نسخه چاپی

خریدهای عید و نعلین وصله دار

سید كمیل باقرزاده

ساده زیستی آقا چیزی نیست که کسی در آن شک و شبهه ای داشته باشد و حتی دشمن ترین دشمنانش هم به آن معترف هستند، لذا نیازی نیست که ما بخواهیم با انتشار تصویر نعلین وصله دار رهبر انقلاب، مسئله اثبات شده‌ای را دوباره اثبات کنیم. نعلین وصله دار آقا*، گرچه نشانه ساده زیستی ایشان و بی‌توجهی شان به زخارف دنیا است، ولی نکته اصلی چیز دیگری است. اصل مسئله به اصول «حکمرانی اسلامی» بازمی‌گردد. یک رهبر اسلامی پیش از آنکه مردم را امر به چیزی کند یا آنان را از چیزی نهی کند، خودش عامل به آن دستورات است و آقا مصداق بارز این شیوه حکمرانی است.

نوروز 88 بود که آقا در حرم امام رضا(ع) فرمودند: «در مصارف گوناگون شخصى و خانوادگى، اسرافِ فردى صورت مي‌گيرد. تجمل‌گرایى‌ها، چشم و هم‌چشمى‌ها، هوسرانى افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده، چيزهاى غير لازم خريدن؛ اينها از موارد اسراف است. وسائل تجملات، وسائل آرايش، مبلمان خانه، تزئينات داخل خانه؛ اينها چيزهایى است كه ما براى آنها پول صرف مي‌كنيم. پولى كه مي‌تواند در توليد مصرف شود، سرمايه‌گذارى شود، كشور را پيش ببرد، به فقرا كمك كند، ثروت عمومى كشور را زياد كند، اين را ما صرف مي‌كنيم به اين چيزهاى ناشى‌شده‌ از هوس، چشم و هم‌چشمى، آبرودارى‌هاى خيالى. بايد خودمان را اصلاح كنيم. بايد الگوى مصرف جامعه و كشور اصلاح شود. ما الگوى مصرفمان غلط است.

چه جورى بخوريم؟ چه بخوريم؟ چه بپوشيم؟ تلفن همراه توى جيبمان گذاشته‌ايم؛ به مجرد اينكه يك مدل بالاتر وارد بازار مي‌شود، اين را كأنّه دور مى‌اندازيم و آن مدل جديد را بايد بخريم؛ چرا؟! اين چه هوس‌بازى‌اى است كه ما به آن دچار هستيم.»
حالا نعلین وصله دار آقا معنای دیگری پیدا می‌کند. او پیش و بیش از مردمی که به آنان امر و نهی می‌کند به گفته های خودش عمل می‌کند. نعلینی که می‌تواند با وصله زدن همچنان از آن استفاده کند را دور نمی اندازد. چون او «امام» است، و امام پیش از تأدیب مردم باید خودش را تأدیب کند و پیش از گفتار باید رفتارش را اصلاح کند.

«مَنْ‏ نَصَبَ‏ نَفْسَهُ‏ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَعَلَيْهِ أَنْ يَبْدَأَ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ.»
انتشار این تصویر در آستانه سال نو و در ایامی که هوسبازی و چشم و هم‌چشمی برای خرید شب عید بی‌داد میکند، به من و شمای حزب اللهی مدعی ولایت‌مداری درسی عملی داد که مراقب باشیم و حواسمان جمع باشد که امام ما کیست و چه گفته و از ما چه خواسته و قبل از اینکه از ما بخواهد، خودش چه جوری عمل کرده.

گرچه قطعاً آقا توقع نداره که ما مثل او زندگی کنیم، ولی به قول امیرمؤمنان(ع): «أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ‏ وَ مِنْ طُعْمِهِ‏ بِقُرْصَيْه‏، أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي‏ بِوَرَعٍ‏ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد». (آگاه باشید که امام شما از دنیای خویش به دو جامه فرسوده و دو قرص نان کفایت کرده و رضایت داده است؛ البته شما توانایی چنین کاری را ندارید، ولی با پرهیزگاری و تلاش فراوان، و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید.)

پانوشت: * چند روزي است كه تصوير نعلين وصله دار امام خامنه اي در فضاي مجازي دست به دست مي چرخد و بازتاب فراواني در ميان مسلمانان عرب زبان و ... داشته است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...