نسخه چاپی

نارضایتی هندی‌ها از كاهش تحریم‌های ایران

توافق هسته ای و تسهیل تحریم‌ها، راه را برای ورود صادركنندگان دیگر به بازار ایران باز كرد و اكنون كنجاله سویای گران هند خریداران بسیار محدودی حتی در ایران دارد و بدین ترتیب به یك سوم میزان قبلی كاهش پیدا خواهد كرد.

صادرات تقریبا انحصاری کنجاله سویای هند به ایران در پی توافق هسته‌ای تهران و غرب که راه را برای صادرکنندگان آمریکای جنوبی برای تجارت هموار کرد، کمتر شده و ممکن است حدود یک سوم کاهش پیدا کند.

به گزارش پول‌نیوز، این امر هند را که بزرگ‌ترین صادرکننده کنجاله سویا در آسیا است، وادار می‌کند قیمت‌ها را برای خریداران دیگری مانند ژاپن و ویتنام منطقی کند.

به گفته یک مقام صنعتی هندی، ایران در سال گذشته به دلیل تحریم‌های غربی و توافق تهاتر کالا با هند، بزرگ‌ترین خریدار کنجاله سویای هندی بود اما توافق هسته ای و تسهیل تحریم‌ها، راه را برای ورود صادرکنندگان دیگر به بازار این کشور باز کرد و اکنون کنجاله سویای گران هند خریداران بسیار محدودی حتی در ایران دارد.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات کنجاله سویای هند به ایران در مدت سه سال تا سال مالی 2013-2012 چهار برابر افزایش یافت اما حجم صادرات به تهران در سال مالی جاری احتمالا 30 درصد از رکورد 964 هزار و 255 تن سال گذشته کاهش خواهد یافت.

صادرات کنجاله سویای هند به ایران در فوریه 63 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و کل صادرات این کشور نیز با 68 درصد کاهش روبه‌رو شد.

۱۳۹۳/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...