نسخه چاپی

مجلس نهم و مطالبات مردم

محمد كاظم انبارلویی

از فردا با مشخص شدن تركيب نهايي انتخابات مجلس نهم، زنگ پايان رقابتها به صدا در مي‌آيد. از فردا بايد فصلي جديد از رفاقت براي تحكيم اصول و مباني انقلاب به منظور فراهم آمدن پيشرفت كشور، خدمت بيشتر به مردم و بسط عدالت در نظام جمهوري اسلامي پديد آيد.
اين اصلي‌ترين مطالبه مردم از منتخبين خود ونيز كساني است كه به هر دليل توفيق راهيابي به مجلس را نيافته‌اند. بيش از نيمي از نمايندگان مجلس تغيير يافته‌اند. اولين گام در مجلس نهم باز خواني عملكرد مجلس هشتم و آسيب شناسي قانون نويسي در اين دوره و نيز دوره‌هاي پيشين است.
تركيب اصولگرايي مجلس نهم نشان مي‌دهد نگاه مردم به گفتمان اصولگرايي يك نگاه مثبت و ماندگار شده است. لذا افراد تازه نفس را از جبهه اصولگرايي به مجلس قانونگذاري فرستادند . نوع رقابت ها در انتخابات اين دوره هم نشان داد مردم با پيروزي در نبرد نرم غرب عليه نظام ، محكم واستوار در مسير آرمان‌هاي امام (ره) و رهبري پيش مي‌روند. مردم از تبهكاري‌هاي جريان دوم خرداد كلافه شدند واز به اصطلاح اصلاح طلبان عبور كرده‌اند. نگاه مردم به آينده‌اي است كه افق‌هاي آن در برنامه چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي به خوبي تبيين شده است.
آنچه را مردم از برگزيدگان خود انتظار دارند مي‌شود در موارد زير فهرست كرد:
1- مردم انتظار دارند نمايندگان به مفاد سوگند نمايندگي وفادار بمانند واز آن تخطي نكنند. اين سوگند ميثاق مردم با وكلاي خود است و اگر خداي ناكرده نقض شود خود به خود مشروعيت نمايندگي نيز ساقط مي‌شود.
2- مشكل گراني و بيكاري دو معضل اقتصادي است كه مردم همه روزه با آن دست به گريبان هستند. نمايندگان مجلس نهم بايد كارآمدي خود را در حل اين دو مشكل نشان دهند. سامان دادن به ماليه عمومي از طريق دقت در تصويب بودجه كل كشور وكنترل دخل و خرج دولت اولين گام در اين راه است كه متاسفانه مجالس قبلي در اين باره كوتاهي داشتند .
3- نمايندگان مجلس بايد به طور واقعي از آزاديها و حقوق قانوني ملت در برابر صاحبان قدرت و ثروت دفاع كنند. اين دفاع فقط از طريق نطق‌هاي قبل از دستور يا ميان دستور انجام نمي‌شود بلكه آنها بايد از همه ظرفيت‌هاي قانوني خود كه در قانون اساسي به آن تصريح شده در اين مهم استفاده كنند.
4- همگرايي و وحدت قوا بويژه رابطه دولت و مجلس براي مردم بسيار مهم است. بايد از بگومگوهاي بي‌حاصل كه ربطي به منافع و مصالح مردم ندارد پرهيز شود. رقابت‌هاي سياسي در نگاه به مشكلات مردم بايد كنار گذاشته شود. هم دولت و هم مجلس بايد صادقانه آستين‌ها را بالا بزنند وكمر همت براي خدمت به مردم ببندند . مردم مرز بين سياسي كاري يا بازي سياسي با خدمت خالصانه به خود راخوب تشخيص مي‌دهند.
نمايندگان بايد مواظب دسيسه‌ها و نيرنگهاي دشمنان نظام در داخل وخارج در جهت اخلال بين روابط قوا باشند. اخلال در روابط بين قوا پيچيده‌ترين عمليات جنگ رواني در نبرد نرم عليه ملت است.
5- غرب بويژه آمريكا در نبرد با ملت ايران چه در حوزه« سخت» و چه در حوزه «نرم» هنوز انگشت را از روي ماشه برنداشته است. هر روز تهديدها و تحريم‌ها تشديد مي‌شود. منتخبين مردم بايد در جهت افزايش توان مقاومت كشور در برابر تهديدات دشمن از طريق بالابردن توان نظامي وتقويت اقتصاد ملي و پيگيري توامان مقوله پيشرفت كشور وعدالت تلاشي مضاعف كنند.
6- مبارزه با فساد يك امر دائمي است . باندهاي تبهكار فساد چه در حوزه «اقتصاد» و چه در حوزه « سياست» دركمين منتخبين ملت هستند. آنها با هوشياري بايد از اين دامها عبور كنند و براي پاكيزه نگاه داشتن حوزه سياست و اقتصاد كشور خود را آماده يك مبارزه مقدس نمايند. مهمترين اولويت مجلس نهم بايد مبارزه با فساد باشد .
7- توليد ملي با تدابير مجلس نهم بايد يك سامان علمي وكارشناسي پيدا كند. سال 91 سال جهش‌هاي بزرگ اقتصادي است.
اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در مرحله دوم اگر دقيق صورت گيرد يك گام بلند ديگر براي روانسازي فضاي كسب و كار و تعميق عدالت اقتصادي و اجتماعي در جامعه امروز ما است.
نظارت دقيق براجراي قانون سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي و نيز قانون هدفمند سازي يارانه‌ها از طريق نهاد ديوان محاسبات يك امر حياتي است.
8- براي سامان دادن به توليد ملي بايد موانع در سر راه صادرات برطرف شود. صدور هر كالا به خارج به مثابه ايجاد شغل و رفع بيكاري در داخل است . واردات كالا بايد كنترل شود. كشورهايي كه به اقتصاد ملي خود سامان دادند با شعار« صادرات آزاد، واردات ممنوع» به اين سامان رسيدند . مجلس بايد مقررات و قوانين دست و پاگير براي روانسازي صادرات را از سر راه بردارد. مجلس بايد فكري جدي براي جلوگيري از واردات بي‌رويه كالا و نيز جلوگيري از تعطيلي واحدهاي توليدي براي ايجاد اشتغال پايدار بكند. مجلس بايد موانع توليد وسرمايه‌گذاري را به سرعت از سرراه بردارد.
9- مجلس نبايد تكليفي غير قابل اجرا بر دولت باركند. تكاليف بايد حتما در چارچوب برنامه چشم انداز و برنامه پنجساله پنجم و لوايح بودجه‌هاي سنواتي باشد.
10- كمتر از 20 روز كاري به پايان عمر مجلس هشتم باقي است. در دقايق پاياني كار مجلس يك مسئوليت خطير و حساس به عهده آنان است . قانون بودجه سال 91 كه قوانين و مقررات اقتصادي كشور را طي سال جاري تعيين مي‌كند طي همين 20 روز تصويب مي‌شود.
نبايدنمايندگاني كه به هر دليل نتوانستند به مجلس آينده راه يابند در انجام تكاليف نمايندگي قصور كنند. فضاي بحث‌ها و مذاكرات بايد صميمانه ، دلسوزانه و كارشناسانه باشد و از هرگونه شتابزدگي و راي بدون تأمل كارشناسي پرهيز گردد. عناوين و اعداد و ارقام جداول بسيار مهم است . نبايد بندها و تبصره‌هاي ماده واحده ، آنها را به خود مشغول سازد و از رسيدگي به اصل بودجه كه در عناوين و اعداد وارقام جداول نهفته است غفلت كنند.
بحث‌هاي مخالف و موافق بايد ناظر به تفريغ بودجه سالهاي گذشته باشد و از تحميل بندها و تبصره‌هايي كه در هيچ يك از سالهاي گذشته اجرا نشده وعملي هم نيست پرهيز كنند.

۱۳۹۱/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...