نسخه چاپی

حقیقت‌پور

"اقتصاد" و "فرهنگ" دو بال برای پرواز

عضو هیئت رئیسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اقتصاد و فرهنگ را به عنوان دو بال اداره كشور برشمرد و گفت: دو مولفه اقتصاد و فرهنگ باید معاش، روحیه و فكر مردم را تامین كنند.

"منصور حقیقت‌پور" نماینده مردم اردبیل،‌ سرعین و نمین در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی "مقام معظم رهبری" مبنی بر "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"‌، اظهار داشت: امروز اصل ولایت‌فقیه نعمت بزرگی برای مردم ایران است و برخی از مشکلات ساختاری در کشور را رهبری بر دوش می‌کشند، ایشان علاوه بر نظریه پردازی، سیاست‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: ایشان به دنبال طرح اقتصاد مقاومتی، سیاست‌گذاری و چارچوب آن را مشخص کردند تا دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های کشور که جزئی از نظام‌اند، در سایه این چارچوب‌ها به آن جامه عمل بپوشانند.

حقیقت‌پور با اشاره به بیانات "مقام معظم رهبری" در راستای اقتصاد و فرهنگ، این دو مولفه را دو بال اداره کشور دانست و تاکید کرد: این دو بال باید معاش، روحیه و فکر مردم را تامین کنند، ما نمی‌توانیم انسان‌های فربه‌ای داشته‌ باشیم که فکری ندارند و انسان‌های بافکری داشته باشیم که گرسنه باشند، لذا این دو بال برای پرواز، اعتلا و توسعه کشور بسیار ضروری هستند و نباید مورد غفلت واقع شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایشان همچنین فرمودند، اگر نفاق فرهنگی رخ دهد با سبد کالا پر نمی‌شود، یعنی باید اقدامی با جنس خودش انجام داد تا این نفاق از بین برود، لذا امروزه رهبری زحمت فراوانی برای تدوین نظرات و طراحی سیاست‌ها انجام داده‌اند و باید در این مسیر اهتمام ویژه به خرج داد تا این اقدامات اجرایی و عملیاتی شود و علاوه بر آن مردم خیرات آن را در سطح جامعه احساس کنند.

حقیقت‌پور اقتصاد درون‌گرا، راه‌اندازی تولید و مهار تورم را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این عوامل پایه‌های اقتصادی کشور را در درون محکم کرده و در مقابل آسیب‌ها از جمله تحریم،تهدید خودکفا و مقاوم می‌سازد.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این اقتصاد همچنین می‌تواند توانمندی لازم را به سیاست‌ خارجی ما تزریق کند و اگر از موضع اقتصادی برتر برخوردار باشیم قطعا در سطح بین‌الملل محکم‌تر صحبت می‌کنیم.

گفتنی است، "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال 1393 هجری شمسی، با تبریک سال نو و نوروز به همه هم میهنان و ایرانیان عزیز در سراسر جهان بخصوص خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و مجاهدان راه اسلام و ایران، سال جدید را سال "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری کردند و این در حالی است که ایشان "سیاست‌های اقتصاد مقاومتی" را زیر ساخت فکری و نظری تحقق حماسه اقتصادی خواندند.

رهبر انقلاب اهتمام جدی درباره دو عنصر دیگر اقتدار ملی یعنی اقتصاد و فرهنگ را ضروری برشمردند و با تمرکز اولین بخش از سخنانشان بر مسئله اقتصاد، افزودند: باید اقتصاد ایران را بگونه‌ای قوی کنیم که هیچ تکانه‌ای در جهان و هیچ کس در هیچ جای دنیا چه امریکا و چه غیر امریکا نتواند با یک تصمیم‌گیری و یک نشت و برخاست، بر اقتصاد کشور و معیشت مردم ما اثر بگذارد که این همان اقتصاد مقاومتی است.

رهبر انقلاب با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استقبال روسای قوا و دیگر مسئولان از این سیاست‌ها، به طرح سه سئوال مهم و پاسخ گویی به آنها پرداختند.

1- خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی چیست؟

2- آیا این هدف تحقق پذیر است یا یک آرزو و خیال خام است؟

3ـ اگر تحقق پذیر است الزامات آن چیست؟

ایشان در پاسخ به سئوال اول یعنی «ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی» گفتند: اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای کاهش تاثیر پذیری خود از تکانه‌های اجتماعی و اقتصاد جهانی، متناسب با شرایط خاص خود، به آن روی آورده‌اند.

درون‌زا بودن و تکیه بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی در عین برون‌گرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی بود که رهبر انقلاب بیان کردند.

ایشان افزودند: متاسفانه برخی قلم‌ها و زبان‌ها تلاش می‌کنند با طرح شبهاتی نظیر محدود و محصور شدن اقتصاد ایران، راه مقاوم سازی اقتصاد کشور و سعادت ملت را سد کنند در حالی‌که اقتصاد مقاومتی با جامعه جهانی تعاملی صحیح خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان سومین ویژگی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کردند: این اقتصاد، اقتصاد دولتی نیست بلکه «مردم بنیاد» است. البته مسئولین موظفند با آماده سازی شرایط و هدایت و کمک، راه را برای حضور مردم و سرمایه‌های مردمی آماده کنند.

اقتصاد دانش بنیان در عین استفاده از تجربیات و مهارت‌های فعالان صنعتی و کشاورزی، تعبیر دیگری بود که رهبر انقلاب برای افزایش درک عمومی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، مورد استفاده قرار دادند، توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی در عین توجه به شاخص‌های رایج اقتصادی جهان نظیر رشد ملی و تولید ناخالص ملی و موثر بودن اقتصاد مقاومتی در همه شرایط چه تحریم و چه غیر تحریم آخرین ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در پاسخ به سئوال اول یعنی خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی بیان کردند.

سخنان ایشان در اجتماع عظیم زائران و مجاوران رضوی با پاسخگویی به یک سئوال خاص ادامه یافت: آیا اقتصاد مقاومتی یک توهم و خیال و آرزو نیست؟ ایشان قاطعانه و مستند به اطلاعات و واقعیات به این سئوال پاسخ منفی دادند.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی از جمله جمعیت جوان، 10 میلیون دانش آموخته‌ی دانشگاهی، بیش از 4 میلیون دانشجو و میلیونها نیروی ماهر و مجرب صنعتی و غیر صنعتی، در کنار منابع طبیعی فراوان و بسیار پر ارزش، موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر و زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی حتماً قابل تحقق است.

ایشان افزودند: البته ممکن است کسی بگوید شرایط تحریم اجازه استفاده از این ظرفیت‌های فوق‌العاده را نمی‌دهد اما مگر ما در همین شرایط در عرصه‌های علمی و دفاعی از جمله نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و صنایع دفاعی و موشکی به پیشرفت‌های خیره کننده دست نیافتیم؟

رهبر انقلاب تاکید کردند: با توجه به این واقعیات اگر عزم خود را جزم کنیم، دست به دست یکدیگر دهیم و چشممان بدست دشمن نباشد که چه زمانی تحریم‌ها را برمی‌دارد یا برنمی‌دارد، در عرصه‌های دیگر از جمله اقتصاد نیز حتماً به اقتدار ملی دست می‌یابیم، الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی سومین سئوالی بود که به علت اهمیت آن، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بخشی از سخنانشان در اولین روز سال جدید را به آن اختصاص دادند.

پاسخ ایشان در این زمینه بر چهار ضرورت متمرکز بود: 1- حمایت همه جانیه مسئولان از تولید ملی به عنوان حلقه اساسی پیشرفت کشور 2- اهمیت دادن صاحبان سرمایه و تولید‌گران به افزایش بهره‌وری و تولید ملی 3- ترجیح صاحبان سرمایه به فعالیت در عرصه‌های تولیدی بجای حضور در عرصه‌های غیر تولیدی 4- پایبندی ملت به استفاده از تولیدات داخلی .

ایشان در توضیح نکته چهارم افزودند: نمی‌گویم خرید جنس خارجی حرام است، اما عرض می‌کنم مصرف کالاهای داخلی برای مقاوم سازی اقتصاد و پیشرفت کشور یک ضرورت مهم است و بر همه‌ی مسائل از جمله اشتغال و افزایش کیفیت تولیدات داخلی اثر مثبت می‌گذارد که البته وظیفه مسئولان و مدیران در این زمینه بیشتر از دیگران است.

۱۳۹۳/۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...