نسخه چاپی

پایان بی نتیجه مذاكرات ۶ ساعته؛ روسیه و غرب به آخر خط رسیدند

لاوروف در نشست خبری در سفارت روسیه در لندن تاكید كرد، اختلافات دو كشور همچنان بر سر اوكراین و شبه جزیره كریمه به قوت خود باقی است و روسیه و آمریكا دیدگاه مشتركی در مورد بحران اوكراین ندارند.

به گزارش نما "سرگئی لاوروف " وزیر خارجه روسیه پس از مذاکرات چند ساعته با "جان کری "، وزیر خارجه آمریکا گفت : روسیه به نتایج همه پرسی یکشنبه آینده در شبه جزیره کریمه احترام می گذارد.

لاوروف در نشست خبری در سفارت روسیه در لندن تاکید کرد، اختلافات دو کشور همچنان بر سر موضوع اوکراین و شبه جزیره کریمه به قوت خود باقی است.

وی افزود: روسیه و آمریکا دیدگاه مشترکی در مورد بحران اوکراین ندارند.

لاوروف افزود: وضعیت شبه جزیره کریمه موضوع ویژه است و برای روسیه اهمیت زیادی دارد، اهمیت کریمه برای روسیه به طور مطمئن از اهمیت جزایر فالکلند برای انگلیس کمتر نیست.

وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که کشورش هیچ برنامه ای برای دخالت نظامی در مناطق شرقی اوکراین ندارد و "اطمینان می دهم که ما هیچ برنامه غیرشفافی در قبال اوکراین نداریم و آنچه که روز گذشته در شهر دونتسک روی داد نتیجه عملکرد شبه نظامیان مسلح و تندروی (طرفدار کی یف ) بود که به خشونت ها دامن می زنند. "

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه روسیه گفت : موضوعاتی که این روزها در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی درباره تحریم مطرح می شود، به طور قطع غیرسازنده است.

وی افزود: اگر تصمیمی درباره تحریم اتخاذ شود، مسئولیت آن بر عهده اتخاذ کنندگان چنین تصمیمی است و تحریم کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.

لاوروف تاکید کرد: ما به نظر مردم شبه جزیره کریمه احترام می گذاریم و نتایج همه پرسی یکشنبه را نیز محترم خواهیم شمرد؛ حق تعیین سرنوشت حق همه مردم است و در قوانین بین المللی و منشور ملل متحد نیز بر این موضوع تاکید شده است.

وی با پیشنهاد کشورهای غربی درباره تشکیل گروه تماس میان روسیه و اوکراین مخالفت کرد و گفت: اتخاذ چنین رویکردی غلط است،زیرا بحران اوکراین را روسیه به وجود نیاورد که نیاز به گروه تماس داشته باشد.

وزیرامور خارجه روسیه تصریح گرد، "ما نیازی به یک ساختار بین المللی برای روابط دو کشور نداریم در واقع روابط دو کشور هیچ گاه قطع نشده است، وزیران و مقامات اوکراین
و روسیه می توانند به طور مستقیم با هم در تماس باشند. "

سرگئی لاوروف گفت: روسیه از مشکلات طفره نمی رود و ما با همکاران غربی خود نیز در تماس مستمر هستیم.

لاوروف افزود: حوادث و بحران اخیر در اوکراین باعث سرنگونی رئیس جمهوری مشروع و قانونی آن کشور شده است و توافق میان مخالفان و دولت وقت اوکراین که با حضور وزیران خارجه چند کشور اتحادیه اروپا در 21 فوریه امضاء شد نیز را مخالفان نقض کردند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر ضرورت اصلاحات اساسی از جمله اصلاح قانون اساسی در اوکراین تاکید کرد و از کشورهای غربی خواست از چنین اصلاحاتی حمایت کنند.

"جان کری " وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است در نشست خبری جداگانه در لندن گزارشی از مذاکرات امروز خود با لاوروف را به خبرنگاران ارائه کند.

مذاکرات "جان کری " و "سرگئی لاوروف " وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره بحران اوکراین عصر امروز در لندن پایان یافت.

دو طرف بیش از سه ساعت در محل اقامت سفیر آمریکا در مرکز لندن مذاکره کردند تا شاید راه حل سیاسی برای کاهش تنش در اوکراین به ویژه در شبه جزیره کریمه بیابند.

مذاکرات امروز وزیران خارجه آمریکا و روسیه ، آخرین تلاش سیاسی برای کاهش تنش در اوکراین در آستانه همه پرسی در یکشنبه آینده در شبه جزیره کریمه بود.

منابع آگاه می گویند خواسته اصلی آمریکا در این مذاکرات لغو یا تعویق همه پرسی در شبه جزیره کریمه بوده ؛ خواسته ای که روسیه آن را نپذیرفته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا همه پرسی در شبه جزیره کریمه را نامشروع و غیرقانونی می دانند و روسیه نیز دولت موقت در "کی یف " را نامشروع و نتیجه نوعی کودتا می داند.

کشورهای غربی تهدید کرده اند که در صورت بی توجهی روسیه به خواسته های آنها از جمله در موضوع همه پرسی هفته آینده در کریمه، تحریم هایی علیه مسکو اعمال خواهند کرد.

بر اساس آخرین خبرها، روسیه اعلام کرد، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را در حریم هوایی شبه جزیره کریمه رصد کرده است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...