نسخه چاپی

كشورهای اسلامی در مناطق استراتژیك جهان

عکس خبري -کشورهاي اسلامي در مناطق استراتژيک جهان

رئیس دانشگاه دفاع ملی، گفت: كشورهای اسلامی در مناطق استراتژیك جهان هستند و این می‌تواند نقش كلیدی در بازارهای انرژی و اقتصادی جهان و سیستم‌های ترانزیت ایفا كند زیرا تنگه بزرگ هرمز و جبل‌الطارق نیز در این منطقه نیز است.

به گزارش نما ، ابراهیم حسن‌بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در دومین همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که صبح امروز (سه‌شنبه 20 اسفند) در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: پس از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در دیدار اعضای علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در سال 91 مبنی بر نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در تحول هندسه قدرت جهانی، دانشگاه عالی دفاع ملی با همکاری دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی سلسله همایش‌هایی را طراحی کرد.
وی ادامه داد: اولین همایش با مشارکت دانشگاه‌ها و با هدف تبیین چگونگی نقش اسلام در هندسه قدرت جهانی در محل دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد و همایش حاضر دومین اجلاس با عنوان نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با همکاری مجمع بیداری اسلامی و مجمع استراتژیک، مشارکت دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و با بهره‌مندی از بزرگان، اندیشمندان و فرهیختگان در حال برگزاری است.
حسن‌بیگی اضافه کرد: تبیین هندسه قدرت جهانی در راستای احیای تمدن اصیل اسلامی از طریق توسعه انسجام‌بخش و با تحلیل وضع موجود جهان اسلام با توجه به سابقه تاریخی آن در راستای تغییرات تحولات جهانی در دستور کار همایش قرار دارد و در ادامه پیش‌بینی آینده‌‌ای مطلوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: راهبردها و راهکارهای مناسبی صورت بندی شده و چاره‌اندیشی خواهد شد زیرا برای صعود به قله آزادی و آگاهی از وضع موجود راهبردهای اثربخشی لازم است به همین علت اساتید دانشگاه‌های کشورهای اسلامی دست در دست هم تلاشی خواهند که تا با رفع ابهام از مواضع اسلام، فرهنگ اسلامی را توسعه دهند و با نوآوری و خلاقیت این مسیر را به پیش ببرند.
حسن‌بیگی منطقه آسیای غربی را دارای ویژگی بی‌بدیلی دانست و افزود: این منطقه مرکز انرژی جهان است و با وجود تنوع قومی و زبانی، پیوند دهنده دل‌ها و مسیرهاست، مسلمانان سایر جهان وابستگی اعتقادی به این حوزه دارند.
وی ادامه داد: کشورهای اسلامی در مناطق استراتژیک جهان هستند و این می‌تواند نقش کلیدی در بازارهای انرژی و اقتصادی جهان و سیستم‌های ترانزیت ایفا کند زیرا تنگه بزرگ هرمز و جبل‌الطارق نیز در این منطقه نیز است.
حسن‌بیگی با بیان اینکه در میان میدان‌های نفتی غول پیکر جهان، 9 میدان بزرگ نفتی در این منطقه قرار دارد تاکید کرد: دو سوم ذخایر جهان در اختیار این منطقه است و کشورهای اسلامی دو سوم ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند، این منطقه محل اتصال اروپا، آسیا و آفریقا است و دسترسی به آب‌های جهان نیز از دیگر خصوصیات جهان اسلام است.
رئیس دانشگاه دفاع ملی تاکید کرد: ایمان و اعتقاد به خداوند و برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی و بهره‌مندی از موهبت پیامبر اسلام(ص) می‌تواند این کشورها را در مسیر گسترش بیش از پیش فرهنگ بیداری اسلامی قرار دهد و ذخایر بی‌بدیل عظیم نفتی و گازی در دنیای اسلام می‌تواند در خدمت آزادی و بشریت جامعه نوین جهانی قرار بگیرد و این با وحدت امت اسلامی پیروز می‌شود گرچه در این مسیر جهان اسلام با چالش‌هایی روبروست.
وی افزود: اختلافاتی که در میان کشورهای مسلمان به وجود آمده هزینه‌های زیادی را برای آنان فراهم کرده است، کم توجهی به دشمنان خارجی و تمرکز بر اختلافات موجب آسیب جدی به مسلمانان شده است و در این راستا مسئله فلسطین بسیار مهم است.
حسن‌بیگی تاکید کرد: اسلام‌هراسی در غرب رخ داده اما عزم امت اسلامی با امید به وعده‌های خداوند آینه درخشانی را برای جهان اسلام نوید می‌دهد و همه نشانه‌ها حاکی از آن است که پارادایم جدیدی باید تبیین شود تا دیکتاتوری به زیر کشیده شود.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: بیداری اسلامی حرکت آزادی‌بخشی است که به ویژه در حوزه آسیای غربی و شمال آفریقا به چشم می‌آید و دیر یا زود آزادی در همه مناطق به وقوع خواهد پیوست.
وی ادامه داد: در چارچوب پارادایم جدید قدرت‌های استکباری توان تاثیرگذاری خود را از دست دادند که نقطه عطف این حادثه تاریخی پیروزی جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، جریان‌سازی‌های تصنعی با گروه‌های بی هویت تکفیری ناشی از ضعف و ناکارآمدی آنان در برابر موج بیداری اسلامی است.
حسن‌بیگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بانگ رسای آزادی بخشی را طنین‌انداز کرده است، ابراز داشت: این انقلاب بازآفرین تمدن اسلامی دوره های بشریت شده است و امروزه جمهوری اسلامی ایران در سایه مقام معظم رهبری و با توکل به خدا و باور به سنت‌هایش درک عمیقی از تحولات جهانی دارند و با وجود همه تحلیل‌های مختلف ، کم اثر و بی‌منطق و زورگویی‌ها راه پیشرفت را با تکیه بر تلاش انسان‌های تمدن‌ساز و بهره‌مندی هوشمندانه و ذخایر ارزشمند خداوند طی می‌کنند و این الگوی برآمده از انقلاب انواع دسیسه‌های نظامی را نابود خواهد کرد تا ملت مسلمان بتواند راهبردهای اثرگذار را از این بسیج تاریخی کشف کرده و به کار بگیرند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...