نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفتگو با نما:

برنامه‌های دولت برای هدفمند كردن یارانه‌ها مشخص نیست/ كاری برای حماسه اقتصادی انجام نشد

عکس خبري -برنامه‌هاي دولت براي هدفمند کردن يارانه‌ها مشخص نيست/ کاري براي حماسه اقتصادي انجام نشد

جعفر قادری گفت:برنامه‌های دولت برای هدفمند كردن یارانه‌ها مشخص نشده است و این كه میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی چقدر خواهد بود و درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را چگونه می‌خواهد توزیع كند؟

به گزارش نما ، سال 92 با همه فراز و نشیب هایش در حال پایان است و این روزها بهترین زمان برای ارزیابی آن چیزی است که امسال بر اقتصاد ما گذشت. امسال با دو دولت روبرو بودیم و با شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی. این که چطور اقتصاد را گذراندیم، بهانه ما برای گفتگو با جعفر قادری نماینده شیراز بود.

به‌طور کل اقتصاد ایران را از نظر شاخص‌های اقتصادی در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شاخص‌ها نسبت به سال گذشته یک مقدار بهبود داشته‌اند. رشد اقتصادی، تورم یا بیکاری در مقایسه با سال گذشته بهتر شده‌اند، اما هنوز فضای مناسبی نیست و نمی‌توانیم بگوییم تحول مناسبی اتفاق افتاده است. بخشی از آن به فضای تحریم برمی‌گردد که عملاً بر کشور مؤثر است و بخش دیگرش هم به مسائل و مشکلات مدیریتی و راهبردهای توسعه برمی‌گردد که باعث می‌شوند انتطارات و توقعاتمان را برآورده نسازند. در عین حال که نباید فشار تحریم‌های بین‌المللی را نادیده بگیریم، داخل کشور هم هنوز برنامه اقتصادی منظم، منسجم و مدونی ارائه نشده، البته یک‌سری کارهای متفرقه انجام شده است، ولی مشکلات کشور با این جور کارها حل نمی‌شود. باید راهبرد و استراتژی توسعه اقتصادی کاملاً و به‌طور دقیق، مشخص، برنامه‌ها تدوین و و سمت و سوها اعلام شود تا بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی کنند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، مثل گذشته روزمرگی‌ها ادامه می‌یابد و کارها به روال گذشته کجدار و مریز پیش می‌رود. به‌جای این که شاهد تحول و سرعت بیشتری در کارها باشیم، به نظر می‌رسد یک مقدار برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دولت مشخص شود تا بخش خصوصی بتواند جهت‌گیری‌هایش را مشخص سازد.
به نظر شما مهم‌ترین رویداد اقتصادی سال 92 چه بوده است؟
ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری.
اگر بخواهید یک چهره اقتصادی را معرفی کنید، چطور؟
چهره‌ای که برجسته باشد، نداشتیم.
با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و شاخص هایی مانند تورم، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و امثالهم، در سال آینده اقتصاد ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
با توجه به فضای مبهمی که به واسطه تغییرات قیمت در اجرایی کردن طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد، قدری پیش‌بینی سخت است. برنامه‌های دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص نشده است و این که میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی چقدر خواهد بود و درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را چگونه می‌خواهد توزیع کند، آیا می‌خواهد در بخش تولید صرف کند یا صرفاً بحث‌های عوام‌پسند قرار است ادامه یابد، مشخص نیست. از این‌رو سریع نمی‌شود قضاوت کرد و باید ببینیم دولت چه برنامه‌ای برای هدفمندی یارانه‌ها دارد و تا چه حد شیب تند است. در باره نحوه توزیع درآمدها هم همین طور.
به نظر شما آیا این شیب از طرف دولت تند خواهد بود؟
اگر کل سطح درآمد مورد استفاده قرار بگیرد، شیب تند است. این که چقدر بخواهد از این ظرفیت استفاده کند مهم است.
با توجه به بحث افزایش حامل‌های انرژی کلاً تبعات مثبت و منفی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اشاره کردم اگر این افزایش‌ها تند باشد و دولت بخواهد با عجله این تعدیل‌ها را انجام بدهد، به نظر می‌رسد قدری ایجاد مشکل می‌کند، ولی اگر درصدی بالاتر از نصف تورم و حداکثر ده پانزده درصد بالاتر از نصف تورم سال 92 و شیب ملایم باشد، مطمئن باشید خیلی مشکل ایجاد نمی‌کند. اگر میزان افزایش شدید باشد می‌تواند مشکلات جدی به وجود آورد. منتظر می‌مانیم ببینیم برنامه دولت چیست.
امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بود. به نظر شما آیا در بخش حماسه اقتصادی موفق عمل شده است یا خیر؟
نه، انتظارات و توقعاتی که از حماسه اقتصادی داشتیم، به هیچ‌وجه برآورده نشد و شاهد اقدام و کار خاصی در این زمینه نبوده‌ایم.
چرا؟
اشاره کردم هنوز برنامه دولت مشخص نیست، ضمن این که تغییر دولت را داشتیم. ماه‌های اول که دولت قبلی بر سر کار بود و دولت بعدی هم که روی کار آمد، هنوز برنامه و طرح آن مشخص نیست که بر اساس آن اداره شود. ضرورت داشتن برنامه مهم است و دولتی که سر کار می‌آید باید از قبل روی طرح و برنامه کار کرده و طرح‌ها و استراتژی‌هایش مشخص باشد. معمولاً دولتی که سر کار می‌آید با انتخاب افراد سعی می‌کند استراتژی‌ها و برنامه‌هایش را مشخص می‌کند که این امر زمان می‌برد. با این اوضاع نباید انتظار و توقع خاصی داشته باشیم. این چند ماه گذشته فرصتی برای دولت بود تا بتواند برنامه‌هایش را مشخص کند و از فضای فراهم‌شده به‌خوبی استفاده کند.
خیلی ممنون. محبت کردید.  

۱۳۹۲/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...