نسخه چاپی

5 ایراد مشترك دولت قدیم و جدید

موسی‌الرضا ثروتی گفت: عدم تحقق برنامه‌ها از جمله عدم اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها و تحقق نیافتن برنامه‌های توسعه‌ا‌ی كشور ناشی از ضعف مدیریت است و تا مادامی كه اینگونه ضعف‌ها رفع نشود اهداف اقتصادی محقق نمی‌شود.

به گزارش نما، موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس، به تحلیل و ارزیابی نامگذاری امسال تحت عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» پرداخت و گفت: عدم باور مدیران و فقدان مدیریت دو نقصی که در مدیریت کشور همیشه با آن مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: مشکل سال‌های قبل همین مدیریت بوده و خوشبختانه مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال ۹۳ به هر دو موضوع تأکید ویژه کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: ۳۷ میلیارد دلار صادرات در مقابل ۷۰ میلیارد دلار واردات حاکی از فقدان مدیریت است و این ایراد بر دولت قبل هم وارد بود.

ثروتی اظهار داشت: واردات کالاهای غیر ضروری مثل عروسک چینی و سنگ قبر در دولت قبل نشانه‌های ضعف و ناهماهنگی مدیریت است.

وی افزود: دولت قبل در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها قرار بود مبلغ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بابت جبران هزینه‌ها به هر نفر بپردازد در حالیکه رقم پرداختی به ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یافت و این افزایش مملکت را به لحاظ اقتصادی دچار آسیب کلی کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه به ذکر مثال دیگری در خصوص عدم وجود مدیریت در کشور پرداخت و گفت: مجلس ششم برنامه چهارم توسعه را نوشت و قرار شد که در دوره دولت نهم و مجلس هفتم اجرایی شود، در حالیکه در آخرین سال اجرای برنامه چهارم و در پایان عمر برنامه فقط ۳۵ درصد آن عملیاتی شده بود و ۶۰ درصد آئین‌نامه‌ها نوشته نشده بود.

ثروتی اظهار داشت: عدم تحقق برنامه‌ریزی‌ها در خصوص مسائل مختلف از جمله عدم اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها و تحقق نیافتن برنامه‌های توسعه‌‌ای کشور ناشی از ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی است و تا مادامی که اینگونه ضعف‌ها وجود دارد اهداف اقتصادی هم محقق نخواهد شد.

وی گفت: قانون گریزی، عدم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، اعتقاد نداشتن به اصل ۴۴، رویکردهای سلیقه‌ای و تلاش برای خالی کردن منابع صندوق توسعه ملی را ۵ ویژگی مشترک دولت دهم و یازدهم نامید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: نفاق و دروغ در وجود برخی مسئولین کشور هست، بطوری که برخی مسئولین به راحتی دروغ می‌گویند و آمار غلطی ارائه می‌کنند مانند آمار ارائه شده در خصوص ایجاد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل دولت قبلی.

ثروتی گفت: در سال ۸۴ و در زمان دولت نهم آمار بیکاری ۳.۵ درصد بود در حالیکه در سال ۹۲ این آمار به ۱۲.۵ درصد افزایش یافت و در خصوص مسائل رفاهی و ضریب جینی گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در طول ۸ سال قبل میانگین ۵۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۸۴ عقب افتاده است.

وی افزود: در ۸ سال گذشته رشد اقتصادی از ۶.۵ درصد به ۵.۸ - کاهش یافته است در حالیکه هر ساله آمارها و ارقام کذایی از رشد اقتصادی، تورم و افزایش میزان سرمایه‌گذاری اعلام می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: تا حدود زیادی عدم تحقق برنامه‌ها ناشی از ضعف عزم ملی و ضعف باورهای ما بوده است.

ثروتی اظهار داشت: حدود ۱۰ سال است که دولت‌ها از خرید اجناس خارجی ممنوع شده‌اند در حالیکه وقتی وارد ساختمان وزارتخانه‌ها می‌شوی همه کالاها خارجی است، این نشان می‌دهد که ما به حرفمان عمل نمی‌کنیم و باید برای تحقق خواسته‌هایمان عزم ملی را نهادینه کنیم و آن را باور داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: فرهنگ زیربنای اقتصاد و سیاست است و باید فرهنگ مصرف، فرهنگ صرفه‌‌جویی و فرهنگ باور ما نسبت به این شعارها برای محقق شدن آنها تغییر کند.

ثروتی گفت: در کشور به لحاظ مدیریتی اشکالات جدی وجود دارد ولی با این وجود نباید ناامید شویم زیرا هر کشوری به غیر از ایران اگر دچار این همه فشار و تحریم می‌شد قطعا نابود می‌شد.


۱۳۹۳/۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...