نسخه چاپی

ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی معما شد

رسانه های مالزی و غربی پس از ناپدید شدن هواپیمای مسافربری بویینگ 200-777 در مسیر كوالالامپور- پكن محور حمله تروریستی و خرابكاری در این هواپیما را در برنامه خبری خود قرار داده اند.

به گزارش نما ، احتمال عملیات تروریستی در ساقط کردن این هواپیما را شب گذشته ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی در گفت وگو با خبرنگاران کلید زد و از امروز خبرهایی در مورد سوار شدن دو نفر با گذرنامه سرقتی دو اروپایی توسط رسانه ها و مقامات مالایی پیگیری شد.

برخی مقامات امنیتی آمریکایی اعلام کرده اند، امکان دارد افرادی که با گذرنامه سرقتی یک شهروند اتریشی و یک ایتالیایی سوار هواپیما شده اند، با اهداف غیرتروریستی اقدام به این کار کرده باشند.

این مقامات گفته اند، گذرنامه های سرقتی یا جعلی توسط قاچاقچیان و یا مهاجران غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد و تروریست ها دست به این اقدام نمی زنند.

نخست وزیر مالزی 24 ساعت پس از آن که از احتمال عملیات تروریستی در این هواپیما خبر داد، بار دیگر گفت که دولت تمام پروتکل های امنیتی را در فرودگاه بین المللی کوالالامپور بررسی کرده و موارد امنیتی را افزایش می دهد.

وی گفت که دولت بدنبال شواهد و مدارک در مورد تروریستی بودن یا نبودن این حادثه است و پس از آن نتیجه گیری می کند.

همزمان پلیس اینترپل اعلام کرد، گذرنامه های مشکوک بیشتری را در مورد افرادی که سوار هواپیمای ناپدیدشده مالزیایی شده اند، بررسی می کند.

سی.ان.ان از وجود چهار گذرنامه جعلی در بین مسافران این هواپیما خبر داده است.

برخی شبکه های خبری نیز از کشف شیء ناشناسی در منطقه ای در نزدیکی محل ناپدید شدن هواپیما خبر داده اند.

تاکنون هیچ مقامی در مورد این خبر اظهارنظر نکرده است.

از سوی دیگر برخی رسانه ها به نقل از مقامات آمریکایی که خواسته اند نامشان ذکر نشود اعلام کردند در آسمان تایلند آثاری از انفجار مشاهده کرده اند. این رسانه ها تصاویری از یک حالت انفجار نیز منتشر کرده اند.

پلیس مالزی نیز اعلام کرده است، در حال بررسی وضعیت چند نفری است که از سفر با این پرواز انصراف داده اند.

این افراد بار خود را قبل از پرواز پس گرفته اند.

محققان نیز در حال بررسی علل معمولی ناپدید شدن یک فروند هواپیما مانند نقص مکانیکی، اشتباه خلبان و بدی آب وهوا هستند، اما مقامات مالایی امروز در گفت وگو با خبرنگاران همه این موارد را به دلایل مختلف رد کردند.

شرکت هواپیمایی مالزی اعلام کرد، هواپیما قبل از پرواز بررسی فنی شده و مشکلی نداشته است.

معاون وزیر حمل و نقل مالزی نیز اعلام کرد، هیچ گونه علامتی از هواپیما در مورد نقص فنی دریافت نشده و خلبان هواپیما در آخرین تماس در ارتفاع 35 هزار فوتی گزارشی از بدی آب وهوا نداده است.

34 فروند هواپیما و 40 کشتی برای یافتن اثری از هواپیما در منطقه ای که ارتباطش قطع و از صفحه رادارها ناپدید شده در تلاش هستند. اما به رغم گذشت حدود 44 ساعت از حادثه اثری یافت نشده است.

با توجه به احتمالی که فرمانده نیروی هوایی مالزی در مورد امکان تغییر مسیر پرواز هواپیما و بازگشت آن داده است، وسعت محل گشت زنی نیروهای امدادی و جست وجو نیز افزایش یافته است.

هم اکنون کشتی ها و هواپیماهای مالزی، اندونزی، چین، آمریکا، تایلند و سنگاپور در منطقه در حال جست وجو هستند.

هواپیمای مسافری خطوط هوایی مالزی بامداد شنبه ساعتی پس از ترک فرودگاه بین المللی کوالالامپور به سمت پکن با 239 سرنشین شامل 227 مسافر و 12 خدمه ناپدید شد.

153 مسافر این هواپیما چینی، 38 نفر مالزیایی، 12 نفر اندونزیایی، هفت نفر استرالیایی، سه نفر فرانسوی، چهار نفر آمریکایی، دو نفر نیوزیلندی، دو نفر اوکراینی و بقیه از کشورهای روسیه، ایتالیا، تایوان، هلند و اتریش بودند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...