نسخه چاپی

چهارمین جاده زیبای جهان درایران، غرق در زباله

محور كرج - چالوس به دلیل دارا بودن جاذبه‌های خاص طبیعی كه به یمن همراهی اكوسیستم رودخانه و كوهستان در طول مسیر پدید آمده، از پتانسیل‌های با ارزش گردشگری استان البرز می‌باشد.

حضور در این منطقه زیبا برای شهروندان محبوس در سازه‌های بتنی دود و غبار و هیاهو فرصتی است مغتنم برای ارتباط با طبیعت و احساس آرامش و به همین جهت جاده کرج - چالوس که به موازات این رودخانه توسعه یافته و از شاهراه‌های پرتردد کشور و چهارمین جاده زیبای جهان به شمار می‌آید در حال حاضر یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور می‌باشد.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که متاسفانه محور جاده چالوس به دلایل مختلف از جمله فراهم نبودن زیرساخت‌ها و امکانات لازم و نبود توجه کافی به موضوع حفاظت از محیط زیست به خصوص از جانب گردشگران منطقه، دارای آلودگی‌های عدیده زیست محیطی است.

در حال حاضر با فرا رسیدن فصل گرم تردد در این محور به خصوص در ایام تعطیل به چندین برابر روزهای عادی می‌رسد و این مساله باعث انباشت زباله می‌شود که چهره جاده را به راستی بسیار نازیبا می سازد به طوریکه در جای جای جاده چالوس تراکم زباله که بیشتر آن نیز توسط مسافران در طبیعت این منطقه رها می‌شود به چشم می خورد.

عضو شورای شهر توریستی آسارا واقع در جاده چالوس در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس مصوبه فرمانداری کرج و قرارداد منعقده بین شهرداری آسارا و شورای اسلامی، جمع آوری و ساماندهی پسماند و زباله از بیلقان تا کندوان بر عهده شهرداری منطقه گذاشته شد.

رسول احدی افزود: از آن زمان، میزان آتش زدن زباله در سکوهای کنار جاده چالوس به طرز چشمگیری افزایش یافته است که این امر موجب ایجاد خلل در خدمات‌ رسانی بهینه به شهروندان و مسافران این منطقه توریستی شده است.

وی اظهارداشت: عده‌ای مجهول الهویه به منظور ناکارآمد جلوه دادن شهرداری منطقه، اقدام به آتش زدن زباله‌های دپو شده در سکوهای مستقر در محدوده شهر آسارا کرده و چهره این منطقه را برای مسافران نازیبا کرده‌اند.

عضو شورای شهر آسارا تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان است و میزان زباله‌های تولیدی در جاده با توجه به افزایش مسافران بالا رفته است، این وضعیت به هیچ عنوان زیبنده جاده نیست و از سویی ممکن است سرایت آتش به نقاط دیگر دردسر ساز شود.

وی گفت: متاسفانه ادارات متولی جاده تا کنون واکنشی نشان نداده‌اند و تلاشی برای شناسایی عوامل این موضوع نکرده‌اند.

احدی تأکید کرد: متاسفانه عده‌ای نمی‌خواهند شهرداری آسارا در انجام وظایف خود موفق باشد و زیبایی چهارمین جاده زیبای جهان را صرف اغراض شخصی می‌کنند.

اما بخشدار آسارا در این مورد نظر دیگری داشت و مدعی بود بی سلیقگی در کار شهردار باعث تشدید وضعیت نامطلوب زباله در رودخانه کرج و جاده چالوس شده است.

محسن محمدی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: کار حمل و نقل و جمع آوری زباله در بخش آسارا بر عهده شهرداری است.

وی افزود: سال گذشته 300 میلیون تومان به جمع آوری زباله در بخش آسارا اختصاص داده شد و امسال فرماندار کرج 500 میلیون تومان برای این امر پیش بینی کرده‌است.

وی بیان داشت: متاسفانه مقداری بی سلیقگی از طرف شهردار آسارا دیده می شود چرا که شهردار معتقد است اول باید اعتبار اختصاص داده شود تا بتوان کار انجام داد ولی از آنجاکه روند دریافت اعتبارات همیشه دیرتر از موعد مقرر است پرداختن به این امر نباید به تعویق افتد و خدمت رسانی را ادامه دهند.

بخشدار آسارا خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت روستاهای بخش با توجه به اینکه به فصل گرم هم وارد شدیم و این محور بسیار پرتردد می‌شود خوب نیست.

وی اظهار داشت: با جلسه‌ای که اخیراً با فرماندار کرج برگزار شد پیشنهاد شد که جمع آوری زباله‌ها به تعاونی دهیاری‌های بخش سپرده شود چرا که این محور گسترده و جمع آوری زباله در آن کار ساده‌ای نیست و راحت تر می توان این خدمات را هم برای گردشگران و هم برای ساکنین منطقه ارائه داد.

وی گفت: با برآوردی که کارشناسان محیط زیست انجام داده‌اند به صورت میانگین روزی باید 40 تن زباله در این بخش جمع آوری شود ولی میزان زباله جمع آوری شده فعلی کمتر از میزان برآورد شده می‌باشد.

***آیا برای جمع آوری زباله در مسیر صعب العبور، طولانی و کوهستانی جاده چالوس به راحتی می‌توان اقدام کرد و آیا برای این امر نباید از امکانات و اعتبارات کافی برخوردار باشد؟

اصغر جوادیان نژاد، مسئول محیط زیست بخش آسارا در این رابطه به ایسنا گفت: مشکل اصلی جمع آوری زباله‌ها در رودخانه کرج به مدیریت ناکارآمد شهری بر می گردد.

وی افزود: هزینه‌هایی که از تولیدکنندگان زباله و پسماند مانند واحدهای اقامتی برای جمع آوری زباله گرفته می‌شود جوابگوی نیاز شهرداری نیست و این باعث شده که خدمات به درستی ارائه نشود.

علی آقازاده شهردار کرج از مشکلی حرف به میان می آورد که سالیان سال گریبان گیر این بخش بوده و همچنان ادامه دارد وی معتقد است تداخل حريم‌هاي سازمانهای مختلف مانند آبفا، راه و ترابری و شهرداری و بخش آسارا باعث شده تکلیف بسیاری از سازمان‌ها در این منطقه نامشخص باشد.

محمدی شهردار آسارا نیز معتقد است: در حال حاضر اداره راه از طرفی و امور آب از طرف دیگر خود زباله‌ها را جمع آوری و می سوزانند که باعث می شود هم سیمای مسیر نازیبا شود و هم ایجاد آلودگی می کند.

وی افزود: بسیاری از دهیاری‌ها به دلیل عدم جمع آوری به موقع زباله و رساندن به محل تجمع دیر وارد عمل می شوند و این باعث می شود از طراوت و شادابی روستاها کاسته شود.

وی افزود: جمع آوری زباله در خود روستا وظیفه دهیاری و حمل و دفن بر عهده شهرداری بخش است بنابراین دیر جمع آوری کردن زباله و آوردن آن به سکوی زباله باعث انباشت زباله درروستاها و نازیبا شدن روستا می شود.

محمدی تاکید کرد: انتخاب دهیارانی که خارج از خود روستا زندگی می‌کنند و بیشتر در ایام تعطیل و در ایامی که خود کار ندارند می توانند به روستا سر بزنند باعث می شود مدیریت روستا با مشکلات جدی روبرو شود و در بیشتر موارد رسیدگی صورت نمی گیرد.

وی در رابطه با آلودگی و پر بودن حریم رودخانه کرج از زباله گفت: وقتی وظیفه جمع آوری زباله بخش به شهرداری داده شد حریم رودخانه جزء وظایف ما نبوده ولی با این حال ما زباله‌ها را جمع آوری می کردیم در پاسخ به این اقدام دادستان کرج از شهرداری به عنوان کسی که در امور آب دخالت می کند شکایت کرد و ما دیگر این امر را به صورت جدی پیگیری نکردیم.

وی با اشاره به اینکه واحدهای اقامتی خود هزینه جمع آوری زباله را می‌دهند ولی هزینه‌ای از جانب مسافران و مردم منطقه به دلیل تولید زباله گرفته نمی شود گفت: هزینه‌های مربوط به جمع آوری زباله‌های مسافران و مردمی که در منطقه هستند باید از طرف استانداری پرداخت شود ولی این مسئله تا به حال انجام نشده و شهرداری با وجود اینکه فقط از محل اعتبارات تملک و دارایی به امر جمع آوری زباله می پردازد و از بابت هزینه های جاری، اعتباری به شهرداری اختصاص داده نشده باز هم به کار خود با سختی تمام ادامه می دهد.

وی افزود: ما بخش زیادی از اعتبارات مربوط به زباله را به شهرداری کرج برای دفن زباله می پردازیم این در حالیست که برای هزینه‌های جاری خود دچار مشکل شده ایم.

بخشدار آسار بیان داشت: روزانه 20 تن تا 30 تن زباله در محور کرج – چالوس جمع آوری می شود و در حال حاضر مشکل تا حد زیادی بر طرف شده است.

آشکار است که تداخل حریم‌های مدیریتی یک فضای رقابتی و پر از غرض ورزی را در این بخش به وجود آورده که علاوه بر ناکارآمد شدن برنامه‌ها از طرف نهاد ها و سازمانها باعث ضعف و نابودی هرچه بیشتر منطقه مذکور می شود. محور کرج –چالوس یکی از بهترین محورهای گردشگری ایران، در حال حاضر دست خوش مدیریت ناکارآمد منطقه و استان شده است و اگر بدین گونه ادامه یابد قطعاً جاده چالوس در مدتی کم تبدیل به کثیف ترین محور زیبای جهان می‌شود و به جز یک نام و عکس‌های آرشیوی دیگر هیچ چیزی از آن باقی نمی ماند

۱۳۹۱/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...