نسخه چاپی

نگاهی به پرونده هسته ای در دولت یازدهم

شهر وین از روز سه‌شنبه میزبان دومین دور مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو است.

به گزارش نما ، به نقل از فارس شهر وین پایتخت اتریش از روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند ماه به مدت ۲ روز میزبان دومین نشست ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) است.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف فردا (دوشنبه) راهی وین می‌شوند تا با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان گروه ۱+۵ (آمریکا، آلمان، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان) بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشینند و نتایج مذاکرات کارشناسی اخیر در وین را بررسی کنند.

ظریف امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با ولادیمیر ماکی همتای بلاروسی خود در پاسخ به سؤالی در خصوص دومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین گفت: هرچه مذاکرات به جلو برود دقیق‌تر، ریزتر، جدی‌تر و دشوارتر می‌شود و این دور در مقایسه با دور قبل بحث جدی‌تر ، ریزتر و دشوارتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم، خاطرنشان کرد: قرار نبوده این دور به توافق منجر شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ابعاد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به ویژه غنی‌سازی، آب‌سنگین اراک و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای که از تعهدات ۱+۵ در برنامه اقدام مشترک از یک طرف و تعهدات قراردادی آنها در چارچوب بند ۲ ماده ۴ معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است و رفع تحریم‌ها را از جمله مواردی خواند که در نشست وین به آن پرداخته می‌شود.

ظریف توضیح داد: هدف این جلسه بیشتر تبادل نظر است که البته تا حدی در جلسه کارشناسی که حدود دو هفته قبل در وین برگزار شد، مباحث اولیه صورت گرفت.

وزیر خارجه در خصوص سطح مذاکرات وین با بیان اینکه سطح این نشست نیز همچون گذشته است،‌ گفت: هدایت مذاکرات با بنده و خانم اشتون است و اصل مذاکره توسط مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ صورت می‌گیرد و بنده مسئولیت نظارت بر کارها را برعهده دارم.

وزیر خارجه اضافه کرد: بعید می‌دانم در این دور از مذاکرات ضرورتی پیدا شود که وزرای خارجه ۱+۵ به این مذاکرات بپیوندند. البته هرچه پیش برویم ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود و معمولاً بر حسب ضرورت سطح مذاکرات تغییر کرده است.

وی گفت: ما در همه این حوزه‌ها در مورد نحوه ایجاد اعتماد صحبت می‌کنیم و نه در مورد برنامه هسته‌ای ایران.

ظریف تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران چه در حوزه غنی‌سازی و چه در حوزه اراک و چه در مورد سایر موضوعاتی که در برنامه هسته‌ای ما وجود دارد ادامه می‌یابد. آمادگی داریم که ایجاد اطمینان کنیم که این برنامه همواره صلح‌آمیز خواهد بود و بارها اعلام کرده‌ایم و مقام معظم رهبری نیز فتوایی در این خصوص صادر کرده‌اند. ما هیچ منفعت سیاسی، نظامی و امنیتی در داشتن سلاح‌ هسته‌ای نمی‌بینیم و این را خلاف شرع می‌دانیم.

وزیر خارجه گفت: از نظر کلی رسیدن به راه حل خیلی دشوار نیست فقط باید روش‌ها را پیدا کنیم با توجه به اینکه برنامه هسته‌ای ایران یک واقعیت روی زمین است و این واقعیت تغییر نخواهد کرد.

ظریف و اشتون دوشنبه شب (۲۶ اسفند ماه) بر سر میز شام به رایزنی می‌پردازند و مذاکرات از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد. قرار بود این مذاکرات تا روز پنجشنبه ۲۹ اسفند ماه به طول بینجامد که به خاطر آغاز سال نو شمسی این مذاکرات یک روز زودتر پایان می‌یابد.

پایتخت اتریش حدود یک ماه قبل نیز (۲۹ بهمن ماه) به مدت سه روز و برای اولین بار میزبان مذاکرات ایران و ۱+۵ به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گام پایانی توافقنامه ژنو بود.

اشتون و ظریف یک روز قبل از آغاز دور قبلی مذاکرات وین (۲۸ بهمن) در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر میز شام به رایزنی پرداختند و نشست افتتاحیه این مذاکرات ساعت ۱۱:۱۵ روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن) به وقت وین در مقر اروپایی دفتر سازمان ملل در این شهر به ریاست ظریف و اشتون آغاز و ۴۰ دقیقه به طول انجامید و بعد از آن قرار شد که ادامه مذاکرات در سطح معاونان ادامه یابد و البته توافق شد که رایزنی‌های دوجانبه بین هیئت ایرانی و هیئت‌های ۱+۵ تیز صورت گیرد.

قبل از آغاز این دور از مذاکرات، در ساعت ۷ صبح به وقت وین سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ در محل اقامت ظریف (هتل پله کوبورگ) حضور یافت و با رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت. پس از اینکه نشست به ریاست ظریف و اشتون برگزار شد نیز معاون وزیر خارجه چین با ظریف دیدار کرد.

ظریف پیش از این مذاکرات نیز با همتای اتریشی خود و همچنین رئیس جمهور این کشور به رایزنی در خصوص مناسبات دوحانبه پرداخت.

پس از اینکه نشست افتتاحیه به ریاست ظریف و اشتون برگزار شد، همچون دوره‌های قبل مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون به میان خبرنگاران آمد و به سؤالات آنها پاسخ گفت و سید عباس عراقچی هم در جمع خبرنگاران ایرانی حضور یافت و گفت: هدف ما در مذاکرات امروز و فردا این است که به یک دستورکار مشخص برای مذاکرات مربوط به گام نهایی برسیم. ما می‌خواهیم اولین قدم را در این مذاکرات برداریم که اولین قدم تعیین دستور کار مذاکرات و چارچوبی برای مذاکره و جدول زمانی برای انجام مذاکرات است.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما تأکید کردیم که از نظر ما ملاک مذاکرات برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) است و هیچ موضوعی خارج از چارچوب این برنامه نمی تواند در دستور کار مذاکرات باشد. ما درباره دستور کار صحبت می کنیم. مذاکرات مربوط به گام نهایی هنوز یک دستورکار مشخص ندارد. موضوعاتی که در دستور کار هستند، از سوی دو طرف بیان خواهد شد و بعد سعی می کنیم جمع بندی صورت داده و بعد به یک دستورکار واحد مورد توافق دو طرف برسیم که براساس آن مذاکرات شروع و ادامه یابد.

نشست چهارجانبه با حضور نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان،‌ فرانسه و انگلستان) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست عراقچی از دیگر تحولات روز اول این دور از مذاکرات بود و پس از آن نشست دوجانبه ای به ریاست عراقچی و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ برگزار شد که یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

اولین نشست معاونان به ریاست عراقچی و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نیز سه‌شنبه شب به مدت ۲ ساعت در هتل محل اقامت روسای هیأت‌ها برگزار و قرار شد این مذاکرات صبح روز بعد از سر گرفته شود.

ظریف نیز در این میان در ارتباط تصویری با دانشجویان دانشگاه دنور ابراز امیدواری کرد که ایران و ۱+۵ تا تیرماه بتوانند در دوره ۶ ماهه تعیین شده برای اجرای گام اول به توافق جامع دست یابند.

صبح چهارشنبه نیز ظریف با اندیشمندان اتریشی بر سر میز صبحانه به رایزنی پرداخت و گفت: تحریم‌هایی که با زبان زور بر ما تحمیل شد، برای بانیان آن و دنیا حاصلی نداشته و اگر هر کسی فکر کند که تحریم‌ها بود که ما را به پای میز مذاکره کشاند، دچار اشتباه فاحشی در محاسبات شده است.

دومین دور مذاکرات در سطح معاونان به ریاست عراقچی و اشمید نیز ساعت ۱۰:۳۰ به وقت وین برگزار و ۲ ساعت به طول انجامید.

سرگئی ریایکوف معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص به خبرنگار فارس گفت که هنوز در ابتدای کار هستیم و مذاکرات بعدازظهر نیز ادامه دارد.

پس از پایان دومین دور مذاکرات در سطح معاونان، قرار شد که کاترین اشتون و محمدجواد ظریف ساعت ۱۴ به وقت وین (۱۶:۳۰ به وقت تهران) با یکدیگر دیدار و درباره نحوه ادامه مذاکرات به رایزنی بپردازند که این مذاکرات یک ساعت و نیم به طول انجامید.

همزمان با رایزنی ظریف و اشتون، نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلستان (وندی شرمن، ژاک اودیبر و سایمون گس) برای پیاده روی و گپ زدن به پارک نزدیک هتل محل اقامت هیأت‌ها رفتند که سوژه‌ای برای عکاسان و تصویربرداران شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از این مذاکرات یک دور دیگر نیز به رایزنی پرداختند.

در همین اثنا اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه درباره چارچوب مذاکرات توافق حاصل شده که یک منبع نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: آقای ظریف و خانم اشتون مباحث مطرح شده در نشست معاونان را بررسی و ارزیابی کردند و قرار شد که یکسری مذاکرات فنی کارشناسی برگزار شود که این مذاکرات در حال حاضر بین کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در جریان است و احتمالا اواخر امشب یک دور مذاکره بین آقای ظریف و خانم اشتون برگزار خواهد شد و تلاش می شود تا چارچوب و برنامه کاری مذاکرات در ماه های آینده مشخص شود.

این منبع با یادآوری این نکته که هنوز درباره چارچوبی توافق صورت نگرفته، در عین حال گفت که پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

وی همچنین گفت که مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا نیز ادامه دارد و پس از آن ظریف و اشتون در نشستی خبری به تشریح نتایج خواهند پرداخت.

مذاکرات کارشناسی هم یک ساعت و نیم به طول انجامید و پس از پایان آن حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه که ریاست این مذاکرات را به همراه استفان کلمنت بر عهده داشت در جمع خبرنگاران این مذاکرات را خوب و سازنده برشمرد.

ظریف و اشتون در ساعات پایانی چهارشنبه (۱۰ شب به وقت وین) برای سومین بار به رایزنی درباره چارچوب مذاکرات پرداختند که ۴۵ دقیقه به طول انجامید.

در پایان این دیدار، سید عباس عراقچی به فارس گفت که قرار است دور بعدی مذاکرات اواخر اسفند در وین برگزار و و قرار شد ساعت ۹ صبح پنجشنبه اول اسفند ماه به وقت وین نشست اختتامیه به ریاست ظریف و اشتون و با حضور نمایندگان ایران و ۱+۵ در مقر سازمان ملل برگزار شود.

یک ساعت بعد (۱۰ صبح به وقت وین) نیز ظریف و اشتون در نشست خبری مشترک اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات قرار است ۲۶ تا ۲۹ اسفند برای دومین بار در وین برگزار و البته قبل از آن نشست کارشناسی همزمان با نشست شورای حکام آژانس در این شهر برگزار شود.

ظریف هم در صفحه فیس بوک خود در این باره نوشت: توافق شد که تا خرداد ماه چندین جلسه در سطح خانم اشتون و بنده با فواصل حدود ۴ هفته یک بار و در میان این جلسات، نشست های کاری پیرامون موضوعات مختلف دستور کار در سطح کارشناسان برجسته دو طرف تشکیل شود. در مورد زمان هر یک از جلسات توافق کردیم و قرار شد اولین جلسه رسمی در روزهای پایانی سال ۹۲ در وین تشکیل شود و قبل از آن خانم اشتون سفری به ایران داشته باشند و همین طور کارشناسان در حاشیه اجلاس شورای حکام ملاقات های فشرده ای داشته باشند. ذرباره موضوعات مورد بحث در جلسه کارشناسی و جلسه بعدی خودمان نیز توافق کردیم.

وزیر خارجه ایران بعد از آن در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح مذاکرات و توافقات حاصله پرداخت و تصریح کرد که تعطیلی هیچ سایتی در دستور کار نیست و از سفر اشتون به تهران تا قبل از پایان سال جاری شمسی خبر داد.

وی همچنین تأکید کرد که مسائل دفاعی و علمی ایران خارج از این مذاکرات است.

وزیر خارجه همچنین گفت: ما در حوزه همکاری‌های هسته‌ای یک جلسه تکنیکی داشتیم و در جلسه بعدی فنی راجع به این موضوع و بحث‌های هسته‌ای مثل غنی سازی صحبت خواهیم کرد و سپس در جلسه رسمی که خواهیم داشت هم درباره تحریم‌ها و هم موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم و کم کم موضوعات را همزمان به پیش می بریم که تا انشاءالله ببینم زمینه‌های رسیدن به یک تفاهم کامل فراهم می‌شود یا خیر.

براساس توافق طرفین قرار شد قبل از برگزاری نشست بعدی وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو، نشست کارشناسی و فنی در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود که در همین راستا شهر وین روزهای ۱۴ تا ۱۶ اسفند ماه (پنجم تا هفتم مارس) به مدت سه روز میزبان نشست کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و آنگونه که سید عباس عراقچی پیش از برگزاری این مذاکرات در جمع خبرنگاران گفته بود به مباحثی چون بحث غنی‌سازی، رفع نگرانی درباره رآکتور اراک و همکاری‌های هسته‌ای صلح‌‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران پرداخته شد و قرار شد نتایج این مذاکرات که به گفته بعیدی‌نژاد خوب و سازنده بوده به دومین نشست ایران و ۱+۵ در وین که قرار است ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وین برگزار شود، ارائه گردد.

شهر وین پیش از مذاکرات درباره گام پایانی توافق ژنو، دو بار میزبان مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ بوده است.

مذاکرات ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم

با روی کار آمدن دولت یازدهم، پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه محول شد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهرماه سالجاری و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و توافق کردند که وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک دیدار و نشست بعدی ایران و ۱+۵ در نیمه اکتبر در ژنو برگزار شود.

ظریف در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته‌ای اعلام و بر حق قانونی ملت ایران در برخورداری از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در ایران تأکید کرد.

مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ بامداد جمعه پنجم مهرماه به وقت تهران در نیویورک برگزار و توافق شد که شهر ژنو روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) میزبان این مذاکرات باشد. از دیگر تحولات گفت‌وگوی نیم ساعته وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

در نهایت مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر ماه میزبان نشست ژنو یک بود و در بیانیه‌ مشترکی که صادر شد قرار شد تا فاصله نشست بعدی، مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ برگزار شود که در نهایت شهر وین روزهای هشتم و نهم آبان ماه (۳۰ و ۳۱ اکتبر) میزبان این مذاکرات بود، آن هم طی ۲ دور و جمعا ۹ ساعت و نیم و توافق شد که نتایج این مذاکرات به نشست ژنو ۲ ارائه شود.

مذاکرات ژنو ۲ نیز به فاصله ۲۲ روز از نشست ژنو یک طی روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) برگزار و تا بامداد ۱۹ نوامبر نیز به طول انجامید. قرار بود توافقنامه‌ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی ۲۰ نوامبر در شهر ژنو برگزار شود.

براساس توافقات صورت گرفته نشست ژنو ۳ از ۲۹ آبان ماه به مدت پنج روز در شهر ژنو برگزار و بامداد روز سوم آذر ماه وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌چین، انگلستان و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) توافق کردند و مقرر شد به منظور بررسی سازوکارهای اجرایی توافق ژنو مذاکرات کارشناسی برگزار شود که سه دور مذاکره کارشناسی بین ایران و ۱+۵ برگزار شد و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه عهده‌دار ریاست تیم کارشناسی ایران بود.

اولین دور مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در تاریخ ۱۸ آذر ماه به مدت ۴ روز در شهر وین برگزار شد که در پی اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها علیه کشورمان،‌ تیم مذاکره کننده ایرانی مذاکرات را متوقف و به تهران بازگشت. پس از درخواست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی در بروکسل با اشتون دیدار کرد و توافق شد که مذاکرات کارشناسی از سر گرفته شود.

دومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ از روز پنجشنبه ۲۸ آذر ماه در شهر ژنو برگزار و روز یکشنبه (اول دی ماه) بعد از پنج دور مذاکره سخت و سنگین به خاطر تعطیلات کریسمس متوقف شد که در پی گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز یکشنبه (اول دی ماه) توافق شد که مذاکرات پس از تعطیلات کریسمس از سر گرفته شود.

در نهایت سومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ روزهای نهم و دهم دی ماه در شهر وین برگزار و کارشناسان دو طرف ۲۳ ساعت به رایزنی و گفت‌وگو پرداختند و پس از آن سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با فارس گفت که در نشست کارشناسان پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، البته برخی مسائل هنوز باقی مانده که باید در سطح سیاسی حل شود. قرار شد که کارشناسان گزارش خود را به معاونان و مدیران سیاسی ارائه دهند و در این باره عراقچی با بیان اینکه چند نکته باقی مانده است از برگزاری نشستی بین وی و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون به منظور گفت‌‌وگو درباره سه نکته باقیمانده خبر داد.

نشست عراقچی و اشمید روز ۱۹ دی ماه در هتل اینترکنتینتال شهر ژنو برگزار و البته قبل از آن، نشست سه جانبه‌ای با حضور عراقچی، هلگا اشمید و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات ایران و ۱+۵ که در مسیر سفر به مسکو توقف کوتاهی در شهر ژنو داشت، برگزار شد. البته عراقچی و شرمن نیز دیداری دوجانبه در حاشیه این نشست‌ها داشتند.

مذاکرات فشرده عراقچی و اشمید به روز جمعه ۲۰ دی ماه نیز کشیده شد و عراقچی پس از پایان شش دور مذاکره با اشمید به گفت که طی دو روز مذاکره فشرده با خانم اشمید، راه‌حل مسائل باقی‌مانده در خصوص نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در سطح مدیران ارشد سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت و پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و درباره سه مورد اختلافی به راه‌حل رسیدیم، که منوط به تایید راه‌حل در پایتخت‌ها می‌باشد. در واقع تصمیم گرفته شد که نتیجه این بررسی‌ها به پایتخت کشورها منتقل و متعاقب آن تصمیم‌گیری نهایی در پایتخت‌ها اتخاذ و نتیجه اعلام شود.

معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین عنوان کرد که تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول توافق ژنو مورد توافق قرار گرفته ولی یادآور شد که اعلام این تاریخ منوط به موافقت پایتخت‌ها با راه‌حل‌های پیشنهادی است.

پس از آن بود که سید عباس عراقچی روز ۲۲ دی ماه در نشستی خبری اعلام کرد که گام اول توافق ژنو از روز سی ام دی ماه (۲۰ ژانویه) اجرایی خواهد شد. وی در این باره گفت: تا همین الان تماس‌های ما با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها ادامه داشت. نهایتا توافق بین ما و ۱+۵ در خصوص نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد و دو طرف به یک برداشت واحد از نحوه اجرای توافق رسیدند و در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) گام اول از توافق ژنو اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد:‌ امروز مطلع شدیم ۶ کشور با راه‌حل‌‌های پیشنهادی موافقت کردند و آنها را پذیرفتند و در ایران نیز نهادهای ذیربط راه‌حل‌ها را بررسی و ارزیابی کرده و موافقت خود را اعلام کردند که این موافقت در تماس بین بنده و خانم اشمید اعلام شد و توافق کردیم از ۲۰ ژانویه گام اول توافق اجرایی شود. امیدواریم شروع خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از اینکه این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، تماس‌های‌ خود را مجددا برای شروع مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه‌حل آن از سر خواهیم گرفت.

در همین راستا ظریف و اشتون پنجشنبه سوم بهمن ماه در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده و توافق کردند که نشست ایران و ۱+۵ درباره گام نهایی توافق ژنو را تا اواخر بهمن برگزار کنند.

ظریف در این باره در صفحه فیس بوکش نوشت: می‌خواستیم زودتر اجلاس برگزار شود؛ ولی دوستان چینی به دلیل تعطیلات سال نو چینی آمادگی نداشتند.

البته در طی این مدت رسانه‌ها اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه قرار است مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک برگزار شود ولی در نهایت در دیداری که ظریف و اشتون در ۱۱ بهمن ماه در حاشیه پنجاهمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ داشتند توافق کردند که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص گام نهایی توافقنامه ژنو در تاریخ ۲۹ بهمن ماه (۱۸ فوریه) در وین برگزار شود.

لازم به ذکر است هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم نیز ۹ بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

تیرماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۲ نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...