نسخه چاپی

مسافران هواپیمای مالزی چه كسانی بودند؟

۲۳۷ نفر مسافر هواپیما از ۱۴ ملیت مختلف بودند و همراه با ۱۲ نفر خدمه از كوالالامپور به مقصد پكن سفر می كردند. ولی اكثریت مسافران، ۱۵۳ نفر، چینی بودند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،به نقل از هشت صبح، در روزهای اول پس از وقوع این حادثه مشخص شد که دو مسافر با پاسپورت های جعلی اروپایی سفر می کردند و این خبر باعث شد حدس و گمانها در مورد احتمال اقدام تروریستی تشدید شود. ولی پس از چند روز پلیس مالزی هویت این افراد و انگیزه سفر آنها را تشخیص داد و سوء ظن به اقدام تروریستی برطرف شد.

این دو مسافر دو جوان ایرانی بودند که در جستجوی زندگی جدیدی می خواستند به اروپا برسند. آنها با پاسپورت های جعلی ایتالیایی و اتریشی سفر می کردند. یکی از آنها به نام پوریا نور محمد هجده ساله، قصد داشت به مادرش در آلمان ملحق شود. او برای رسیدن به شهر فرانکفورت یک مسیر طولانی را انتخاب کرده بود که از کوالالامپور به پکن، آمستردام و بالاخره آلمان منتهی می شد. مقامات مالزی اعلام کردند که "مادر پوریا منتظر او بود." این نشان می دهد که بعد از وقوع حادثه او با مقامات مالزی در تماس بوده است.

پوریا در طول سفر خود از ایران و روزهای انتظار در مالزی روی صفحه فیس بوکش پیامهای زیادی نوشته بود. دو هفته پس از ترک شهر کرج و وقتی که در کوالالامپور بود در تشریح تازه ترین خبرهای خود نوشته بود:"بی نهایت خوشحالم."

اینترپل مسافر ایرانی دوم را با نام محمد رضا دلاور 29 ساله شناسایی کرده ولی از او شناخت کمتری وجود دارد.

یک جوان ایرانی ساکن کوالالامپور به نام محمد، چند روز پیش به جاناتان هد خبرنگار بی بی سی گفت که این دو مسافر ایرانی در مدت اقامت در کوالالامپور پیش او بوده‌اند و هدفشان از سفر، زندگی در اروپا بوده است.

محمد افزود: "هر دو خیلی نگران بودند و جداگانه وارد قسمت کنترل شدند." او تاکید کرد که آنها تروریست نبودند و افزود: "هر دو آنها جوانهای ایرانی معمولی مثل خود من بودند. پوریا پسر آرام و خیلی خوبی بود و هیچوقت ندیدم شیطانی کند. دوست او هم جوان خوبی بود. من صحبت های آنها را می شنیدم. می خواستند بروند اروپا و آنجا تقاضای پناهندگی بکنند."

محمد می گوید که از زمان وقوع این حادثه مادر پوریا مرتب از شهر هامبورگ در آلمان با او تماس می گیرد و از او در مورد خاطرات و روزهای اقامت پوریا در شهر کوالالامپور سئوال می کند.

مهندسی موفق در یک شغل جدید

دکتر پوچن لی به تازگی تحصیلات مهندسی خود را در مقطع دکترا در دانشگاه کمبریج تمام کرده بود. دانشگاه کمبریج تایید کرده است که این مهندس جوان کار جدیدی را در رشته مهندسی زمین شناسی در شهر پکن شروع کرده بود.

سخنگوی دانشگاه کمبریج افزود: "پوچن لی یک فرد بسیار با استعداد و دوست داشتنی بود که آینده شغلی درخشانی در پیش روی خود داشت."

طبق گفته مقامات دانشگاه کمبریج پوچن لی اخیرا ازدواج کرده بود ولی همسرش در این سفر همراه او نبود.

براساس این گزارش یوچن لی تحصیلات مهندسی خود را قبل از رفتن به انگلستان در یکی از دانشگاههای پکن به اتمام رسانده بود.

یک نسل از خطاطان برجسته چین

یک گروه 24 نفره از خطاطان برجسته و مشهور چینی همراه با پنج نفر کارمند، پس از پایان یک نمایشگاه فرهنگی در شهر کوالالامپور با همین پرواز به مقصد پکن بازمی گشتند. آنها اهل ایالت های مختلف چین بودند.

یکی از این خطاطان به نام لو بائوتانگ 79 ساله و سالخورده ترین مسافر این پرواز بود. طرح های خطاطی سنتی چینی این هنرمند در بسیاری از دانشنامه ها و فرهنگهای لغت در چین، بریتانیا و آمریکا چاپ شده اند.

یکی دیگر از اعضای این گروه ژائو ژائو فنک 73 ساله یک خطاط برجسته دیگر و پروفسور بازنشسته ای بود که به خاطر آثار خود جوایز فراوانی دریافت کرده است.

یک نقاش اویغور تبار به نام ممدجان آبرا نیز از جمله هنرمندان چینی بود که با این هواپیما سفرمی کرد. همسر او به خبرگزاری رسمی چین گفت که درست دقایقی قبل از پرواز در فرودگاه تلفنی با او صحبت کرده بود.

بازگشت به خانه نزد پسرشان

موکتش موخرجی مرد 42 ساله کانادایی هندی تبار و کارمند یک شرکت آمریکایی بود که در سال 2002 و یک سفر تفریحی به چین، با همسرش بای ژیائومو آشنا شده بود. آنها قبل از نقل مکان به پکن در شهر مونترال کانادا زندگی می کردند.

آنها پس از یک سفر تفریحی در سواحل ویتنام قصد داشتند به پکن بازگردند. بای ژیائومو 37 ساله، درست قبل از پرواز چند عکس از سفر تفریحی خود را از طریق ایمیل و شبکه اجتماعی ارسال کرده بود. دو پسر خردسال این زوج در پکن منتظر بازگشت آنها بودند.

پدر بزرگ آقای موخرجی که از وزرای سابق دولت هند بوده در سالهای دهه 1970 در یک سانحه هوایی در حومه شهر دهلی کشته شد.

خانواده او امیدوارند که این زوج به چنین سرنوشتی دچار نشده باشند. عموی آقای موخرجی به خبرگزاری فرانسه گفت: " گاهی اوقات معجزه هایی رخ می دهند. ما دعا می کنیم که این بار معجزه شود و موکتش زنده باشد."

ماه عسلی همراه با تاخیر

نورلی اکمار حمید 33 ساله و همسرش رازاهان زمانی 24 ساله که هر دو اهل مالزی هستند، زمانی که در یک سوپرمارکت در شهر کوالالامپور کار می کردند با هم آشنا شدند. با وجود تفاوت سنی، آنها در سال 2012 تصمیم گرفتند با هم ازدواج کنند. این زوج پس از مدتها تاخیر بالاخره قصد داشتند برای ماه عسل به پکن بروند.

یکی ازاقوام این زوج به خبرگزاریهای مالزی گفت که این زوج پس از سقط جنینی که برای خانم اکمار اتفاق افتاد تصمیم گرفتند که به این مسافرت بروند. قبل از شروع سفر خانم اکمار عکسی را روی شبکه اجتماعی منتشر کرد که نشان می دهد گربه او روی یکی از چمدانها نشسته است. دوستان آنها به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند که این اولین سفر هوایی این زوج بود.

در مسیر آغاز یک شغل جدید

فیلیپ وود 50 ساله و اهل تکزاس، یک مدیر ارشد شرکت آی بی ام و یکی از سه نفر مسافران آمریکایی این پرواز بود. آقای وود که خیلی اهل سفر بوده به تازگی به دفتر این شرکت در کوالالامپور منتقل شده بود. این آخرین سفر وی به پکن قبل از شروع کار و زندگی جدید در پایتخت مالزی بود.

رسانه های محلی در تگزاس گزارش دادند که او از ازدواج سابق خود دو فرزند پسر دارد که در تگزاس زندگی می کنند. پدرش در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفت:"در این شرایط سخت همه اعضای خانواده دور هم هستیم. ولی واقعا چه می توانیم بکنیم؟ و چه می شود گفت."

یک مسافر دیگر این هواپیما که قرار بود شغل جدیدش را شروع کند پل ویکس اهل کشور زلاند نو است. به گزارش خبرگزاری های محلی آقای ویکس که قبلا در ارتش خدمت می کرده پس از وقوع زلزله در منطقه کرایستچرچ زلاند نو اخیرا همراه با خانواده خود به استرالیا نقل مکان کرده بود.

همسر او در گفتگو با رسانه های محلی گفت:" قبل از رفتن او ساعت و حلقه ازدواج را از دستش درآورد و به پسرهای خردسال ما گفت که اگر اتفاقی برای من بیافتد این ها مال شماست. حلقه برای یکی از شماست که زودتر ازدواج کند و ساعت هم برای آن دیگری است."

فرد دیگری که به دلایل کاری سفر می کرد موهد سونوئان ابراهیم اهل مالزی است که قرار بود کار خود را در دفتر وزارت بازرگانی خارجی آن کشور در شهر پکن شروع کند. پدر او به خبرگزاری مالزی گفته است که پسر 33 ساله اش هیچگاه در زندگی او را ناامید نکرده بود.

دوستان قدیمی در سفر

یک متخصص با سابقه ورزش های رزمی که در بسیاری از فیلم ها نقش بدل جت لی بازیگر سرشناس و چینی تبار را ایفا کرده است یکی دیگر از مسافران پرواز ام اچ 370 بود.

طبق گزارشهای منتشر شده جو کون 35 ساله که در فیلم هایی مثل پادشاهی ممنوعه بازی کرده است، برای کار روی یک پروژه سینمایی به مالزی رفته بود.

یکی دیگر از مسافران چینی هواپیما دینگ لی جون نام داشت که حدود یک سال پیش برای کار در طرح های ساختمانی به مالزی آمده بود و این اولین باری بود که برای دیدار خانواده اش به چین بازمی گشت.

9 نفر از مسافران این هواپیما دوستان قدیمی و بازنشسته هایی بودند که از یک سفر سیاحتی در پنال به چین باز می گشتند.

۱۳۹۳/۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...