نسخه چاپی

دولت به دنبال سخت‌گیری درباره سفرهای خارجی نیست

عکس خبري -دولت به دنبال سخت‌گيري درباره سفرهاي خارجي نيست

نماینده رئیس جمهور و رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی كاركنان دولت با بیان اینكه هر سفری را كه نتواند در راستای راهبرد به تأمین منافع كشور بیانجامد، باید از دستور كار خارج كنیم، گفت: دولت به دنبال سخت‌گیری درباره سفرهای خارجی نیست و فقط به دنبال این هدف است كه این سفرها با هدف مشخص و برنامه‌ریزی برای حصول بیشترین بهره‌وری و كمترین هزینه‌ها انجام شود.

به گزارش نما ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، مرتضی بانک نماینده رئیس جمهور و رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت در نشست چشم‌انداز و اهداف سفرهای خارجی در دستگاه‌های اجرایی که با حضور معاونان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، گفت: هدف برگزاری نشست این است که ببینیم چگونه از سفرهای خارجی برای ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی در فعالیت‌های مربوط به هر دستگاه اجرایی استفاده شود و سفرها با اهداف دقیق‌تر و مشخص‌تر برگزار شود تا اهداف نظام را بیش از پیش محقق کند.
بانک با بیان اینکه سفرهای خارجی هم به لحاظ سیاسی و در راستای توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها اهمیت دارد و هم به لحاظ تأمین امکانات و نیازمندی‌های کشور، افزود: البته با وجود تحریم‌ها و مضایقی که در عرصه بین‌المللی به جمهوری اسلامی تحمیل شده، با عنایت به روحیه‌ای که برای اتکا بر توانمندی، تخصص و تجربه نیروهای داخلی در تمام اجزای نظام ریشه دوانده محدود شدن تعاملات خارجی نتوانسته مشکل خاصی در تأمین نیازمندی‌های کشور ایجاد نماید و روحیه خودباوری و استقلال‌طلبی در دولتمردان و مردم توانسته برنامه‌ها و سیاست‌های بدخواهان نظام را خنثی کند.
رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر بهره‌گیری از دانش‌های نوین با تکیه بر استفاده از توانمندی‌های داخلی باعث شده که عزم، اراده و حرکتی قوی در کشور برای تأمین نیاز کشور به دستاوردهای علمی و فنی جدید در بدنه کارشناسی و متخصصین کشور ایجاد شود که این مایه افتخار ایران است.
وی ادامه داد: در عین حال باید در سفرهای خارجی و تبادل هیئت‌های کارشناسی در عرصه بین‌المللی، کسب دانش، تجربه و بهره‌گیری از دستاوردهای روز دنیا و بومی کردن این دستاوردها را در اولویت قرار دهیم.
مرتضی بانک تصریح کرد: باید این رویکرد را مبنای سفرهای خارجی در دستگاه اجرایی قرار دهیم و هر سفری را که نتواند در راستای راهبرد به تأمین منافع کشور بیانجامد، از دستور کار خارج کنیم.
رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت گفت: در کشوری مثل ایران که تحولات پرشتاب اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی را به عنوان یک کشور اسلامی و مستقل در منطقه و جهان تجربه می‌کند بسیار مهم است که سفرهای خارجی به نحوی برنامه‌ریزی و اجرا شود که عزت، آبرو و حیثیت نظام و ملت در آنها به نحو احسن لحاظ و حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه همه تحرکات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی مستقل در معرض توجه ویژه ناظرین بین‌المللی است، اضافه کرد: اگر هیأت‌های مختلف برای یک هدف و منظور واحد سفرهای متعدد به خارج از کشور داشته باشند این علاوه بر اینکه هزینه‌های مادی به کشور تحمیل می‌کند بالاتر از آن هزینه‌های سیاسی و حیثیتی نیز به جمهوری اسلامی تحمیل خواهد کرد و تحلیل و تصویری نامطلوب از کشورمان به جهان ارائه می‌کند.
بانک با تأکید بر اینکه سفرهای خارجی مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید به نحوی تنظیم و انجام شود که کمترین بار منفی و بیشترین استفاده را برای کشور به ارمغان بیاورد، اظهار کرد: متأسفانه در کشور بانک اطلاعاتی درباره سفرهای خارجی وجود ندارد و دولتمردان و مسئولان جدید که بر سر کار می‌آیند امکان استفاده از تجربیات مسئولان دولت‌های قبلی در سفرهای خارجی را ندارند و خودِ این مسأله باعث انجام سفرهای متعدد و تکراری برای تحقق یک هدف می‌شود.
رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت تصریح کرد: سفرهای پیش روی مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور باید به گونه‌ای تنظیم شود که در ادامه و در راستای تکمیل سفرهای گذشته باشد و برای این منظور همه دستگاه‌های اجرایی باید بانک اطلاعات کاملی از سفرهای خارجی قبلی و فعلی خود تهیه کنند که در آنها اهداف سفر، میزان تحقق این اهداف، چرایی عدم تحقق اهداف و راهکارهای تحقق این اهداف در سفرهای احتمالی آتی مشخص شده باشد.
وی با طرح این سوال که چگونه باید بانک اطلاعاتی سفرهای خارجی تهیه شود و چگونه این بانک مورد استفاده قرار گیرد، گفت: وقتی در وضعیت فعلی توانسته‌ایم اقدامات و تأثیرگذاری‌های ارزشمندی در جهان داشته باشیم قطعاً با استفاده از تجربیات گذشته دستاوردها و تأثیرگذاری‌های جمهوری اسلامی در جهان چندین برابر خواهد شد.
بانک تأکید کرد: برای تأمین حداکثری منافع ملی و استفاده بهینه از روابط خارجی در توسعه بیش از پیش کشور باید فعالیت‌ها و روابط خارجی کشور بسیار دقیق برنامه‌ریزی شود.
رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت با اشاره به تأکید سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر استفاده از توان داخلی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه تکیه بر امکانات، دانش و تجربه داخلی کشور باشد و در صورت ضرورت، برای استفاده از ظرفیت‌های تکمیلی، به خارج از کشور مراجعه شود و این نگاه متفاوت از آن است که اقتصاد بر اساس شرایط خارجی هدایت شود.
وی تأکید کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال سخت‌گیری درباره سفرهای خارجی نیست و فقط به دنبال این هدف است که این سفرها با هدف مشخص و برنامه‌ریزی برای حصول بیشترین بهره‌وری و کمترین هزینه‌ها انجام شود.

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...