نسخه چاپی

دولت هوای دلالها را دارد!

فروش بنزین سهمیه‌‌ای در سال‌های گذشته همواره یكی از چالش‌های متولیان سوخت كشور بوده كه این روزها به طور گسترده‌‌ای انجام می‌شود،

تعیین اولتیماتوم برای مصرف بنزین ۱۰۰ تومانی تا پایان ماه جاری، وضعیت جالبی را در جایگاه عرضه سوخت به وجود آورده است.

به گزارش«جوان» دارندگان بنزین ۱۰۰ تومانی که نزدیک به ۷۰ میلیون لیتر بنزین دارند در تلاشند بنزین ۱۰۰ تومانی خود را با قیمت بالاتر به فروش برسانند تا از این طریق به درآمدهای خود اضافه کنند!

با حضور در صف‌های جایگاه‌های سوخت دارندگان این کارت‌ها، پیشنهاد‌های خود را به خودروهای شخصی ارائه می‌کنند و با چک و چونه قیمت توافقی را هنگام سوخت گیری بایکدیگر حساب می‌کنند آن هم بدون هیچ محدودیت و بازرسی. این در حالی است که پیشتر‌ها شیوه‌های مرسوم تری در این باره وجود داشت که البته در پاره‌‌ای از موارد هم دیده می‌شود؛ شیوه‌هایی مانند فروش بنزین سهمیه‌‌ای از سوی کارگران پمپ بنزین‌ها که البته میزان آن بسیار کمتر از گذشته شده است.

فروش بنزین سهمیه‌‌ای در سال‌های گذشته همواره یکی از چالش‌های متولیان سوخت کشور بوده که این روزها به طور گسترده‌‌ای انجام می‌شود، جالب اینجاست که یکی از فروشندگان بنزین ۱۰۰ تومانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: زمانی که از لحاظ مالی دچار مشکل می‌شوم، بنزین خودروهای اسقاطی خود را به فروش می‌رسانم تا از این راه امرار معاش کنم. وی در پاسخ به این پرسش که خودروهای وی چه خودروهایی هستند که با بنزین آنها درآمدزایی می‌کند، می‌افزاید: وانت و تاکسی‌های اسقاطی!

فروشنده دیگری هم به میان می‌آید :

- «داداش بنزین میخوای؟»
-«آره اما همکارت گرون‌تر میده صرف نمی‌کنه.»
-«قیمت همینه نمیخوای برو بنزین ۷۰۰ تومنی بزن.»
-«باشه اما اینجوری کارت‌هاتون رو دستتون باد نکنه یه وقت؟
-«نه داداش؛ شما برو بنزینت رو بزن نگران ما هم نباش، کار اصلی من فروش بنزین سهمیه‌ایه، این روزا هم اونقدر رونق داره که دیگه خوش به حالمونه.»
-«فقط اینجایی‌؟»
-«همه جا هستیم تلفنی کار می‌کنیم، اما بیشتر به جنوب شهر سرویس می‌دیم.»
-«کارت قانونیه؟»
-«دو لیتر بنزین فروختن که این چیزا رو نداره، طرف ۳هزار میلیارد تومن خورده کسی عین خیالش نبود حالا می‌خوان به قانونی بودن کار ما گیر بدن.»
-«سفارش فروش هم داری؟»
-«آره، زنگ میزنن ما هم براشوم می‌فروشیم.»
-«پس مافیایی شدی برا خودت؟»
-«خب دیگه مافیا دست افراد دیگه‌ایه. ما که خرده‌پاییم.»
-«اگه سهمیه‌ها رو حذف کنن چی‌کار می‌کنی؟ منبع درآمدت چی میشه؟»
-«دولت با این کارش که باید بنزین ۱۰۰ تومانی حفظ شه نشون داد که هوای دلال‌ها رو داره(می‌خندد)‌. ما صحبت کردیم قرار شده سهمیه‌ها رو حفظ کنن! یارانه تولید رو هم بدن به ما دیگه منصف میشیم.»

در همین لحظه بود که تلفن همراه آقای دلال زنگ خورد و مکالمه‌‌ای جالب بین وی و تماس گیرنده رد و بدل شد؛ مکالمه‌‌ای که رنگ بنزین داشت، گویا فردی قصد سفر به شهرهای شمالی کشور را داشت که برای همین منظور از وی ۳۰۰ لیتر بنزین سهمیه‌‌ای طلب کرد که با قیمت ۶۰۰ تومان فروشنده و توافق آنها معامله مرسوم این روزهای بازار سوخت جوش خورد.

مسئولان چه می‌گویند؟

ولی الله محمودی دبیر انجمن جایگاهداران سوخت هم در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون هر لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در جایگاه‌های تهران بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان فروخته می‌شود، گفت: در روزهای گذشته میزان خرید و فروش بنزین یارانه‌ای در جایگاه‌های جنوب تهران و شهرهای اطراف تهران بیش از شمال پایتخت بوده است.

سیدحسین فخرایی، رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت خوزستان هم قیمت فروش بنزین ۱۰۰ تومانی در بازار سیاه را بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت استفاده از کارت سوخت خودروها در شبانه روز در ساعات اولیه بامداد صف‌هایی برای فروش ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی کارت‌ها پیش روی جایگاه‌ها شکل گرفته است.

وی با یادآوری اینکه هر خودروي شخصی در شبانه روز تنها در سه نوبت می‌تواند ۱۸۰ لیتر بنزین از کارت سوخت خود برداشت کند، بیان کرد: این مسئله منجر به ایجاد صف در اکثر جایگاه‌های سوخت شهرهای خوزستان شده است، البته ایجاد بازار سیاه برای خرید و فروش بنزین تنها در حاشیه جایگاه‌ها ایجاد نشده است و با ورق زدن صفحات آگهی فروش خودروهای دسته دوم هم امتیاز ذخیره بنزین برای فروختن گران‌تر خودروهای دسته دوم کاملاً مشهود است.

همچنین قیمت خودروهای دسته دوم که دارای سهمیه بنزین ۱۰۰ یا ۴۰۰ تومانی بالایی هستند، در مقایسه با مدل مشابه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

۱۳۹۱/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...