نسخه چاپی

بحران اوكراین خودروسازان اروپا و آمریكا را هم نگران كرد

یكی از پیامدهای بحران اوكراین، نگرانی صنعت خودروسازی اروپایی و آمریكایی از متحمل شدن خسارت‌های سنگین به دلیل از دست دادن بازار روسی موجود برای تولیدات كارخانجات خودروساز آنهاست.

به گزارش نما به نقل از اسکای نیوز، بازار روسیه از اهمیت بسیار زیادی نزد کارخانجات خودروسازی اروپایی و آمریکایی برخوردار است و در سایه بحران اوکراین و نگرانی از تحمیل تحریم‌هایی بر روسیه‌، بسیاری از خودروسازان اروپایی و آمریکایی در زمینه از دست دادن بازار بسیار مهم برای تولیدات خود نگرانند.

با ادامه بحران اوکراین نگرانی‌ها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی افزایش یافته است، به طوری که در حال حاضر این نگرانی‌ها حتی شرکت‌های صنعتی خودروساز آمریکایی و اروپایی را نیز شامل شده است.

زیرا احتمال تصویب تحریم‌های اقتصادی بر روسیه به دلیل دخالت در بحران اوکراین باعث شده است نگرانی شرکت‌های تجاری و خودروسازی که با مسکو همکاری اقتصادی دارند افزایش یابد.

چرا که خودروسازان اروپایی و آمریکایی حاضر نیستند بازار روسی خود را از دست بدهند. این کشور بعد از کشور آلمان دومین بازار بزرگ برای تولیدات شرکت‌های خودروسازی اروپا و آمریکا به شمار می‌رود.

"مارک ویلدز" رئیس بخش عملیاتی شرکت خودروسازی "فورد" گفت: ما حتی بر این باور بودیم که طی دو یا سه سال آینده روسیه به بزرگترین بازار برای محصولات شرکت‌های خودروساز تبدیل شود اما هم اکنون شرایط تغییر خواهد کرد و ما به بازار روسیه اعتماد نخواهیم کرد و البته ما شرایط را بررسی می‌کنیم و تدابیر لازم را اعمال خواهیم کرد.

کمیته خودروسازان انجمن شرکت‌های خودروسازی اروپا پیش بینی می‌کند فروش محصولات و تولیدات خودروهای سبک به روسیه در سال جاری به دو میلیون و 730 هزار خودرو برسد که در مقایسه با سال 2013 با کاهشی معادل 1.16 درصد روبروست، زیرا حجم واردات خودرو در روسیه به طور مستقیم با رشد اقتصادی این کشور ارتباط دارد.

بنابراین هرگونه کاهشی در تولید ناخالص داخلی روسیه تاثیرات منفی خود را بر هزینه‌های مصرف‌کنندگان خودروها خواهد گذاشت.

"سرگیو مارکیونی" مدیر عامل کارخانه خودروسازی "فیات – کرایزلر" نیز گفت: بدون شک بحران‌های موجود بین روسیه و اوکراین تاثیرات منفی خود را بر تولیدات خودرو خواهد گذاشت و تقاضا برای خودروهای اروپایی را کاهش خواهد داد.

ما امیدواریم مقامات سیاسی به راه حلی برای بحران اوکراین برسند تا پیامدهای این بحران موجب کاهش سود شرکت‌های خودروساز نشود.

نه تنها نگرانی شرکت‌های خودروساز با احتمال دخالت‌های نظامی روسیه در اوکراین افزایش یافته، بلکه کاهش ارزش روبل روسیه نیز بر بازاریابی خودروهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است.

بنابراین، در حال حاضر برای کاهش میزان خسارت‌های احتمالی از فقدان بازار روسیه همه امیدهای شرکت‌های خودروساز به سمت بازارهای بزرگ خودرو مانند چین و آمریکاست.

۱۳۹۲/۱۲/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...