نسخه چاپی

مهمترین اولویت دولت در سال 93، خروج از ركود اقتصادی است

عکس خبري -مهمترين اولويت دولت در سال 93، خروج از رکود اقتصادي است

جناب آقای رئیس جمهور و سایر اعضای دولت به این باور رسیده اند كه برای عبور از مشكلات،هیچ راهی جز تكیه به بخش خصوصی وجود ندارد و این یك تعارف نیست و باور دولت است

به گزارش نما ، اسحاق جهانگیری صبح امروز در جریان سفر به شهرستان پیشوا که به منظور بازدید از واحدهای نمونه کشاورزی و دامداری انجام شده است، با حضور در مجتمع کشاورزی و دامپروری صفاری، از بخشهای مختلف این دامپروری بازدید کرد و در جریان میزان تولید و صادرات آن قرار گرفت.
معاون اول رئیس جمهور همچنین در نشست صبحانه کاری که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل صندوق توسعه ملی، فرماندار شهرستان پیشوا، رئیس کانون صنفی گاوداران کشور و مدیران مجتمع کشاورزی و دامپروری صفاری برگزار شد، با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی و دامداری در جایگاه نخست تولید کشور قرار دارد، تصریح کرد: محصولات کشاورزی و دامپروری در اولویت نیازهای مردم بوده و هیچ دولتی نمی تواند در این محصولات محدودیت ایجاد کند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کشور در بخش دامپروری از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است، به دامپروری صفاری اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی یک نمونه خوب است که با وجود برخی محدودیتها، با شرایطی خوب اداره می شود.
جهانگیری اظهار امیدواری کرد دامپروری به یکی از حوزه های صادرکننده کشور تبدیل شود و علاوه بر تامین نیاز داخلی، با تنوع بخشی و ارتقا کیفیت محصولات لبنی و شیر بتواند در زمینه صادرات پیشرو باشد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شرایط دشواری که دولت تدبیر و امید از آغاز کار با آن روبرو بود،خاطرنشان کرد: دولت یازدهم باید برای عبور از این دشواری ها، برنامه ریزی می کرد تا بتواند مشکلاتی همچون رشد منفی اقتصادی، رکود و تورم را از میان بردارد.
وی با تاکید بر اینکه پتانسیل فراوانی برای رشد و توسعه در کشور وجود دارد گفت: این پتانسیل در بخش نیروی انسانی بسیار چشمگیر است که می توانیم با بهره گیری از این ظرفیت موانع و مشکلات را از پیش روی برداریم.
وی با بیان اینکه استفاده بهینه از نیروی انسانی می‌تواند در کشور معجزه کند، گفت: همه نیروهای انسانی و دانشگاهی باید احساس کنند که دولت به توانمندی آنها اعتماد دارد و به آنها اهمیت می دهد. دولت بر این باور است که باید از تمام سرمایه انسانی کشور در جهت تعالی و توسعه استفاده شود و هیچ کس نباید احساس کند که دولت به دلیل گرایشات خاص سیاسی از خدمات و توانمندی های برخی نیروهای توانمند و کارآمد چشم پوشی می کند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است آرامش را به جامعه برگرداند خاطرنشان کرد: دولت از آغاز کار تلاش نمود به گونه ای عمل کند که جامعه متوجه بازگشت آرامش و ثبات به همه بخشها شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به برنامه های دولت برای سال ۹۳ گفت: در سال ۹۳ دولت چند موضوع مهم را در اولویت خود قرار داده که خروج از شرایط رکود یکی از مهمترین برنامه هاست.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رشد منفی ۵/۸ رشد اقتصادی در سال ۹۱ خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید پس از آغاز فعالیت خود در نیمه دوم سال ۹۲ تلاش کرد از این رشد منفی جلوگیری کند و آنرا به روندی مثبت تبدیل نماید که در این زمینه تا حد زیادی موفق شد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: خروج از رکود و ایجاد رونق در اقتصاد کشور از اصلی ترین برنامه های دولت در سال ۹۳ خواهد بود و در این مسیر به بخش تولید و تولیدکنندگان امید فراوان بسته ایم.
معاون اول رئیس جمهور افزود: این شرایط برای بخش خصوصی شرایطی استثنایی است و دولت از مشکلات این بخش آگاهی دارد اما در شرایط فعلی لازم است همگی همت کنیم تا از این مرحله دشوار عبور نماییم.
دکتر جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه در سیاستهای اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه ای به تولید داخلی و بخش خصوصی شده که این پتانسیل بسیار ارزشمندی برای فعالیت بخش خصوصی است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود به تولید فکر می کند، تصریح کرد: بی تردید نظام بانکی کشور در سال ۹۳ شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان فراهم خواهد کرد و صندوق توسعه ملی نیز منابع خوبی برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان دارد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توجه به طرحهای عمرانی از دیگر برنامه های دولت برای خروج از شرایط رکود است، تصریح کرد: در سال ۹۲ با اینکه بودجه عمرانی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما دولت تدبیر و امید توانست بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص دهد و با توجه به پیش بینی مطلوبی که برای سال ۹۳ انجام شده، قادر خواهیم بود توجه شایانی به بخش عمرانی داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح هدفمندی یارانه ها نیز اشاره کرد و گفت: باید مردم را تشویق کنیم که از ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی به طور داوطلبانه انصراف دهند و این بدان معنا نیست که مردم نیاز ندارند بلکه از مردم می خواهیم با بزرگواری از دریافت یارانه خودداری کنند تا دولت بتواند از این منابع در بخشهای مهمتری همچون بخش بهداشت و درمان و کمک به اقشار ضعیف استفاده کند.
معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد دولت بتواند با اجرای صحیح مرحله دوم طرح هدفمندی، گامهای بلندی در جهت اشتغالزایی، کمک به شرایط اقتصادی کشور و بهبود وضعیت مردم بردارد.
در این نشست وزیر جهاد کشاورزی نیز با تاکید بر اینکه کشور از ظرفیت و قابلیتهای بسیار بالایی در بخش کشاورزی و دامپروری برخوردار است، برلزوم توجه به زنجیره های تولید در کشور تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه های جدی وزارت جهاد کشاورزی این است که به زنجیره های تولید بپردازد و در قوانین و مقررات این موضوع را مدنظر قرار دهد.
مهندس حجتی توجه ویژه رئیس جمهور و معاون اول ایشان را به موضوع کشاورزی و دامپروری ستود و خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی و دامپروری از بخشهایی است که رئیس جمهور همواره با دلسوزی آن را پیگیری نموده و امیدواریم بتوانیم با این توجهات مشکلات این بخش را مرتفع سازیم.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیتهای نهفته فراوانی در بخش دامپروری و کشاورزی وجود دارد،گفت: کشور از قابلیتهای بکر و پتانسیل نهفته فراوانی برخوردار است که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته و اگر از این ظرفیتها به نحو صحیح استفاده کنیم خواهیم توانست در بخش تولید و افزایش بهره وری، گامهای موثری برداریم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه واحدهای تولیدی کشاورزی و دامپروری کشور به دانش و تکنولوژی روز مجهز هستند،خاطرنشان کرد: بسیاری از این واحدها تحت نظر اساتید دانشگاهی فعالیت می کنند ومی توانیم ادعا کنیم که واحدهای تولیدی ما واحدهای بهنگام و به روز هستند که همگام با دانش روز فعالیت می کنند.
مهندس حجتی اظهار امیداری کرد امید و نشاطی که در توسعه و سرمایه گذاری ایجاد شده است، با رفع موانع،روز به روز بیشتر شود و بتوانیم در زمینه تولید شیر که یکی از دغدغه های دولت در بخش تغذیه و سلامت مردم است اقدامات مهمی انجام دهیم.
در این نشست مدیر مجتمع کشاورزی و دامپروری صفاری و همچنین رئیس کانون صنفی گاوداران کشور به ارائه گزارشی از فعالیتها و میزان تولید این واحد پرداختند و مشکلات و موانع پیش روی تولید را بیان کردند.
رئیس کانون صنفی گاوداران کشور اظهار داشت: خوشبخانه با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید خرد جمعی در اداره امور حاکم شده و صنعت تولید شیر و شیرخشک که در سالهای اخیر با مشکلاتی مواجه شده بود، رونقی تازه پیدا کرده است.
وی افزود: در همین مدت سپری شده از دولت یازدهم، در زمینه تولید شیر خشک به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم صادرات داشته باشیم و این در حالی است که در سالهای گذشته ناچار به واردات این محصول از کشورهای دیگر بودیم.
مجتمع کشاورزی و دامپروری صفاری از دو مجموعه مجزا تشکیل شده که حدودا ۱۲۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و زمین زراعی مالکیت این مجتمع ۳۵۰ هکتار و زمین اجاره ای آن ۴۰۰ هکتار است.
محصولات زراعی تولیدی از اراضی مذکور ۶۰۰ تن گندم، ۱۷ هزار تن ذرت علوفه ای و ۶ هزار تن یونجه خشک می باشد.
از این واحد تولیدی روزانه حدود ۱۰۰ تن شیر و سالی ۱۲۰۰ تن گوشت به دست می آید.
گفتنی است دامپروری این مجتمع ۷۳۰۰ راس گاو دارد که قابلیت توسعه آن تا ۱۶ هزار راس نیز وجود دارد.

۱۳۹۳/۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...