نسخه چاپی

حبیبی با اشاره به نامگذاری سال 93

مردم را به عنوان شریك وارد اقتصاد كنید/مدیریت جهادی باید عزم ملی را به كار بگیرد

حبيبي

دبیر كل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: تاكنون نتوانسته‌ایم عامه مردم را در موضوعات اقتصادی به عنوان شریك وارد میدان كنیم. با این رویه كه مردم را كارمند اقتصادی دولت بدانیم هرگز اقتصاد مقاومتی شكل نخواهد گرفت.

به گزارش نما به نقل از شما ،حبیبی در مورد نامگذاری سال جدید گفت: چند سال متوالی مقام معظم رهبری در نامگذاری سال تکیه مکرر در مورد اقتصاد داشته‌اند. این که برخی از سال‌ها به عنوان حماسه اقتصادی یا جهاد اقتصادی و کلمات پربار دیگری نظیر اینها از طرف ایشان به کار گرفته شده، نشانه این است که از نظر مقام معظم رهبری اصلاح امور اقتصادی منحصراً با آفرینش حماسه و اقدام جهادی میسر خواهد شد. بنابراین تکرار مکررات افعال اقتصادی عادی نمی‌توانند پاسخگوی حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی باشند.
وی افزود: معتقدم با وجودی که دولت‌ها برای تغییرات مثبت در امر اقتصاد کشور تلاش‌هایی به عمل آورده‌اند، اما مجموعه این تلاش‌ها را تلاش جهادی و حماسی نمی‌بینم. بنابراین با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید منتظر باشیم مخصوصاً مسئولان دولتی و مجلس تمهیدات جدیدی برای تحقق حماسه و جهاد اقتصادی بیندیشند.
حبیبی ادامه داد: البته در موضوع اول تکیه مقام معظم رهبری نه‌تنها در پیام‌های نوروزی، بلکه جلساتی است که مخصوص مطالب اقتصادی در محضر مقام معظم رهبری تشکیل شده است و عده‌ای از نخبگان اقتصادی با ایشان ملاقات کردند و هم آنها مطالبی را گفتند و هم آقا مطالبی را فرمودند. تکیه بر مردم در تمام این ملاقات‌ها، سخنرانی‌ها و پیام‌ها بسیار اساسی است. البته معتقدم وقتی حضور مردم را در امور اقتصادی اشاره می‌کنیم، توجه داریم که سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در امور اقتصادی کار دولت جمهوری اسلامی ایران است، اما وقتی از مرحله سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت خارج می‌شویم قاعدتاً می‌بایست افعال اقتصادی را در تمام مواردی که مردم توان انجام آن را دارند، به مردم واگذار کنند؛ مگر در مواردی که استثنائاً مصلحت نظام ایجاب می‌کند که نظام مستقیماً اقدام کند و یا بخش مردمی اقتصاد توانمندی عبور از این موارد استثنایی و خاص را نداشته باشد.
او با اشاره به تلاش دولت های مختلف در امور اقتصادی بیان کرد: به نظر من اگر این سفارش مؤکد و مکرر مقام معظم رهبری و حتی حضرت امام راجع به واگذاری کار اقتصادی به مردم در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت تا به حال انجام می‌شد، با مشکلات فعلی اقتصادی روبرو نبودیم. تقریباً تمام دولت‌ها برای استفاده از ظرفیت مردمی کارهایی بهتر از آنچه که تا به حال کردند می‌توانستند انجام بدهند.
این فعال سیاسی راجع به حضور فرهنگ در نامگذاری امسال هم نکاتی را مطرح کرد: در مورد مسئله «فرهنگ» مقام معظم رهبری اشاره فرمودند اصولاً توجه به امور فرهنگی بایستی توجه اولویت‌دار باشد؛ یعنی قاعدتاً فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد است، به‌خصوص در حکومتی که در مبانی ایدئولوژی اسلامی استوار است. در باره مسائل اقتصادی در چند سال اخیر این نامگذاری‌ها توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته است، اما در مورد امور فرهنگی توجه مقام معظم رهبری باید توجهی با اولویت درجه یک تلقی شود. شبیخون فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی و تهاجم فرهنگی سه عبارتی هستند که مقام معظم رهبری آنها را برای هشدار به مسئولان و مردم در امور فرهنگی ارائه فرمودند. البته باید بدانیم اصولاً مبنای اصلی انقلاب ما عقیدتی و فرهنگی است، به همین دلیل اگر به مهم‌ترین مقوله انقلاب کم‌توجهی کنیم، چنانچه در امور اقتصادی پیشرفت هم کنیم انقلاب را در معرض خطر تهاجم قرار داده‌ایم. دشمن هم روی موضوعات فرهنگی بیش از سایر موضوعات برنامه‌ریزی کرده است که ضربه اصلی را برای خدشه‌دار کردن انقلاب از اهرم‌های فرهنگی بزند؛ بنابراین هم در امور فرهنگی و هم در امور اقتصادی توجه به ظرفیت درونی انقلاب درجه اول اهمیت را دارد. البته نسبت به نگاه به بیرون، توجه داشتن به واقعیات موضوعاتی است که بایستی مورد توجه دائمی قرار گیرد. امیدوارم با نامگذاری سال جدید به‌خصوص در امور فرهنگی و اقتصادی حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های فرهنگی حکومتی و همه آحاد ملت توجه ویژه‌ای را مبذول بدارند تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری که حفظ انقلاب و میراث بزرگ امام خمینی است، تحقق یابند.
حبیبی در پایان هم در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال عزم ملی و فرهنگ جهادی که حضرت آقا فرمودند، در مسئولین وجود نداشته است گفت: معتقدم عزم ملی در خود مردم وجود دارد، اما مدیریت جهادی که باید این عزم ملی را به کار بگیرد و در صحنه‌های مختلف مردم را حاضر و مؤثر نگه دارد، در دولتمردان ما در حدی که مورد انتظار هست نبوده است، ولی نه این که منکر روحیه جهادی در برخی از دولتمردان یا مجموعه مسئولین باشیم، اما آنچه که مورد نظر مقام معظم رهبری است، اعمال روش‌های جهادی خیلی بیشتر از گذشته است. بنابراین ضمن تقدیر از کسانی که از اول انقلاب تا به حال با روحیه جهادی خدمات مهمی به انقلاب کرده‌اند، امیدواریم به‌خصوص در مسئولین این مدیریت جهادی یک حالت عمومی پیدا کند. به نظر من مردم به علت این که خودشان را شریک سیاسی انقلاب می‌دانند تا به حال نابسامانی‌های اجرایی، مقننه و قضائیه را با روی گشاده، ولی منتقدانه تحمل کرده‌اند، اما تاکنون نتوانسته‌ایم عامه مردم را در موضوعات اقتصادی به عنوان شریک وارد میدان کنیم. با این رویه که مردم را کارمند اقتصادی دولت بدانیم هرگز اقتصاد مقاومتی شکل نخواهد گرفت، ولی اگر مسئولان ترتیبی بدهند که همان طور که مردم خودشان را شریک سیاسی و فرهنگی در انقلاب می‌دانند، در امر اقتصاد هم خود را شریک واقعی و اثرگذار بدانند می‌توان امیدوار بود که ان‌شاءالله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به مرحله عمل در بیاید.

۱۳۹۳/۱/۰۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...