نسخه چاپی

علامه‌ای كه در خارج از كشور شناخته‌تر است!

برگزاری مراسم نكوداشت علامه عبدالعلی بیرجندی بهانه‌ای شد تا به زندگی این عالم بزرگ كه در خارج كشور چهره‌ای شناخته‌تر برای محققان است، پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نظام‌الدین عبدالعلی بیرجندی که تاریخ تولدش نامعلوم است در سال 934 هجری قمری وفات یافت.

این عالم بزرگ ریاضیدان و ستاره‌شناس مشهور سده‌های نهم و دهم هجری قمری بود که نام کامل وی نظام‌الدین عبدالعلی بن محمدبن حسین است و او را با القاب فاضل بیرجندی و محقق بیرجندی نیز نامیده‌اند.

عبدالعلی بیرجندی از محضر استادان بزرگی بهره برد که از آن جمله علم حدیث را نزد غیاث‌الدین جمشید کاشانی، فنون حکمی را نزد منصوربن معین‌الدین کاشی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، و سایر علوم را نزد کمال‌الدین قنوی آموخت.

ملا مسعود شروانی و سیف‌الدین تفتازانی نیز از استادان وی به شمار می‌روند آرامگاه وی در روستای بجد از توابع شهرستان بیرجند، واقع است.

وی دارای تالیفات بسیاری در زمینه ریاضیات و ستاره‌شناسی به زبان‌های فارسی و عربی بوده که برخی از آنان در کتابخانه‌های انگلستان و هند نگهداری می‌شوند.

از جمله آثار این علامه بزرگ می‌توان به کتاب اسطرلاب اشاره کرد که آن را به نام‌های بیست باب در معرفت اسطرلاب و تحفه حاتمیه نیز معرفی کرده‌اند این اثر در جمادی‌الاولی سال 900 نوشته شده ‌است که نسخه‌ای از این رساله در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود همچنین آثار و تالیفات زیاد دیگری نیز از این عالم بزرگ به جای مانده است.

اکنون بعد از گذشت بیش از پانصد سال از دوران حیات این دانشمند فرهیخته در بیرجند باز هم نام او نقل هر محفل علمی و ادبی است و مراسم نکوداشت این عالم بزرگ امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیرجند در حال برگزاری است.

۱۳۹۱/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...