نسخه چاپی

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با نما :

شركت فرانسوی مریو عامل اصلی انتقال ویروس HIV به ایران بود/هنوز هیچ غرامتی پرداخت نشده است

عکس خبري -شرکت فرانسوي مريو عامل اصلي انتقال ويروس HIV  به ايران بود/هنوز هيچ غرامتي پرداخت نشده است

حمیدرضا عزیزی‌فارسانی گفت:هم اكنون حداقل1800 ایرانی شناخته شده‌اند كه بر اثر خون‌های فرانسوی به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند.

عزیزی‌فارسانی گفت: اولین گزارشی که از ابتلا به بیماری ایدز در کشور داده شده مربوط به یک کودک 6 ساله بود،پزشکان هیچ راه انتقال دیگری را برای این کودک قابل تصور نبودند چون پدر و مادر سالمی داشت و این کودک از طریق این فرآوردههای خونی آلوده در آن زمان به ایدز مبتلا شد، فرانسوی ها فراورده های آلوده خونی را با اطلاع به ایران روانه کردند
به گزارش نما : پس از سه دهه سکوت درباره رسوایی صدور محموله‌های خونهای آلوده از فرانسه به ایران در ماههای گذشته تلاشهای جدیدی انجام شده است تا این پرونده برای احقاق حق کامل خانواده های قربانیان مجددا به جریان انداخته شود، در عرصه جهانی هم ماری آنژ پوایه کارگردان فرانسوی دست به ساخت مستندی دراین ‌باره زد و موجب توجه مجدد رسانه‌ها و افکار عمومی به این موضوع شد. در دوران نخست‌وزیری لوران فابیوس، خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و... صادر کرد این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند..
حمیدرضا عزیزی‌فارسانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تاریخچه ورود ویروس HIV به ایران در سالهای اول بعد از انقلاب اظهار داشت: در طول جنگ تحمیلی بین سالهای 61 تا 64 خیلی از خونها و فرآورده های خونی که وارد ایران شدند از کشور فرانسه بودند، به خصوص خونهای فاکتور 8 که وارد شد مخصوص بیماران هموفیلی تیپ آ بود بعد از تزریق این فاکتورها بیماران هموفیلی تحت درمان دچار بیماری ایدز و آلوده به ویروس HIV شدند، اولین گزارشی که از ابتلا به بیماری ایدز در کشور داده شده مربوط به یک کودک 6 ساله بود،پزشکان هیچ راه انتقال دیگری را برای این کودک قابل تصور نبودند چون پدر و مادر سالمی داشت و این کودک از طریق این فرآوردههای خونی آلوده در آن زمان به ایدز مبتلا شد.
وی افزود: بعد از بررسی ها مشخص شد بالغ بر 100 نفر از بیماران هموفیلی ما مبتلا به ایدز شدند و متاسفانه تا به امروز برخی از این افراد جان خودشون را از دست داده اند، این فرآورده ها از شرکت فرانسوی مریو در زمان نخست وزیری لوران فابیوس و دوران ریاست جمهوری میتران در فرانسه وارد ایران شد.
نماینده مردم کیار، کوهرنگ، اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی،‌ درباره نیت سیاسی فرانسوی ها برای وارد کردن این ویروس به داخل کشور اذعان داشت: در آن سالها بیماری ایدز در کشور ما وجود نداشت یکی از راههای که برخی کشورهای غربی در سر داشتند این بود که بیماری ایدز را در ایران بوجود آورند،و طبیعتا مسائل سیاسی و نیت های شوم مسئولان فرانسوی در انتقال این بیماری به ایران موثر بود.
تایید سلامت فرآورده های خونی می بایست از سوی شرکتهای فرانسوی تایید و بعد به ایران فرستاده می شد و انجام نشدن این موضوع نقض جدی حقوق بشر بود، فرانسوی ها قطعا فراورده های آلوده خونی را با اطلاع به ایران روانه کردند آنها خسارتهای مادی و معنوی جبران ناپذیری به خانواده های ایرانی وارد کردند، لذا باید پاسخگو باشند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مهمترین مشکلات خانواده های قربانیان فرآورده های خونی آلوده خاطر نشان کرد: گفته شده تاکنون 25 میلیارد تومان بابت خون‌های آلوده به بیماران هموفیلی خسارت داده شده، اما تاکنون حتی یک دلار هم از سوی شرکت فرانسوی مقصر غرامت پرداخت نشده این موضوع باید بررسی جدی شود ، جدا از پرداخت غرامت به قربانیان این پرونده که امری طبیعی است من احساس می کنم مهمترین مشکلات قربانیان این حادثه و خانواده های آنها مشکلات روحی و روانی ناشی از وقوع این حادثه است، چرا که خانواده های قربانیان از اینکه اصلا از این موضوع اطلاعی نداشتند و نمی دانستند که چگونه آلوده شدند ناراحتند و بعدها هم این ناراحتی تشدید شد چرا که از طریق مجامع بین المللی احقاق حق برای آنها نشده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره پیگیری جدی ابعاد این پرونده و بررسی مجدد آن از سوی مجلس شورای اسلامی در سال 93 تصریح کرد: در سال جدید از سوی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت این پرونده مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت، ما پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد تا احقاق حق شود و مشکلات خانواده های قربانیان از لحاظ حقوقی حل شود ، اعتقاد دارم این موضوع را مسئولین و وکلای مربوطه قطعا و عینا باید پیگیری کنند ، طرح تحقیق و تفحص از این پرونده ها در سالهای گذشته انجام شده ما مجددا این موضوع را بررسی خواهیم کرد ما از وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون خواهیم خواست به عنوان یک مرجع دولتی طرح دعوا در مجامع حقوقی بین المللی کنند تا به حقوق این بیماران و خانواده های آنها رسیدگی جدی شود.
آمارهای غیررسمی بیماران هموفیلی قربانی فرآورده‌های خونی آلوده فرانسوی در ایران را 300 نفر می‌دانند. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تاکنون 125 تن از بیماران هموفیلی، هپاتیتی و کلیوی بر اثر استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست داده‌اند. درواقع این سهل‌انگاری دولت فابیوس بود که موجب شد اولین بیمار ایدزی در ایران شناسایی و ثبت شود. هم اکنون حداقل1800 ایرانی شناخته شده‌اند که بر اثر خون‌های فرانسوی به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند. ایران در اوایل دهه 60 از واردکنندگان فراورده‌های خونی از انستیتو مریو فرانسه بود در سال 1364 فرآورده‌های خونی آلوده این شرکت به بیماران هموفیلی ایرانی تزریق می‌شد.

۱۳۹۳/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...