نسخه چاپی

افتخارات فوتبالی ایران در سال ۹۲

در سال ۹۲ تیم ملی فوتبال ایران به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ صعود كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، تیم ملی فوتبال ایران در سال 1392 توانست با موفقیت در مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 به عنوان صدرنشین پس از یک دوره غیبت، یک بار دیگر جواز صعود به این رقابت‌ها را به دست آورده و با برتری مقابل کره‌جنوبی در دیدار پایانی مرحله مقدماتی، بلیت برزیل خود را اوکی کند. در این بین ملی‌پوشان فوتبال کشورمان یک صعود دیگر را نیز تجربه کردند؛ صعود به جام ملت‌های 2015 آسیا تا به این ترتیب بتوان سالی که گذشت را برای فوتبال ملی، سالی موفق قلمداد کرد.
بر همین اساس و در راستای بررسی عملکرد فدراسیون‌های ورزشی و برخی از تیم‌های ملی طبق روال هر ساله در گزارشی، عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در سال 1392 را مورد ارزیابی قرار دهیم:
**تمام بازی‌های امسال تیم ملی در یک نگاه
آغاز و پایان با کویت
تیم ملی ایران در سال 1392 میلادی در 10 دیدار به میدان رفت که حاصل آن 7 پیروزی، یک تساوی و دو شکست مقابل عمان و گینه در دیدارهای دوستانه بود.
جالب اینکه تیم ملی در دیدارهای رسمی در سال 92 کار خود را با تساوی مقابل کویت از سری رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا آغاز و با پیروزی مقابل همین تیم در دیداری که اسفند ماه امسال از هفته پایانی مقدماتی جام ملت‌های آسیا در کرج برگزار شد، به پایان رساند.
تمام نتایج تیم ملی ایران در سال 1392 به شرح زیر است:
ایران یک - گینه 2 (دوستانه)
ایران 3 - کویت 2 (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015)
لبنان یک - ایران 4 (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015)
تایلند صفر - ایران 3 (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015)
ایران 2 - تایلند یک (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015)
کره جنوبی صفر - ایران یک (مقدماتی جام جهانی 2014)
ایران 4 - لبنان صفر (مقدماتی جام جهانی 2014)
قطر صفر - ایران یک (مقدماتی جام جهانی 2014)
عمان 3 - ایران یک (دوستانه)
کویت یک - ایران یک (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015)

**تمام رده‌بندی‌های ایران در فیفا در سال 92 در یک نگاه:
33 بهترین - 67 بدترین
تیم ملی ایران در سال 92 فراز و نشیب زیادی را در رده‌بندی فیفا تجربه کرد تا جایی که اختلاف بهترین رتبه با بدترین رتبه این تیم در سالی که گذشت 34 رده بود.
در زیر نگاهی می‌اندازیم به رده‌‌بندی‌های تیم ملی ایران از ابتدا تا انتهای سال 92:
آپریل 2013: رده 56 جهان با امتیاز 538
می 2013: رده 57 جهان با امتیاز 538
ژوئن 2013:رده 67 جهان با امتیاز 506
جولای 2013: رده 52 جهان با امتیاز 596
آگوست 2013: رده 52 جهان با امتیاز 601
سپتامبر 2013: رده 48 جهان با امتیاز 633
اکتبر 2013: رده 49 جهان با امتیاز 613
نوامبر 2013: رده 45 جهان با امتیاز 650
دسامبر 2013: رده 33 جهان با امتیاز 720
ژانویه 2014:رده 34 جهان با امتیاز 727
فوریه 2014: رده 38 جهان با امتیاز 729
مارس 2014: رده 42 جهان با امتیاز 692



**صعود به جام جهانی و جشن و پایکوبی در ایران
چهارمین صعود؛ این بار با قدرت
تیم ملی ایران 28 خردادماه امسال توانست با برتری در خاک کره‌جنوبی به عنوان صدرنشین گروه اول مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا بلیت برزیل را اوکی کرده و برای چهارمین‌بار راهی جام جهانی شود.
دیدار تیم‌های کره جنوبی و ایران از هفته پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی برزیل در منطقه آسیا از ساعت 16:30 بیست و هشتم خرداد ماه امسال در ورزشگاه مونسو و در مقابل 45 هزار تماشاگر آغاز شد.
3 امتیاز دیدار با کره‌جنوبی برای هر دو تیم در دیدار هفته پایانی این گروه اهمیت بسیاری برای هر دو تیم داشت. ایران در صورت کسب 3 امتیاز به طور مستقیم به جام جهانی می‌رفت و از سوی دیگر کره جنوبی با یک امتیاز هم می‌توانست به طور مستقیم به جام جهانی برود.
این در حالی بود که اگر ایران با کره مساوی می‌کرد و ازبکستان در بازی همزمان این گروه مقابل قطر 4 گل می‌زد، این ازبک‌ها بودند که مستقیم راهی جام جهانی شده و ایران این شانس را از دست می‌داد اما با گل دقیقه 59 رضا قوچان‌نژاد تیم ملی مقابل کره‌جنوبی یک بر صفر به برتری رسید و بدون در نظر گرفتن نتیجه دیدار همزمان، مقتدرانه به عنوان صدرنشین گروه اول راهی جام جهانی 2014 شد تا موجی از جشن و پایکوبی ایران را فرا بگیرد.

جدول گروه اول مقدماتی جام جهانی در آسیا
1. ایران 8 بازی 16 امتیاز تفاضل گل 6+
2. کره جنوبی 8 بازی 14 امتیاز تفاضل گل 6+
3. ازبکستان 8 بازی 14 امتیاز تفاضل گل 5+
4. قطر 8 بازی 7 امتیاز تفاضل گل 8-
5. لبنان 8 بازی 5 امتیاز تفاضل گل 9-



**صعود به جام ملت‌های آسیا
آتش‌بازی ایران در ورزشگاه خالی؛ تیم ملی راهی سرزمین کانگوروها شد
تیم‌ ملی ایران با پیروزی پرگل مقابل لبنان به جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا صعود کرد.
به گزارش فارس، تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان از هفته پنجم رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های 2015 آسیا از ساعت 19 بیست و هشتم آبان ماه امسال در ورزشگاه بدون تماشاگر کمیل شمعون به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه 4 بر یک به سود تیم ملی ایران به پایان رسید تا به این ترتیب تیم ملی کشورمان در فاصله یک هفته مانده به پایان رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا صعود خود به این رقابت‌ها را قطعی کند.
این دیدار به خاطر ناآرامی‌های بیروت و انفجار بمب در مقابل سفارت ایران در لبنان و با تصمیم ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون تماشاگر برگزار شد.
به این ترتیب تیم ملی ایران که توانست با برتری مقابل لبنان صعود خود را به جام ملت‌های آسیا قطعی کند، با کسب 3 امتیاز دیدار پایانی مقابل کویت بدون شکست و با 16 امتیاز به عنوان تیم صدرنشین گروه دوم راهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شد.
از گروه دوم ایران و کویت صعود کردند و لبنان و تایلند از دور رقابت‌ها کنار رفتند تا دیدارهای هفته پایانی این گروه جنبه تشریفاتی داشته باشد.



**اردوی پرتغال لغو شد
آفریقای‌جنوبی در هاله‌ای از ابهام!
پس از صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 برزیل قرار بود طبق برنامه کادرفنی، این تیم در مرحله اول آماده‌سازی خود برای حضور در جام جهانی راهی اردوی پرتغال شود که این اردو به خاطر مشکلات مالی لغو شد که البته از سوی مسئولان، دلیل آن مسائل دیگری غیر از مسائل مالی عنوان شد.
در همان زمان مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص لغو اردوی پرتغال گفت: پس از کسب موفقیت‌های اخیر در مسابقات رسمی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور موفق تیم‌های ملی، نوجوانان در جام جهانی 2013 امارات، تیم ملی فوتبال ساحلی در جام جهانی 2013 تاهیتی و تیم ملی بزرگسالان در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل انجام شده است اما به دلیل عدم تامین اعتبار و نداشتن منابع مالی در حال حاضر، علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته، متاسفانه نمی‌توانیم اردوهای پیش بینی شده مانند اعزام تیم ملی فوتبال ساحلی به برزیل، تیم ملی نوجوانان به اردوی آلمان و تیم ملی بزرگسالان به اردوی لیسبون را اجرایی کنیم.
در همین راستا و طی ماه‌های اخیر یک بار دیگر به خاطر مشکلات مالی، حتی از لغو اردوی آفریقای جنوبی که قرار است سال آینده برگزار شود نیز اخباری منتشر شده و این در حالی است که مسئولان وزارت ورزش قاطعانه حمایت مالی خود را از فدراسیون فوتبال و تیم ملی اعلام کرده‌اند، اما همچنان مسئولان فدراسیون فوتبال در این خصوص با شک و شبهه صحبت می‌کنند تا جایی که به نظر می‌رسد گویا اردوی آفریقا هم هنوز قطعی نشده است و اعزام ملی‌پوشان به این اردو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

**کوچ ملی‌پوشان استقلالی
شایعاتی که نقش بر آب شد
در سالی که گذشت چند بازیکن کلیدی تیم ملی که اتفاقا بیشتر آنها استقلالی هم بودند راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شدند که این موضوع در همان روزها شایعات بسیاری را ایجاد کرد؛ شایعاتی پیرامون اینکه این بازیکنان به قطر و کویت رفته‌اند تا همزمان با آغاز اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی، این بازیکنان نیز به کار خود در لیگ‌های این کشورها پایان داده تا بدون هیچ دغدغه و مشکل خاصی و درست در زمانی که استقلال باید هفته‌های پنجم و ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و احتمالا یک هشتم نهایی این رقابت‌ها را برگزار کند، راهی آفریقای جنوبی شده و تیم ملی را همراهی کنند.
البته این شایعه هم به همان سرعت که منتشر شد با مشخص شدن برنامه امیرکاپ قطر و اینکه باید جواد نکونام نیز در AFC CUP الکویت را همزمان با اردوی خارج از کشور تیم ملی همراهی کنند و عدم اجازه باشگاه‌های تیم‌های این بازیکنان برای این همراهی، به همان سرعت هم نقش بر آب شد.
با این حال معضل این روزهای فوتبال ایران حضور این دسته از بازیکنان در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر و کویت و همزمانی مسابقات تیم‌های آنها با اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی است تا جایی که این مشکل مسئولان فدراسیون و حتی کارلوس کی‌روش را بر آن داشت تا با سفر به قطر در این خصوص رایزنی‌ها با مسئولان فوتبال قطر را آغاز کنند.

**قهر و استعفا در بین دستیاران کی‌روش
مربیان تیم ملی روی هوا
پس از اینکه سیموئز، دستیار اول تیم ملی به بهانه دلتنگی از کی‌روش از او مرخصی گرفت و برای همیشه از ایران رفت، ویروس جدایی مربیان تیم ملی گریبان امید نمازی را هم گرفت و این مربی هم به بهانه مذاکره برای مربیگری تیم ملی زنان آمریکا با تیم ملی ایران قطع همکاری کرده و راهی ینگه دنیا شد.
اگرچه نمازی نیز در نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دلیل مشکلات خانوادگی نمی‌تواند در کادر فنی تیم ملی حضور داشته باشد، اما کی‌روش در اولین جلسه تمرین تیم ملی در آخرین دور آماده‌سازی این تیم در سال جاری به شدت علیه نمازی موضع گرفته و حتی کار را به کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال کشاند.
البته در این بین صحبت‌هایی از حضور دستیاران برزیلی و آرژانتینی پیش آمد اما چون فدراسیون نشین‌ها روی گزینه ایرانی به عنوان دستیار اول کی‌روش تأکید داشته و دارند، در این مورد هنوز توافقات نهایی صورت نگرفته و به همین دلیل هر روز از نام جدیدی به عنوان دستیار ایرانی کی‌روش در رسانه‌ها به میان می‌آید.
از صالح و ابراهیم‌زاده گرفته تا فرکی و گل‌محمدی و ... اسامی هستند که این روزها نام آنها برای حضور در تیم ملی مطرح شده است.


**اولین بازی داوری و تداوم رکورد قوچان‌نژاد
11 بازی؛ 9 گل برای رضا
در سال جاری طلسم حضور بازیکنان دورگه در درون دروازه تیم ملی هم شکست و دانیال داوری پس از حضور در اردوی تیم ملی در دیدار مقابل تایلند برای اولین بار در ترکیب ثابت تیم ملی کشورمان به میدان رفت.
همچنین رضا قوچان‌نژاد نیز در ادامه حضور تأثیرگذار و موفق خود در ترکیب تیم ملی در سال 92 توانست رکورد 9 گل زده در 11 بازی ملی را به نام خود به ثبت برساند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...