نسخه چاپی

دهن‌كجی اوبامای مؤدب! به معاون دفتر روحانی

دولت آمریكا چند هفته است از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی كه پیش از معرفی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، معاون سیاسی دفتر دكتر روحانی بوده، امتناع می‌كند.

به گزارش نما به نقل از کیهان، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت ممانعت واشنگتن از صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در این سازمان می‌تواند هزینه‌هایی را به دولت آمریکا تحمیل کند.

دولت آمریکا چند هفته است از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی که پیش از معرفی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، معاون سیاسی دفتر دکتر روحانی بوده، امتناع می‌کند.

توماس پیکرینگ، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید امتناع از صدور ویزای احتمالی برای فرستاده احتمالی می‌تواند برای دولت باراک اوباما هزینه داشته باشد.

پیکرینگ به بی‌بی‌سی گفت: «اگر این فرد به رئیس جمهور ایران نزدیک باشد، رد درخواست ویزای او می‌تواند برای ما هزینه داشته باشد. همین طور، اگر ویزای شخصی که می‌خواهد به عنوان نماینده سازمان ملل به آمریکا سفر کند، صادر نشود موضوع تعهدات ما به سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.»

در همین حال رادیو فردا از قول حسین علیزاده دیپلمات سابق که در جریان فتنه سبز در اروپا پناهندگی گرفت، گفت: آقای ابوطالبی سابقه مدیریتی درخشانی را در پرونده کاری خودش دارد، در زمانی که آقای روحانی در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کار می‌کردند، جزو حلقه‌های نزدیک به آقای حسن روحانی بود و اخیراً به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری منصوب شده بودند. پس این‌ها نشان می‌دهد که یک نزدیکی و تقاربی با آقای روحانی داشته و دارد. در مقابل تعلل قابل ملاحظه ایالات متحده برای صدور روادید ایشان به منظور رفتن به عنوان سفیر ایران نزد سازمان ملل در محافل داخلی ایران پرسش‌‌برانگیز شده است.

وی اضافه کرد: آقای ابوطالبی به دلیل این که سابقه مدیریتی بسیار درازی را داشتند و مسلط به زبان‌های فرانسه و انگلیسی هستند و در بخش‌های مدیریتی وزارت خارجه هم کار کرده و حلقه نزدیک به آقای روحانی هم بوده‌اند، طبیعتاً به عنوان امین آقای روحانی برای این پست اعزام شده و در معنا، اگر موافقت صادر نشود از طرف دولت پذیرنده که ایشان قرار است به آنجا برود، این در معنای سیاسی بار بسیار منفی دارد در روابطی که بین تهران و واشنگتن در این ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم. در این ماه‌ها بین طرفین مذاکرات، نشست و برخاست‌هایی بوده و این مشکل، طبیعتاً بار منفی بدی برای آقای روحانی خواهد داشت.

یادآور می‌شود کارشکنی دولت آمریکا در عمل به مسئولیت خود و صدور ویزا برای سفیر ایران در سازمان ملل با سکوت و انفعال تعجب‌برانگیز وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شده است.

کارشکنی آمریکا نمونه دیگری از انبوه اسنادی است که نشان می‌دهد دولت واشنگتن برخلاف برخی خوشبینی‌های داخلی خودبرتربین و غیرقابل اعتماد است. برخی محافل داخلی سعی داشتند از دولت اوباما،‌چهره‌ای میانه‌رو و مؤدب ترسیم کنند.

۱۳۹۳/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...