نسخه چاپی

سعود الفیصل: قطر سیاست خود را تغییر دهد

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان اعلام كرد كه آمریكا برای حل اختلافات و بحران كنونی بین كشورهای شورای همكاری خلیج فارس میانجیگری نمی كند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری النشره، سعود الفیصل در واکنش به اختلاف و بحران کنونی در روابط عربستان، امارات و بحرین با قطر اظهار داشت: آمریکا برای حل بحران فراخوانی سفرای سه کشور عربستان و امارات و بحرین از قطر میانجیگیری نمی کند.

این بحران در آستانه سفر اواخر ماه جاری میلادی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه بروز کرده است. عربستان یکی از مقصدهای اصلی سفر اوباما به شمار می رود. در پی بروز اختلافات گسترده اخیر بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، دیدار مشترک برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری آمریکا با سران این شورا لغو شد.

برخی منابع دیپلماتیک در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفتند: موضع قطر که خارج از چارچوب شورای همکاری حرکت می‌کند، مانع از برگزاری نشست مشترک سران شورای همکاری با اوباما در جریان سفرش در ۲۸ ماه مارس جاری به ریاض پایتخت عربستان شد. این منابع افزودند: با توجه به لغو این دیدار، دولت امارات و برادرانش در شورای همکاری، عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی را نماینده همه کشورهای شورای همکاری در ملاقات با اوباما کردند.

تنش در روابط قطر با عربستان و امارات و بحرین از زمان فراخوانی سفرای این سه کشور از دوحه شدت گرفت. امارات، عربستان و بحرین دولت قطر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند که با واکنش شدید قطری‌ها مواجه شده است. اختلاف اساسی بین دوطرف بر سر حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر و سیاست‌های یکجانبه قطر خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس است. عربستان و بحرین و امارات از حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین ناراضی هستند و میانجیگری بین آنها برای حل این مسئله نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: تا زمانی که قطر به عنوان مسبب این بحران سیاست خود را اصلاح نکند، نشانه هایی از گشایش در بحران با این کشور وجود نخواهد داشد. وی افزود: رویدادهای اخیر اهمیت همکاری و همیاری بین کشورهای شورای همکاری و کنار نگذاشتن ایده تشکیل اتحادیه این کشورها را نشان می دهد.

در پی تنش در روابط بین عربستان و قطر، جنگ رسانه‌ای نیز بین دو کشور بالا گرفته است و هر یک از آنها دیگری را به فتنه انگیزی و تبلیغات نادرست متهم می‌کند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...