نسخه چاپی

مولاوردی در نشست مقام زن در سازمان ملل چه گفت؟

عکس خبري -مولاوردي در نشست مقام زن در سازمان ملل چه گفت؟

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: اعمال تحریم‌های ناعادلانه و یك جانبه تحمیلی علیه ایران توسط برخی كشورها، در ذات خود غیر انسانی و علیه صلح و امیت بوده و مظهر شرم‌آور خشونت ساختاری است.

به گزارش نما ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری شهیندخت مولاوردی که برای شرکت در پنجاه و هشتمین نشست سالانه مقام زن در سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در سخنانی دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقام زن و جایگاه خانواده را تشریح کرد.
متن کامل سخنان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به این شرح است:
ابتدا مایلم انتخاب شایسته جنابعالی را به ریاست نشست ۵۸ کمیسیون مقام زن تبریک عرض نمایم. همچنین از فرصت پیش آمده بهره برده و قدردانی خود را از تلاش‌های مدیر اجرایی نهاد زنان و دفتر ایشان بیان می‌دارم.
نشست حاضر کمیسیون مقام زن فرصت مغتنمی را فراهم نموده که از دستاوردها یادکنیم، درس‌های آموخته شده را به خاطر آوریم و چالش‌های پیش رو را در مسیر توانمندسازی زنان و دختران مورد بررسی قرار دهیم.
ما اکنون در مقطع سرنوشت سازی هستیم تا چارچوب اهداف توسعه هزاره را مورد ارزیابی قرار دهیم و تلاش کنیم برنامه توسعه‌ای پس از ۲۰۱۵ را با رویکردی ژرف و جامع نگر تنظیم نمائیم.
کمیسیون مقام زن، به عنوان رکن سیاست گذاری جهانی موضوعات زنان، مسئولیت خطیری در ارزیابی عینی و بیطرفانه دستاوردها و چالش‌های دستیابی به اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران و اجرای سند اعلامیه پکن و برنامه عمل آن بر عهده دارد.
در بیانیه هزاره، دولت‌ها مسئولیت جمعی خود را در حفظ و احترام به کرامت انسانی، برابری و عدالت در سطح جهانی را به رسمیت شناخته‌اند، امروزه، علیرغم تعهدات سران کشورها، زنان و دختران به شکل نامتناسب و گوناگونی از بحران‌های متعدد مستمر مرتبط به هم مانند بحران‌های مالی و اقتصادی، ناامنی غذایی، تخریب محیط زیست، فقر و گرسنگی تاثیر پذیرفته‌اند.
دولت جمهوری اسلامی ایران توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان و دختران را بعنوان عنصر کلیدی در برنامه‌ریزی، قانونگذاری و سیاست‌گذاری‌های ملی مورد توجه قرار می‌دهد. تلاش‌های مستمر دولت جدید بر جریان سازی موضوعات زنان در چارچوب توسعه ملی قرار دارد، همزمان، تقویت نهاد خانواده بخشی از دستورکار دولت در برنامه توسعه را تشکیل می‌دهد.
بر پایه شاخص‌های توسعه انسانی ملل متحد، زنان و دختران ایرانی پیشرفت برجسته‌ای در حوزه‌های آموزش، پژوهش، علم، کارآفرینی، اشتغال و بهداشت داشته‌اند.
قابل ذکر است که علیرغم تحریم های یکجانبه شدید و بی سابقه علیه کشور من، شاخص توسعه انسانی زنان ایرانی به صورت مستمری ارتقاء یافته و زنان کشور من به حرکت خود به سوی اهداف از پیش تعیین شده ادامه داده‌اند.
انتخابات اخیر در جمهوری اسلامی ایران تبلور نقش معنادار و موثر زنان ایرانی در ترسیم نقشه سیاسی کشور خود از طریق مشارکت پرشور در انتخابات و روی کار آوردن دولت تدبیر و امید بود. با روی کارآمدن دکتر روحانی و با عنایت به برنامه انتخاباتی وی که بر پایه اعتدال، تدبیر و امید قرار داشت، فصل جدیدی از تلاش ها و فعالیتها در حوزه زنان وخانواده و در چارچوب گفتمان اعتدال آغاز شده است.
پس از ارتقای سطح ˈمرکز ملی زنان ˈبه معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، زمینه‌سازی جهت تحقق تعادل و توازن جنسیتی در جنبه‌های مختلف زندگی زنان به بیانیه ماموریت این معاونت تبدیل شده و با رویکردی جدید و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها، اراده‌ای سیاسی در حمایت از حقوق انسانی زنان شکل گرفته است.
همزمان با دستاوردهای چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در اجرای اهداف توسعه هزاره، دولت برنامه های ویژه ای را برای حوزه های مغفول اهداف توسعه هزاره که مورد توجه برنامه‌های توسعه‌ای بعد از ۲۰۱۵ است مانند رفع خشونت علیه زنان، توانمندسازی زنان جهت دسترسی برابر به منابع و فرصت ها و ارتقای مشارکت سیاسی و مدیریتی زنان تدارک دیده است که در این زمنیه مشخصا می توان به لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت که مراحل نهایی خود را طی می نماید اشاره کرد.
اعمال تحریم‌های ناعادلانه و یک جانبه تحمیلی علیه ایران توسط برخی کشورها، در ذات خود غیر انسانی و علیه صلح و امیت بوده و مظهر شرم‌آور خشونت ساختاری است. مردمان عادی و آسیب‌پذیر بویژه زنان و کودکان قربانی تحریم‌هایی هستند که حقوق غیرقابل انکار انسانی مردم ایران را از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت و آموزش و بالاتر از همه حق حیات زنان وکودکان را نقض می‌نماید.
معهذا باید باید یادآور شد که چالش‌های پیش روی زنان تنها در صورتی مورد توجه قرار می‌گیرند که جهان علیه هرگونه خشونت و افراط‌گری متحد و صدای زنانی در شرایط منازعه مسلحانه و در سرزمین‌های اشغالی شنیده شود.
در خاتمه مایلم در خصوص همکاری هیات نمایندگی ایران با شما جهت دستیابی نشست به نتیجه پربار در خصوص اجرای اهداف توسعه‌ای هزاره به شما اطمینان بخشم.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...