نسخه چاپی

برای لغو روادید باید عوارض صدور ویزا كاهش یابد

وزیر خارجه بلاروس گفت: لغو روادید در دستور كار بوده اما برای نهایی كردن آن باید مسیری را پیشت سر بگذاریم و مبلغ عوارض صدور ویزا را كاهش دهیم و ویزا برای تجار باید براساس نامه اتاق بازرگانی باشد.

به گزارش نما ، "ولادیمیر ماکی" وزیر خارجه بلاروس در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کشورمان که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد ضمن عرض تبریک سال نو به ایرانیان گفت: این سفر امکان خوبی را فراهم کرده تا به رایزنی‌هایی که از سپتامبر گذشته در نیویورک آغاز شده ادامه دهیم و روابط دو جانبه را تعمیق کنیم.
وی تصریح کرد: به صورت سنتی هیچگونه مانع سیاسی برای همکاری دو کشور وجود ندارد و ما در مواضع مشترک دو کشور در مسائل مختلف اشاره کردیم.
ماکی اظهار داشت: ایران و بلاروس سطح بالایی از روابط سیاسی را دارند البته ما به این سطح بسنده نمی‌کنیم و آن را توسعه می‌دهیم چون رشد سیاسی به رشد اقتصادی و تجاری کمک می‌کند.
وی ادامه داد: ما در زمینه علم و فناوری همکاری خوبی داشتیم تا کنون 5 کمیسیون در حوزه فناوری تشکیل شده که باعث ارتقای روابط دانشگاهی شده البته روابط ورزشی هم توسعه یابد.
وی ادامه داد: پرواز مستقیم بین دو کشور وجود دارد و این امر به توسعه روابط کمک می‌کند البته توافقاتی که در ژنو ایجاد شده می‌تواند به افزایش مبادلات دو کشور منجر شود.
ماکی بیان داشت: حجم مبادلات دو کشور 60 میلیون دلار است که کافی نیست البته ما کمیسیون مشترک اقتصادی داریم که روابط را بررسی می‌کند و فردا با وزیر صنعت ایران ملاقات داریم که این امر برای توسعه اقتصادی کمک می‌کند.
وی اظهار داشت: ما علاقمند به روابط بین دو کشور هستیم و از ایران در مسائل بین‌المللی حمایت می‌کنیم البته ما مسائل مشترک بین‌المللی داریم و دیکتاتوری در سطح بین‌الملل را قبول نداریم و نباید یک یا دو ابرقدرت در جهان وجود داشته باشد چون علاقمند هستیم عرصه بین‌الملل متوازن باشد و نظام چند قطبی در آن حاکم باشد.
وزیر خارجه بلاروس ادامه داد: من ملاقات‌های مختلفی در ایران خواهم داشت تا مسائل جاری دو کشور را در همه زمینه‌ها بررسی کنم البته مسیر خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.
ماکی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضع بلاروس درباره همه‌پرسی کریمه چیست اظهار داشت: همانطور که می‌دانید اوکراین برای ما یکی از نزدیک‌ترین همسایگان است و حجم مبادلات ما در سال 2012 با این کشور 8 میلیارد دلار و در سال گذشته به 6.2 میلیارد دلار رسیده البته ما روابط انسانی نزدیکی داریم چون همانطور که زبان بلاروسی و اوکراینی داریم اما بدون ترجمه زبان یکدیگر را می‌فهمیم.
وی تصریح کرد: ما علاقه داریم اوکراین کشور مستقل و با ثبات باشد و امیدواریم دیالوگ شکل بگیرد البته مناقشه در اوکراین به طور اتفاقی شکل نگرفته و به طور حتم دلایلی داشته و رادیکالیسم و افراط‌گرایی از طرف غرب آمده است.
وزیر خارجه بلاروس افزود: ما همه جوانب اوکراین را بررسی می‌کنیم و براین باور هستیم که مسائل باید به صورت دیپلماتیک حل شود چون از طریق گفتگو همه مسائل مناقشه‌برانگیز حل می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای توسعه مناسبات آیا لغو روادید انجام شود اظهار داشت: ما شرایط کنونی اقتصادی و تجاری را بررسی می‌کنیم و در ملاقات با رئیس کمیسیون مشترک وزیر صنعت ایران بیشتر مسائل بررسی می‌شود و ما پروژه‌های مشخصی داریم که بر سر این مسائل آنها را همکاری می‌کنیم.
ماکی اظهار داشت: باور کنید تمام این کارها را شفاف انجام می‌دهیم اما تحریم‌هایی علیه ایران و بلاروس وجود دارد و نمی‌خواهیم سیاست‌های دو کشور علیه کشور ثالثی باشد چون ما علاقمند هستیم همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور ادامه یابد.
وزیر خارجه بلاروس اظهار داشت: ما پیشنهادهای مشخصی داریم و ایران به کالاهای تولیدی بلاروس و همچنین بلاروس به کالاهای ایرانی نیازمند است و اقتصادهای ما همدیگر را تکمیل می‌کند.
ماکی بیان داشت: لغو روادید در دستور کار بوده اما برای نهایی ک ردن آن باید مسیری را پیشت سر بگذاریم و مبلغ عوارض صدور ویزا را کاهش دهیم و ویزا برای تجار باید براساس نامه اتاق بازرگانی باشد.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...