نسخه چاپی

چگونه احساس تنهایی جوانان را كاهش دهیم؟

این جامعه‌شناس درباره راهكارهای كاهش احساس تنهایی جوانان، گفت: نظام فرهنگی باید كمك كند كه جوان بتواند هویت خود را بشناسد و نقش‌هایی را برای جوانان در جامعه تعریف كند تا بتوانند آنها را انجام دهند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر امیر محمود حریرچی افزود: جوانی که دارای شغل است، احساس استقلال می‌کند و می‌تواند نقش‌های خود را به خوبی در جامعه ایفا کند. بنابراین این فرصت فراهم می‌شود که جوانان به گونه‌ای صحیح توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی اظهارکرد: جوانان فرصت شناخت هویت خود را پیدا نکرده‌اند و به عنوان عضو خانواده و اجتماع دائم هویت آنان را زیر سؤال می‌بریم و سرکوب می‌کنیم؛ چرا که در صورت پذیرش هویت جوانان، جامعه باید در قبال نیازهای جوانان پاسخگو باشد.

استقلال اصلی‌ترین نیاز جوانان است

این جامعه شناس با بیان اینکه استقلال اصلی‌ترین نیاز جوانان است، گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه، استقلال مالی است که از طریق اشتغال برآورده می‌شود. در کشورهای دیگر افراد از سنین حدود 15 سالگی به فکر استقلال خود می‌افتند و به کارهای پاره‌وقت مشغول می‌شوند. خانواده نیز آنها را تشویق می‌کند.

حریرچی افزود: دوره جوانی، پلی میان دوره نوجوانی و میانسالی است. در دوره نوجوانی فرد، وابستگی کامل و در دوره میانسالی، استقلال کامل را تجربه می‌کند. در حال حاضر جوانی به عنوان پلی میان این دو مرحله در حال طولانی‌تر شدن است؛ چرا که به جوان کمتر استقلال می‌دهیم، خانواده نیز به علت نداشتن اطلاعات لازم درباره وضعیت جوان، درک درستی از او ندارد.

فقر اطلاعاتی موجب افزایش فاصله نسل‌ها شده است

وی با بیان اینکه فقر اطلاعاتی موجب افزایش فاصله نسل‌ها شده است، تصریح کرد: این فاصله حتی بین خواهرها و برادرها نیز دیده می‌شود. در حال حاضر جوان می‌تواند اطلاعات درباره هر موضوعی کسب کند. خانواده از سویی نمی‌تواند اطلاعات لازم را به او بدهد و از سوی دیگر نیازهایش را درک نمی‌کند. در نتیجه جوان احساس تنهایی می‌کند.

حریرچی اضافه کرد: درحال حاضر جامعه نیازهایی را برای جوان تشخیص می‌دهد. به عنوان نمونه، تحصیل یک نیاز است؛ اما آن را نمی‌توان جایگزین اشتغال کرد. در حال حاضر 4.5 میلیون نفر بیکار و به همین میزان دانشجو در کشور وجود دارد. اگر جوان در خانواده احساس تنهایی کند و جامعه نیز تلاش کند نیازهایی را به او تحمیل کند سراغ جامعه‌ای می‌رود که نیازهای او را می‌شناسد و با او همدردی می‌کند که ما به آن، جامعه مجازی می‌گوییم.

حریرچی تاکید کرد: اگر خانواده و جامعه نیازهای جوانان را قبول داشته باشد، می‌توان نیازهای آنان را تعدیل کرد، در غیر این صورت جوانان به لجبازی‌ روی می‌آورند و با این کار تلاش در اثبات خود می‌کنند. بنابراین بهترین کار فراهم کردن فرصت برای بروز توانایی‌های جوانان است.

حریرچی در پایان اظهارکرد: به خانواده و جامعه باید آموزش دهیم که نیازهای واقعی جوانان را با توجه به شرایط کنونی دنیا بشناسد و درک کنند و از طریق صحبت و نه پند و اندرز، نیازهای آنان را تعدیل کنند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...