نسخه چاپی

جاذبه های دیدنی ایران (4)

گنجینه ای با شكوه در غرب ایران

اگر اهل گشت و گذار در دامان طبیعت هستید و از دیدن مناظر بكر و بی همتا خسته نمی شوید و یا اهل شكار هستید و دوست دارید در هنگام ماهیگیری تمام دغدغه های كاری را فراموش كنید به كردستان سفر كنید.

از جاذبه دیدنی این استان زیبای ایران می توان به دریاچه زریوار اشاره نمود. دریاچه زریوار یا تالاب آب شیرین زریبار در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان ، در استان کردستان ایران و از مکان‌ های دیدنی و گردشگری این استان می باشد . آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف‌ جوش و بارش تأمین می ‌شود . در بیشتر زمستان ‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می ‌بندد . تالاب زریبار یکی از منحصر به فرد ترین دریاچه ‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌ رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را دارا می باشد.
تالاب زریبار در کردستان پدیده ‌ای بسیار زیبا و نادر می ‌باشد . زریوار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده ‌است . پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زار های نیمه انبوه تشکیل می ‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌ های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی ، زالزالک ، بادام در شیب ها و نقاط مختلف آن خودنمایی می ‌کند .
وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان ، تاثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد ، رطوبت هوا و بارش های مناسب در این منطقه موجب ایجاد پوشش گیاهی زیبایی در این ناحیه شده است. وجود دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی ، سرزمین با شکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است. همچنین وجود نیلوفر های آبی با گل های سفید در کنار های دریاچه و علف های هفت بند و نی های بلند در قسمت جنوب شرقی دریاچه منظره ای رویایی به زریوار بخشیده است .
نکته قابل توجه دیگر در مورد زریوار این است که هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب دریاچه از ذوب شدن برف های کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خودجوش در کف دریاچه تامین می شود .
در زمستان به علت برودت هوا و همچنین شیرینی آب دریاچه یک لایه یخ ، سطح دریاچه را به طور شگفت انگیزی می پوشاند ، ولی نزدیک به 60 نقطه در این دریاچه یخ نمی زند و آن هم محل قرار گرفتن همین چشمه های خودجوش دریاچه است و این گونه است که می توان در زمستان به وجود این چشمه ها که عامل تامین کننده آب زریوار هستند پی برد. از آنجا که تنوع اقلیمی همراه با سایر شرایط مناسب از جاذبه های مهم در صنعت جهانگردی و گردشگری به شمار می رود ، زریوار تمام شرایط برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را داراست که با معرفی بیشتر زریوار به گردشگری ، در این زمینه نیز این دریاچه شاهد رونق بیشتری خواهد بود .
زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می کند . همچنین صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراکی از جمله سیاه ماهی خالدار ، سیاه ماهی معمولی ، کپور معمولی ، و مار ماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می رود .
دریاچه زریوار در نزدیکی شهرستان مریوان در استان کردستان قرار دارد ، هوای منطقه در بهار و تابستان بسیار خنک و معتدل می باشد و در پاییز و زمستان هوای زریوار سرد و خشک می باشد.

6878ae87-0c06-4036-b292-b267f26cbfa2.jpg

d6257942-883a-4cb5-9fac-1f59bbe4fcf2.jpg

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...