نسخه چاپی

چهارشنبه‌سوری‌ دیروز،چهارشنبه‌سوزی‌ امروز

آیین چهارشنبه سوری یا چهارشنبه آخر سال، یكی از جشن های باستانی و ملی ایرانیان است كه قدمتی دیرینه دارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در گذشته های دور ایرانیان با برپایی برنامه های مختلفی مثل بوته افروزی، کوزه شکنی، فال گوش نشینی، قاشق زنی، پخت آش و تقسیم آجیل، آیین چهارشنبه آخر سال را جشن می گرفتند.

در آن زمان این سنت زیبا، بدون وقوع کوچک ترین حادثه ای در میان خانواده ها و اقوام سپری می شد و طعم شیرین این شب به یادماندنی تا مدت ها در ذهن و خاطر افراد باقی می ماند.

اما در عصر جدید، این سنت زیبا مثل گذشته برگزار نمی شود و پرتاب انواع ترقه، فشفشه و مواد محترقه خطرناک در کوچه ها و خیابان ها جای خیلی از برنامه های زیبا و بی خطر این سنت کهن را گرفته است.

امروزه با نزدیک شدن به ایام چهارشنبه سوری، دلهره و اضطراب بر بسیاری از خانواده ها غالب می شود و خیلی ها نه تنها برای آمدن این شب و سنت زیبا لحظه شماری نمی کنند، بلکه دعا می کنند که این شب بدون حادثه سپری شود.

به نظر می رسد امروز دیگر از چهارشنبه سوری دیروز خبری نیست و «چهارشنبه سوزی» جایگزین این سنت کهن و زیبا شده است.

همه ساله در آستانه چهارشنبه آخر سال به خانواده ها توصیه می شود که برای جلوگیری از هرگونه خسارات مادی و آسیب دیدگی های جانی، مراقب اعمال مخاطره آمیز فرزندان خود باشند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه می گوید: در چهارشنبه سوری سال گذشته، تعداد 42 نفر در این استان دچار حادثه شدند که البته این رقم نسبت به سال قبل آن، حدود 25 درصد کاهش داشته است.

«عبدالرحمان پرنا» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر آسیب دیدگی های این افراد مربوط به ناحیه چشم و دست و بصورت جزئی بوده است، می افزاید: خوشبختانه در سال گذشته مورد فوتی در سطح استان نداشتیم.

وی به والدین و شهروندان توصیه کرد که کبریت و مواد آتش زا مانند نفت، بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن را از دسترس کودکان دور کنند و اجازه ندهند که با آتش زدن لاستیک، آمپول، کارتن خالی، بته و هیزم در محیط خانه، پارکینگ، کوچه و خیابان برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

پرنا، با تاکید بر دور نگهداشتن مواد محترقه و منفجره در محلی مطمئن و در مکانی خشک و خنک و دور از دسترس کودکان، ادامه می دهد: باید از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل برقی و حرارتی خودداری شود.

وی با بیان اینکه باید از نزدیک شدن به افرادی که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند، خودداری کرد، می افزاید: افراد نباید با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب شادکامی خود را به تلخ کامی دیگران تبدیل کنند.

این پزشک کرمانشاه با تاکید بر استفاده نکردن از مواد محترقه، منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز، توصیه می کند: در هر زمان باید فقط یکی از مواد محترقه و منفجره را روشن کرد و نباید همزمان تعداد زیادی از آنها را با هم آتش زد.

پرنا می افزاید: در هنگام استفاده از فشفشه، باید دستان را باز نگه داشت و آن را از جلوی صورت دور کرد تا مبادا سوختگی ایجاد شود.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه در هنگام بروز حادثه نیز توصیه می کند: در صورت بروز هر گونه آتش سوزی و حادثه، باید خونسردی خود را حفظ کرد و دیگر افراد بویژه سالمندان و کودکان را به محل امن انتقال داد و سپس با تلفن 125 آتش نشانی تماس گرفت.

پرنا ادامه می دهد: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی باید از مالیدن مواد غیربهداشتی مثل خمیردندان ، سیب زمینی و ... بر روی محل سوختگی خودداری شود و مصدوم را هر چه سریع تر به مرکز درمانی منتقل کرد و در صورت شدت مصدومیت به اورژانس 115 اطلاع داد.

وی درمورد نحوه برخورد بالینی با بیماران دچار سوختگی با مواد منفجره و ترقه نیز می گوید: دور کردن بیمار از منبع ایجاد ضایعه، متوقف ساختن روند سوختگی با لحاف، پتو، کت یا آب و یا غلطاندن روی زمین، درآوردن کلیه لباس ها و قیچی کردن محل های چسبیده، خارج کردن کلیه زیورآلات و سرد کردن سریع با آب تمیز در طی 10 تا 15 دقیقه اول از جمله اقدامات اولیه و فوری در محل وقوع حادثه می باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید می کند: به خاطر سپردن شماره تلفن 125 سازمان آتش نشانی در صورت مشاهده و وقوع حادثه توسط مردم تا حدود زیادی از گسترده تر شدن دامنه سوانح جلوگیری می کند.

آتشپاد «حجت الله جهانبخشی» توجه والدین به فرزندان و آگاه سازی آنها درخصوص پیامدهای منفی استفاده نادرست از مواد محترقه، جلوگیری از مخفی و انبار کردن این مواد در داخل زیر زمین و عدم حمل انواع ترقه در داخل جیب ها را از دیگر هشدارهای مهم در خصوص ایمنی چهارشنبه آخر سال عنوان کرد.

وی همچنین استفاده نکردن از مواد محترقه خطرناک و دست ساز، وجود کپسول آتش نشانی در مناطق و کوچه ها برای خاموش کردن احتراق ناگهانی، روشن نکردن آتش در کنار ماشین ها، جنگل ها و مناطق مسکونی، خاموش کردن آتش در پایان مراسم و برپایی جشن چهارشنبه آخر سال در مناطق مشخص شده توسط شهرداری ها را از دیگر این نکات عنوان کرد.

جهانبخشی با اشاره به فعال بودن تعداد 9 ایستگاه آتش نشانی در شهر کرمانشاه، می گوید: تمامی این ایستگاه ها از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه (27 اسفند 92) تا صبح روز چهارشنبه در آماده باش کامل هستند.

وی تصریح می کند، بیش از 100 نیروی عملیاتی با استمداد بیش از 20 دستگاه خودروی سنگین و سبک آتش نشانی، آماده مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در کرمانشاه در چهارشنبه سوری امسال هستند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...