نسخه چاپی

نماینده اتحادیه اروپا در ایران چه می‌خواهد؟

بهانه حقوق بشر در پوشه اشتون

عکس خبري -بهانه حقوق بشر در پوشه اشتون

حقوق بشر چه پتانسیل موردعلاقه‌ای برای كاترین اشتون در موضوع مناسبات با ایران دارد؟ آنگونه كه از شواهد پیداست تمركز و توجه هیات اروپایی در سفر به ایران روی مساله حقوق بشر بسیار بوده چراكه در اظهارات آنان این موضوع برجسته شده است. اشتون در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان نیز از حقوق بشر گفت.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، حقوق بشر! نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. این دیگر جان کری یا وندی شرمن نیست که از هزاران کیلومتر دور‌تر درباره مسائل حقوق بشر در ایران سخن بگوید. این مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که دیروز با وزیر امور خارجه ایران درباره مسائل حقوق‌بشر سخن گفته است. اگر تا دیروز وزارت خارجه آمریکا بیانیه می‌داد و به بهانه حقوق بشر از وضعیت سران فتنه 88 گلایه می‌کرد و خواستار آزادی آنان شده بود، اکنون کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده و چشم در چشم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خندان دولت روحانی از حقوق بشر می‌گوید. اشتون پس از گفت‌وگو با ظریف به جمع خبرنگاران آمد. خبرنگاری از او خواست درباره محتوای گفت‌وگوهایش با ظریف بگوید و اشتون گفت: درباره وضعیت اسفناک سوریه، آینده افغانستان، چالش‌های مواد مخدر و نیز درباره «پتانسیل‌های وضع حقوق بشر» در آینده با یکدیگر گفت‌و‌گو کردیم.


پتانسیل‌های وضع حقوق بشر در آینده!

حقوق بشر چه پتانسیل موردعلاقه‌ای برای کاترین اشتون در موضوع مناسبات با ایران دارد؟ آنگونه که از شواهد پیداست تمرکز و توجه هیات اروپایی در سفر به ایران روی مساله حقوق بشر بسیار بوده چراکه در اظهارات آنان این موضوع برجسته شده است. اشتون در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز از حقوق بشر گفت. مایکل‌مان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد: کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی دیدار با فعالان زن به مشکلات آنها گوش داده است. وی ادامه داد: ما نگران حقوق بشر در ایران هستیم و این موضوع مهمی برای خانم اشتون است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، مان عنوان کرد: اشتون در دیدار با رئیس‌جمهوری و سایر مقامات بلندپایه ایران درباره موضوعاتی گفت‌وگو کردند که تابه‌حال درباره‌شان گفت‌وگو نکرده بودیم. ‌ اشتون البته قبل از سفر به تهران و در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی نیز گفت: موضع ما درباره اهمیت پرداختن به حقوق بشر در ایران بسیار واضح است. اشتون همچنین به دیدار خود با برخی فعالان زن ایرانی در روز جهانی زن اشاره و آن را مهم توصیف کرد.


چرا حقوق بشر؟

چندی پیش هیاتی از پارلمان اروپا به ریاست تاریا کرونبرگ به ایران آمد. آنها در سفارت یونان با 2 نفر از مجرمان امنیت ملی دیدار کرده و مبالغ هنگفتی به آنها دادند. اگرچه آن سفر با توهین‌های مکرر کرونبرگ به هاشمی‌رفسنجانی و محمدجواد ظریف حاشیه‌ساز شد اما اظهارات آنان درباره موضوع حقوق بشر نشان داد اروپایی‌ها موضوع حقوق بشر را در دستور کار ویژه خود در مواجهه با ایران قرار داده‌اند. در کنار اظهارات مقامات آمریکایی و غربی و بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره موضوع حقوق بشر، اظهارات کاترین اشتون در تهران حائز اهمیت است. سفر اشتون به تهران، سفر مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. او گفته است در این سفر با مقامات زیادی با دیدگاه‌های مختلف از ایران دیدار می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف در ایران را درک کند. با این حال او به عنوان نماینده اتحادیه اروپا با پیام حقوق بشر هم به ایران آمده است. به عبارتی اتحادیه اروپا در صورت تنظیم مدل جدیدی از مناسبات با ایران، موضوع حقوق بشر را به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های اولویت‌دار خود تعیین کرده است. به هر حال حقوق بشر از آن قبیل بهانه‌هایی است که طی سال‌های گذشته دستاویز غرب و آمریکا برای فشار به مخالفان خود قرار گرفته است. اکنون که کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفته است در کنار موضوع هسته‌ای آمده است تا مسائل مهم برای اتحادیه اروپا را با طرف ایرانی در میان بگذارد؛ این نگرانی ایجاد می‌شود که برجسته شدن بهانه‌های حقوق بشری درباره ایران در نهایت منجر به چه مطالباتی خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین مطالباتی که با بهانه حقوق بشر می‌تواند مطرح شود، ایجاد شرایطی برای آزادی عمل جریان فتنه 88 در ایران خواهد بود. برخی منابع نیز گزارش داده‌اند طی ماه‌های اخیر بیشتر مقامات اروپایی که به ایران آمده‌اند به بهانه حقوق بشر مطالباتی درباره جریان فتنه داشته‌اند. درست در همین راستا بود که اشتون در روز نخست سفر خود به ایران همانند کرونبرگ با یکی از فتنه گران دیدار کرد. لیز دوست خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی که به همراه اشتون به تهران سفر کرده است، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود عنوان کرد: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که شب گذشته وارد ایران شده است، اولین سفر خود به تهران را با دیدار برخی فعالان زن ایران از جمله نرگس محمدی (فعال فتنه) آغاز کرده استکه این اتفاق نقض آشکار حاکمیت ملی است. سوال اساسی در این بین این است که این دیدار با مجوز چه نهادی و در چه جایگاهی صورت گرفته که به‌نظر می‌رسد هماهنگ‌کننده آن یک منشأ دولتی بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفته می‌شود این دیدار به دلیل روز جهانی زن صورت گرفته است. وال‌استریت‌ژورنال خبر خبرنگار بی‌بی‌سی را تایید کرده است.


روحانی: آماده روابط جدیدیم

به نظر می‌رسد حسن روحانی، رئیس‌جمهور از سفر کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیار خشنود است و این سفر را دارای پیام‌های مهمی می‌داند. روحانی در دیدار اشتون با بیان اینکه سفر شما را به عنوان اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید تلقی می‌کنیم، گفت: روابط ایران و کشورهای اروپایی از دیرباز سنتی و تاریخی بوده و امروز نیز دو طرف منافع، اهداف و زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری دارند. رئیس‌جمهوری با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط اقتصادی و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهار داشت: «یکی از زمینه‌هایی که این دولت علاقه‌مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپاست. زمینه‌ای که در آن شاهد تحرکاتی به صورت متقابل از سوی کشورهای اروپایی از طریق اعزام هیأت‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی هستیم و در این رابطه سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی 28 کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد». اشتون قبل از دیدار روحانی، با ظریف هم دیدار کرد. آنها پس از گفت‌وگو به میان خبرنگاران آمدند. محمد جواد ظریف در این کنفرانس خبری‌ گفت: در این دیدار گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای، مذاکرات و اجرای توافق‌های گذشته و همچنین نحوه پیگیری کار در آینده مورد بررسی قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد با همکاری دو طرف کار (موضوع هسته‌ای) پیش رود.


ولایتی به اشتون چه گفت

اشتون به دیدار ولایتی هم رفت. علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دیروز در حاشیه دیدار کاترین اشتون با وی در نشست خبری درباره جزئیات مباحث مطرح شده در این دیدار گفت: در این دیدار پیرامون مذاکرات هسته‌ای بحث شد و به او گفتم ایران روی حق هسته‌ای خود در چارچوب NPT و در راستای حفاظت از حقوق هسته‌ای مصمم است و به هیچ وجه از حق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. به گزارش تسنیم، ولایتی اضافه کرد:‌ در این دیدار گفتم اقداماتی که آمریکا می‌کند، قابل قبول نیست و برخلاف جهت توافقنامه ژنو صورت گرفته است و مانع بر سر راه دستیابی به توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 می‌شود. ولایتی اظهار داشت: آمریکا توافق را نقض می‌کند. اضافه‌کردن تحریم‌ها و کلمات تند و ادامه خصومت‌شان مانع مذاکرات است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...