نسخه چاپی

همه مقصریم

عکس خبري -همه مقصريم

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم. دولت محترم باید به این موضوع توجه كند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند كه چه می كنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمی توان بی ملاحظه‌گی كرد. مسئله فرهنگ مهم است زیرا اساس ایستادگی و حركت نظام اسلامی، مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است»؛ ابراز نگرانی ایشان از مسئله فرهنگ شاید مهمترین بخش بیانات معظم‌له در مجلس خبرگان رهبری به شمار آید كه ضرورت دارد ابعاد مختلف آن در جهت رفع این نگرانی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. برای بررسی علل و زمینه‌های نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی و راهكارهای رفع این نگرانی ما حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالك رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس به گفت‌وگوی تفصیلی نشستیم كه متن كامل آن از نظرتان می‌گذرد.

به گزارش نما ، به نقل از فارس ،حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی مقام معظم رهبری از مسئله فرهنگ به سوالات متعددی پاسخ گفت و ابعاد مختلف نگرانی‌های مطرح در حوزه فرهنگی را تشریح کرد.
سالک در ابتدا با بیان اینکه اساس نظام اسلامی با مبانی دینی شکل گرفته است، تصریح کرد: در حقیقت انقلاب ما یک انقلاب دینی و فرهنگی است چرا که حتی در ابتدای انقلاب هم وقتی منافقین به محضر امام می‌رفتند و آنجا وقتی بحث حرکت‌های مسلحانه را مطرح می‌کنند امام می‌فرمایند انقلاب ما انقلاب فرهنگی است.

* انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ شکل گرفته است

رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به تفکر و تعقل و ارتقا اندیشه دینی تاکید دارد گفت: عنصر دوم انقلاب، مباحث اخلاقی است؛ یعنی کسب اخلاص، صفای باطن و مکارم اخلاقی که باید در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مورد توجه همگان قرار بگیرد.
نماینده مردم اصفهان همچنین گفت: ترکیب اخلاق و معنویت موجب حضور مردم در صحنه و در حقیقت همان عمل صالح می‌شود و این همان دلیلی است که آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی را به زانو درآورده است. تفکرات مارکسیستی، لیبرالیستی و اگزیستانسیالیستی همه در مقابل تفکر انقلاب اسلامی به زانو درآمده‌اند چراکه تفکر انقلاب غنی، معنوی، اخلاقی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ اسلام ناب با سرعت قابل توجهی در حال گسترش در جهان و نفوذ در بین ملت‌های جهان است، تاکید کرد: مرز انقلاب اسلامی ایران با سایر حکومت‌های دنیا به فکر و اندیشه افراد و ملت‌ها مربوط می‌شود لذا هیچ مرز جغرافیایی نمی‌تواند مانع گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی به جهان شود.
سالک در پاسخ به این سوال که دشمن برای مقابله با نفوذ نرم‌افزاری انقلاب اسلامی، شبکه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را محدود و قطع کرده است و راهکار ایران برای رفع این موانع چیست؟، تصریح کرد: دشمن به خوبی می‌داند که قدرت نرم‌افزاری انقلاب اسلامی از طریق رسانه‌ها به تمام جهان منعکس می‌شود و آنها برای توقف گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی شبکه‌های ماهواره‌ای ما را قطع کردند اما این امر به خودی خود مانع گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی نخواهد شد.
وی با بیان اینکه تمام ملت‌های دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت نرم‌افزاری انقلاب اسلامی قابل تفکر و تامل است، تاکید کرد: نظام سلطه حیات خود را با گسترش فرهنگ اسلامی در خطر می‌بیند چراکه ولایت به عنوان محور پدیده انقلاب اسلامی ایران با محتوای دین و ارزش‌های اسلامی روز به روز در جهان مخاطبانش بیشتر می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به برنامه‌های دشمن از طریق جنگ نظامی، کودتا، تحریم سیاسی و اقتصادی برای متوقف کردن انقلاب اسلامی گفت: فرهنگ انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی به صورت گسترده به جهان صادر شد؛ وقتی رزمندگان اسلام با نام حضرت زهرا(س) عملیات می‌کردند ملت‌ها به این فکر می‌کردند که این خانم کیست که رزمندگان اسلام به نام او عملیات می‌کنند بر همین اساس آنها اقدام به مطالعه شخصیت حضرت فاطمه می‌کردند و از همین رو فرهنگ انقلاب اسلامی که همان فرهنگ اهل بیت است گسترش پیدا کرد.

* انقلاب فرهنگی با برخوردهای سخت‌افزاری متوقف نمی‌شود

وی افزود: وقتی در سالگرد 11 سپتامبر آن کشیش افراطی قرآن را آتش زد در همان ایام طبق اطلاعات ما بیش از 100 هزار جلد قرآن به فروش رسید؛ وقتی آنها نمی‌توانند با قدرت نرم‌افزاری انقلاب اسلامی که همان قرآن است مقابله کنند این کتاب مقدس را آتش می‌زنند اما ملت‌های دنیا می‌گویند باید ببینیم این کتاب چه محتوایی دارد که نظام سلطه آن را آتش می‌زند.
سالک با بیان اینکه نتیجه توطئه‌های دشمن برای متوقف کردن انقلاب موجب بارورتر شدن شاخ و برگ انقلاب اسلامی شد گفت: دشمن بعد از آن که از طرق مختلف برای مقابله با ایران اقدام کرده و شکست خورد تصمیم گرفت به ریشه انقلاب اسلامی که فرهنگ ناب است هجمه کند.
وی مقابله فرهنگی را عملیات روانی و هدفمند دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: اگر جنگ روانی را به تسخیر چند سانتی‌متر بین دو گوش انسان تعریف کنیم باید نتیجه بگیریم که دست‌کاری در ذهن و اندیشه انسان‌ها با اهداف‌های سیاسی و ضدفرهنگی توطئه امروز دشمن است که از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای دشمن دنبال می‌شود لذا جنگ روانی با ذهن و تفکر انسان‌ها کار دارد.

* دشمن در جنگ فرهنگی به دنبال پیروزی بدون خونریزی است

رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمن در جنگ فرهنگی دنبال پیروزی بدون خونریزی است اظهار داشت: در جنگ فرهنگی وقتی دشمن توطئه می‌کند و عملیات روانی خود را اجرایی می‌کند ما اگر بیدار نباشیم و هوشیارانه با دشمن مقابله نکنیم زمانی بیدار خواهیم شد که خبری از ثبات و حرمت خانواده باقی نمانده باشد.

* رهبر انقلاب نگران است چون دشمن به قلب جوانان ما شلیک می‌کند

سالک در پاسخ به این سوال که چرا مقام معظم رهبری که پیش از این بحث تهاجم و شبیه‌خون فرهنگی و یا مظلومیت فرهنگ را مطرح کرده بود اکنون از مسئله فرهنگ ابراز نگرانی می‌کند، تاکید کرد: علت نگرانی حضرت آقا وضعیت کنونی خانواده‌ها و جوانان ما است دشمن وقتی به قلب جوانان ما شلیک می‌کند و آنها را از پا درمی‌آورد چرا آقا نباید نگران نباشد. ایشان نگران است چون هجمه فرهنگی دشمن متوجه جوانان پاک کشور است.
وی گفت: وقتی آقا بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردند اگر آقایان هشیار بودند و نمی‌گفتند تهاجم فرهنگی وجود ندارد و موضوع، تبادل فرهنگی است اگر آن روز که آقا شبیه‌خون فرهنگی را مطرح کردند آقایان از تعامل فرهنگی با دشمن سخن نمی‌گفتند وضعیت امروز ما در برخی حوزه‌های فرهنگی این نبود.
رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی باید با اتخاذ تدابیر صحیح از ایمان، هویت، اخلاق و اعتقاد جوانان پاک ایران اسلامی حراست کنند، گفت: این درست نیست که برخی تصور می‌کنند فقط خود جوانان باید از خودشان حراست کنند. پس در این صورت وظیفه مسئولین که بودجه‌های کلانی در اختیار دارند و وظایف سنگینی روی دوش آنها است چیست؟

* سلب اراده از جوانان در مقابل تمایلات جنسی ماموریت شبکه‌های ماهواره‌ای

سالک گفت: برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای ماموریت دارند جوانان ما را سلب اراده کنند و از آنان جوانی بسازند که هیچ اراده‌ای در مقابل نفس و تمایلات اخلاقی و جنسی نداشته باشد حال چگونه می‌توان بی‌تفاوت بود در حالی که رهبر معظم انقلاب از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.
وی مواد مخدر را از دیگر برنامه‌های هدفمند دشمن برای مقابله با شور و شعور جوانان دانست و افزود: دشمن وقتی جوان ما را به استفاده از مواد مخدر معتاد می‌کند دیگر نمی‌شود انتظار داشت که جامعه ما و جوان ما پاک بماند. آنها خوب می‌دانند که اگر اراده را از جوان بگیرند هیچ‌چیز در او باقی نمی‌ماند تا در مقابل تمایلات مختلف ضدفرهنگی مقاومت کند.
سالک از فعالیت هدفمند بیش از یکصد شبکه ماهواره‌ای برای مبارزه با اعتقادات و ایمان جوانان خبر داد و تاکید کرد:‌ آنها در برنامه خود از بین بردن بنیان و ثبات خانواده را هدف قرار داده‌اند؛ از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای مرد خانواده را به زن خانواده و زن خانواده را به مرد خانواده بی‌اعتماد می‌کنند تا خانواده به معنای اسلامی و فرهنگی آن وجود خارجی نداشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به تهدیدات فرهنگی دشمن چه اقداماتی را انجام داده گفت: بعد از تشکیل مجلس نهم اولین استراتژی ما در کمیسیون فرهنگی، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی بود و با توجه به اینکه مهمترین زیرساخت فرهنگی خانواده، مسجد و حوزه علمیه است ما برای تقویت این نهادها تمام تلاش خود را به کار گرفتیم.

* ما مجلسی‌ها مستثنی نیستیم؛ همه مقصریم

سالک با بیان اینکه همه مسئولین اعم از مجلس و دولت به توصیه و هشدارهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی در حد لازم توجه نداشته‌اند، اظهار داشت: خود ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم می‌توانستیم به توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به اندازه لازم توجه کنیم که اگر می‌کردیم شاید امروز مقام معظم رهبری ابراز نگرانی نمی‌کردند.

* به هشدار رهبری توجه نکنیم، وضعیت بدتر می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی‌بندوباری و بی‌حجابی‌های موجود در جامعه حاصل تهاجم فرهنگی دشمن و سهل‌انگاری مسئولان فرهنگی کشور است، اظهار داشت: اگر تحریک‌های اخلاقی، جنسی و ضدفرهنگی دشمن مورد عنایت متولیان فرهنگی قرار نگیرد ممکن است وضعیت بدتر از شرایط کنونی باشد.

* برای ارزش‌ها تلاش کردیم، سبد کالا همه را زیر سؤال برد

وی با بیان اینکه فرهنگ کشور باید مطابق آیین قرآن و اسلام باشد گفت: گرچه ارزش‌های ما روزبه‌روز پررنگ‌تر و غنی‌تر می‌شود اما آقایان با توزیع غلط سبد کالا تمام ارزش‌های فرهنگی را زیر سوال می‌برند به طوری که برای دشمن به یک سوژه خوب تبدیل می‌شود تا بتواند از آن طریق ارزش‌های ما را زیر سوال ببرد.

* در 7ماه دولت یازدهم، 3 روزنامه به مقدسات توهین کرد

سالک با بیان اینکه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد اقدامات ضدارزشی و ضدفرهنگی از سوی برخی عناصر افراطی هستیم، تاکید کرد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم که حدود 7ماه است روزنامه‌های بهار، آسمان و قانون به ارزش‌های اساسی و ضرورت‌های بنیادین دین اسلام توهین کردند؛ این روزنامه‌ها مقام امیرالمومنین را زیر سوال بردند به قرآن توهین کردند و قصاص را مورد هجمه قرار دادند. از طرف دیگر هم به اصطلاح افراد گفتمانی‌شان مانند حجاریان و رضوی‌فقیه ارزش‌های مسلم و ثابت جامعه را مورد هجمه قرار می‌دهد حال چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم مقام معظم رهبری از وضعیت فرهنگی کشور ابراز نگرانی نکنند.
وی هجمه به ولایت امیرالمومنین، ولایت فقیه، قصاص، قرآن و ارزش‌های اسلامی را خواست و مطالبه جدی آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی دانست و گفت: دشمن می‌خواهد از مقدسات اسلامی قبح‌زدایی کند و طبیعی است کسانی که خواست دشمن را دنبال می‌کنند آنها را یاری می‌کنند. با ابراز تاسف باید بگوییم برخی اقدامات دولت، نه تنها فرهنگی نیست بلکه ضدفرهنگی هم هست.

* برای انزوای جوانان مومن انقلابی برنامه‌‌‌ریزی نکنند؛ موفق نخواهند شد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به سرمایه‌گذاری و استفاده از جوانان مومن انقلابی گفت: جوانان مومن انقلابی که در تمام حوزه‌ها فعال هستند جزء سرمایه‌های کشورند و افراد حق ندارند باندی عمل کرده و برای منزوی کردن جوانان مومن انقلابی برنامه بریزند البته همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جوانان انقلابی منزوی نخواهند شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت علاوه بر کار فرهنگی باید از هر اقدام ضد فرهنگی پرهیز کند، تصریح کرد: برخی اقدامات که اخیرا انجام شده در حقیقت اقدامات ضد فرهنگی بوده است.
وی با بیان اینکه نگرانی مقام معظم رهبری از مسئله فرهنگ را باید اتمام حجت معظم له با تمام دستگاه‌های نظارتی اجرایی در حوزه فرهنگ تلقی کرد، گفت: همه ما باید پاسخگوی مطالبات مقام معظم رهبری باشیم و اگر غیر از این باشد در دنیا و آخرت مؤاخذه خواهیم شد.
سالک با بیان اینکه مجلس در حوزه تقنین و دولت در حوزه اجرا باید مأموریت‌های فرهنگی خود را به درستی انجام دهد، افزود: بخشی از مأموریت‌های فرهنگی مثلا در شورای عالی فضای مجازی مطرح است؛ مجلس نیز موظف است خلاء‌های قانونی را برطرف کند و قوانینی که ایراد دارند را پالایش و اصلاح کنند.

* در حوزه فرهنگی باید مثل حضرت آقا واقع‌بین بود/هم نگرانیم و هم امیدوار

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید با واقعیت‌های فرهنگی مواجه شویم، تصریح کرد: البته ما این را هم قبول نداریم که برخی آیه یاس بخوانند و طوری سخن بگویند که گویا کشور از دست رفته است. البته برخی هم آنقدر تفریط می‌کنند که انگار هیچ مشکل فرهنگی نداریم. هر دوی اینها درست نیست، درست نگرانی مقام معظم رهبری است که در عین نگرانی از وجود جوانان مؤمن انقلابی سخن می‌گوید. هم باید امیدوار بود و هم نگران.

* اعتکاف و شب‌های احیا نماد امیدواری به فرهنگ انقلاب اسلامی

وی افزود: مثلا در ماه رمضان و شب‌های احیا همه می‌بینند که در مراسم‌های مختلف چقدر جوان تا صبح عبادت می‌کنند. در مراسم اعتکاف جوانان به صورت باشکوه شرکت می‌کنند و این نماد امیدواری ما به مسائل فرهنگی است البته این را هم نباید فراموش کرد البته در مقابل ما بی‌بند و باری هم داریم.

*وضعیت سینما موجب نابسامانی فرهنگی شده/جنتی در عمل لبیک بگوید

سالک در ادامه با بیان اینکه وزارت ارشاد باید برای عملی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری نظارت خود را بر سینما افزایش بدهد، گفت: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌خواهیم نگرانی رهبری را رفع کنیم اما فیلم‌های سینمایی‌مان موجب نابسامانی فرهنگی شود. وزارت ارشاد باید در حوزه کتاب و ممیزی کتاب هم درست عمل کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به لبیک وزیر ارشاد به هشدارهای فرهنگی مقام معظم رهبری گفت: این اقدام وزیر ارشاد ارزشمند است اما کفایت نمی‌کند. حضرت آقا هم به عمل افراد نگاه می‌کند نه صرفا به گفتار افراد.
وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس آماده همکاری با وزارت ارشاد برای رفع نگرانی مقام معظم رهبری است، گفت: انتظار داریم وزارت ارشاد از مدیران ناکارآمد و غیرمتعهد استفاده نکند. بهتر بگویم وزارت ارشاد حق ندارد باندی عمل کند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...