مسوولين و ظرفيتهاي داخلي خود راه خود را ادامه مي دهيم .
وي تصريح كرد : البته مردم دوست دارند كه روسيه از تماميت ارضي كشورش دفاع كند . و با حوزه نفوذي كه در منطقه دارد از اين مسايل دفاع كند . اما آنچه در اين 35 سال گذشته ديده شد ، روسيه به طور نتوانسته است در رو يا رويي با غرب پايبند باشد ، اميدواريم بياستد . زيرا روسيه خاطره اي در كوبا دارد و هنگامي كه فشار بر كوبا آمد . روسيه جز كشورهايي بود كه سريعا كوبا را تخليه كرد و از جنگ جلوگيري كرد.اميداواي دولت مردان روسيه بتوانند جايگاهي خود را درنظام چند قطبي حفظ كند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...