نسخه چاپی

دم خروس را باور كنیم یا قسم حضرت عباس(ع)؟

صالح اسكندری

ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب و جمعی از اعضای مجلس خبرگان در خصوص رویکرد ها و اولویت بندی در سیاست گذاری های حوزه فرهنگ اگر چه با واکنش مثبت و فوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو شد اما این زنگ خطر را به صدا در آورد که اگر غفلت ها و بی ملاحظه گری ها در موضوع حیاتی فرهنگ تداوم یابد و صرفا به پاسخ های شعاری و صوری بسنده شود در آینده ای نه چندان دور شاهد اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود که بخش معظمی از آن ناشی از انتصابات و اختیاراتی است که به جبهه ای خاص در کشور داده می شود.

اگر چه انتظار این بود که دولت اعتدال و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود از بیت علم و تقواست به تقویت جریان مومن انقلابی در حوزه فرهنگ بپردازد اما خواسته یا ناخواسته به اسب تراوای گروهی خاص و تمامیت خواه تبدیل شده است که در کارنامه عملکرد فرهنگی خود ابهامات و مخاطرات زیادی را به خصوص در دولت اصلاحات به جای گذاشته اند و عرصه فرهنگ را دچار آفت سیاست زدگی کردند.

بعضی از این انتصابات موید همان سخنی است که وزیر ارشاد در ابتدای تصدی این پست کلیدی بدان تفوه کرده بود که -نقل به مضمون -"ما راه دولت خاتمی را در حوزه فرهنگ ادامه می دهیم" هر چند بلافاصله ایشان تکذیب کرد.

امروز دم خروس از زیر آستین بخشهای مختلف فرهنگی دولتی با برخی از این انتصابات بیرون زده و مجالی را برای باور کردن قسم حضرت عباس (ع) آقای وزیر نگذاشته است.
در این نوشتار تنها و فقط به عنوان یک نمونه التفات عالیجناب جنتی را به یک سری از تغییرات در یکی از حوزه های مدیریت فرهنگی کشور که یک "نهاد صددرصد فرهنگی" محسوب می شود، از سر موعظه حسنه و نقد مشفقانه جلب می کنیم که نه تنها به ضرر فرهنگ کشور است حتی به ضرر سیاست های دولت اعتدال است و واقعا مصداق بی ملاحظگی است و حتی قادر است دولت اعتدال را به مسلخ تصفیه حساب های درون گروهی ببرد.
یکی از این تغییرات در مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک نهاد کاملا فرهنگی رخ داده است.
عالی جناب جنتی!
مستحضرید ساختار نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی به گونه ای است که هیات امنای آن را رئیس جمهور انتخاب و دبیرکل آن را وزیر ارشاد معرفی می کند.

کتابداران یکی از فرهیخته ترین اقشار جامعه و مورد اعتماد بخش وسیعی از مردم کشور و طبقه ای زحمتکش و مورد کم مهری تاریخی در میان اهالی فرهنگ بوده اند که در کشاکش تغییرات سیاسی مورد ظلم و اجحاف فراوان واقع شده اند اما هرگز از مسیر انقلاب خارج نشده اند.
آقای وزیر!
شما بهتر از راقم این سطور می دانید امروز بیش از 3هزار کتابخانه به عنوان پایگاه اجتماعی سراسری در تمام نقاط کشور از روستا ها گرفته تا کلانشهرها فعال هستند که بیش از 6هزار کتابدار خبره به عنوان یکی از بزرگترین سازمانهای فرهنگی کشور پس از اقشار فرهیخته معلمان و اساتید در آن مشغول به کار هستند.این سرمایه عظیم فرهنگی ظرفیت ارتباطی بسیار بالا با تمام اقشار جامعه به صورت بالقوه و در عین حال با میلیونها نفر به صورت بالفعل و چهره به چهره دارند.
علی رغم ظرفیت های بالقوه و بالفعل فرهنگی این نهاد اما بهره مندی از دو منبع درآمدی کمک های دولتی و مردمی که بخش عمده آن از حسابرسی های معمول دولتی معاف است که در این سالها به صدها میلیارد تومان رسیده امکان مانور زیادی را برای متولیان این نهاد تاثیرگذار فراهم کرده است.

به عنوان نمونه امکان جذب و نیروگیری بدون دغدغه های معمول جذب و گزینش های دولتی در نهاد کتابخانه های عمومی فراهم است.چنانچه در سالهای اخیر بیش از 2هزار نفر به تعداد پرسنل این نهاد افزوده شده است.
این نهاد صددر صد فرهنگی با این فاعلیت ها و قابلیت ها هموار در معرض طمع و دست درازی جریانات ضد انقلاب بوده است.یکی از متهمان جاسوسی برای امریکا به تلاش گسترده برای تسخیر تنها 100 کتابخانه عمومی در کشور برای ایجاد شبکه اجتماعی سراسری برای انجام تغییرات بنیادین در نظام اعتراف کرده بود.

برخی از عناصر لندن نشین کنونی فتنه در گذشته ای نه چندان دور در انتخاب،تایید کتاب و منابع نقش داشتند.
مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران در خصوص اهمیت تایید و انتخاب منابع و کتاب ها برای کتاب خانه ها فرمودند: "یک نکته‌ى دیگر، انتخاب و گزینش کتاب است. کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق یک کسى است یا کسانى است که این کتاب را تهیه و تولید کرده‌اند.

لزوماً هر کتابى مفید نیست و هر کتابى غیرمضر نیست. بعضى کتابها مضر است. مجموعه‌اى که متصدى امر کتاب است، نمیتواند با اتکاء به این فکر که ما آزاد میگذاریم، خودشان انتخاب کنند، هر کتاب مضرى را وارد بازار کتابخوانى کند - همچنان که داروهاى مسموم را، داروهاى خطرناک را، داروهاى مخدر را متصدیان امور این داروها آسان و بى‌قید در اختیار همه نمیگذارند؛ از دسترس دور نگه میدارند؛ گاهى هشدار میدهند - این یک خوراک معنوى است؛ اگر فاسد بود، اگر مسموم بود، اگر مضر بود، ما به عنوان ناشر، به عنوان کتابدار، به عنوان کتابخانه‌دار، به عنوان متصدى پخش - به هر عنوانى که با کتاب ارتباط دارد - حق نداریم این را در اختیار افرادى قرار بدهیم که آگاه نیستند، ملتفت نیستند؛ که این در فقه اسلام، یک فصل مخصوص به خود دارد. پس باید مراقبت کرد." (29/4/90)
عالی جناب جنتی!
فقط جهت اطلاع حضرت عالی رقم خرید منابع در نهاد کتابخانه های عمومی طی 5 سال اخیر به بیش از 100 میلیارد تومان می رسد.حال اگر این پول قرار باشد در سونامی سیاست زدگی غرق شود و به سوی تالیفات جریان خاص سیاسی معطوف گردد مطمئنا آنهایی که بارها گفته اند "در چهار سال از روحانی عبور می کنند" کشتی دولت اعتدال را نیز به زیر آب می برند.

شاید پر بیراه نبود که در مراسم معارفه از مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و پور نجاتی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اصلاحات، به جای تشکر از رئیس جمهور و وزیر کنونی ارشاد، قدردانی شد.
آقای وزیر!
وعده بازنگری کامل برنامه های انجام شده نهاد کتابخانه های عمومی طی هفت سال گذشته در حالی است که پیش از این مقام معظم رهبری از نهاد کتابخانه های عمومی کشور و عملکرد آن در چند سال اخیر با تعبیر تشکر کرده بودند : "انشاءاللَّه خداوند متعال شماها (کتابداران) را موفق و مؤید بدارد.

ما از زحماتتان تشکر میکنیم. از آنچه که اتفاق افتاده، خرسندیم و توقع ما این است که آنچه را که انجام دادید، انشاءاللَّه به اضعاف مضاعف آنها را زیاد کنید. خداوند شما را کمک کند و انشاءاللَّه مشمول دعاى حضرت بقیةاللَّه (ارواحنا فداه) باشید."بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان کتابخانه ها و کتابداران (29/4/90)
آقای جنتی!
آیا بهتر نیست حضرت عالی که از یکی از بیوت صالحه و سلسله جلیله روحانیت هستید و در دامان فقیه وارسته و مجاهد نستوه حضرت آیت الله جنتی رشد و نمو یافته اید با عنایت بیشتر و فارغ از برخی بی ملاحظگی ها، سلسله انتصابات در نهادهای زیردستی را نظارت بکنید و اجازه ندهید که هم فرهنگ مظلوم شود و هم کیان دولت اعتدال پای برخی سهم خواهی های سیاسی ذبح قرار گیرد.

چرا که اینگونه به مشام می رسد همانقدر که فرهنگ در کشور مظلوم است آقای روحانی هم در دولت خودش مظلوم باشد!

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...