نسخه چاپی

۲۰ مارس برگزار می شود

جلسه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوكراین

سخنگوی رئیس شصت و هشتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل اعلام كرد مجمع عمومی سازمان ملل ۲۰ مارس درخصوص موضوع اوكراین تشكیل جلسه خواهد داد.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر،عفاف کونجا گفت :‌ مجمع عمومی سازمان ملل 20 مارس درباره اوکراین تشکیل جلسه خواهد داد.

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دوشنبه حکمی را در به رسمیت شناختن کریمه به عنوان کشوری مستقل امضا کرد.

ریاست جمهوری روسیه با اعلام این خبر افزود پس از اینکه «مردم کریمه خواست خود را در همه پرسی سراسری در کریمه که 16 مارس 2014 برگزار شد ابراز کردند ، روسیه کریمه را به عنوان کشوری مستقل که در آن شهر سواستوپول از جایگاه ویژه ای برخوردار می شود تصویب کرد.»

این حکم «از همان زمان امضا» اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو ، بر اساس حقوق بین الملل، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان کشوری مستقل مرحله ای ضروری برای پیوستن آن به روسیه به شمار می رود و باید بر اساس توافق بین دو کشور مستقل صورت بگیرد.

کریمه که نیروهای روسیه و شبه نظامیان طرفدارن آن از بیش از دو هفته پیش اشغال شده است ، یکشنبه در همه پرسی که جامعه بین المللی آن را غیرقانونی دانسته است با اکثریت قاطع به پیوستن به روسیه رای داد.

پارلمان کریمه دوشنبه با اجماع ، از روسیه پیوستن به فدراسیون روسیه را خواستار شد.

هیئتی از کریمه نیز به ریاست سرگئی اکسیونوف نخست وزیر جدایی طلب کریمه دوشنبه وارد مسکو شد.

قرار است مجلس دومای روسیه جمعه درباره طرح قانون پیوستن شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه رای گیری کند.

وزارت خارجه اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد شرایط تعیین شده توسط مسکو برای حل بحران سیاسی و اجتماعی اوکراین برای کیف غیرقابل قبول است.



یوجین پربینیس سخنگوی وزارت خارجه اوکراین به خبرنگاران گفت :« بیانیه وزارت خارجه روسیه شبیه یک ضرب الاجل است. موضع ابراز شده در این بیانیه اصلا برای طرف اوکراینی قابل قبول نیست.»

پربینیس افزود اوکراین این بیانیه وزارت خارجه روسیه را «دخالت مستقیم در امور داخلی اوکراین می داند.»

او اظهار داشت کیف آماده مذاکره با مسکو «صرفا بر اساس احترام به تمامیت ارضی اوکراین و عدم دخالت روسیه در امور داخلی اوکراین است.»

وزارت خارجه روسیه در ساعات اولیه روز دوشنبه با صدور بیانیه ای پیشنهاد تشکیل یک گروه تماس بین المللی را برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین مطرح کرد.

مسکو به عنوان شرطی برای تشکیل این گروه از کیف خواست تا با اصلاح قانون اساسی اوکراین اختیارات بیشتری به مناطق خود بدهد و اوکراین را به یک کشور فدرال تبدیل کند.



خبرنگار شبکه تلویزیونی TV5 فرانسه درباره مجازات های آمریکا و اروپا علیه برخی از مقامات روسیه واوکراین پس از اعلام استقلال کریمه تصریح کرد مجازات های اروپا جنبه شخصی دارند و علیه بیست و یک نفر اعمال شده اند. در میان این افراد سیزده مقام روس و هشت مقام اوکراینی به چشم می خورد. هنوز اسامی این افراد منتشر نشده اما ظاهرا شماری از نمایندگان دوما و مسئولان امنیتی روسیه را شامل شده است. دارایی های این بیست و یک نفر از امشب مسدود می شود و اجازه سفر به اروپا را نیز نخواهند داشت. باید یادآور شد نه ولادیمیر پوتین و نه هیچ یک از اعضای دولت روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه مجازات نشده اند. به گفته اروپایی ها این اولین مرحله از اقدامات آنان است که همچنان امکان گفتگو با روسیه را باقی می گذارد.

در مرحله بعدی، اگر ولادیمیر پوتین به طور رسمی الحاق کریمه را به روسیه اعلام کند، احتمالا دامنه مجازات ها گسترده تر و نزدیکان او را نیز شامل می شود. مجازات ها بعدی احتمال دارد هنگام نشست سران اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه در بروکسل اتخاذ شود.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی در ادامه گفت بروکسل و واشنگتن با فاصله کمی از یکدیگر مجازات های خود را اعلام کردند. اما مجازات های آمریکایی ها سنگین تر از مجازات های اروپایی هاست.

آمریکا دارایی ها یازده نفر را مسدود کرده است که در میان آنان، نام هفت روس و چهار اوکراینی به چشم می خورد. از میان این چهار اوکراینی، یکی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین است. یکی از مشاوران او نیز جزو این چهار نفر است. دو نفر نیز از رهبران جدایی طلب کریمه هستند. در میان روس ها نیز نام معاون نخست وزیر، رئیس شورای عالی پارلمان و دو مشاور نزدیک ولادیمیر پوتین به چشم می خورد.

علت این تفاوت رفتار آمریکا و اروپا را باید در این دانست که اوباما تنها تصمیم می گیرد در حالی که در اتحادیه اروپا بیست و هشت کشور نظر می دهند. از سوی دیگر آمریکا کمتر در معرض اقدامات تلافی جویانه احتمالی روسیه قرار دارد.

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...