نسخه چاپی

با این غذاها خستگی را از تن به در كنید

یك متخصص تغذیه گفت: خوردن غذاهای نامناسب خود عاملی برای ایجاد خستگی و گرفتگی انرژی بیش از حد از بدن می‌شود و خوردن نان جو، سوپ جو و غذاهای حاوی عدس خستگی را را برطرف می‌كند.

به گزارش نما، شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس ، در مورد نقش تغذیه برای برطرف کردن رفع خستگی اظهار داشت: ضعف عمومی بدن، افسردگی و خستگی از موارد شایعی است که در همه سنین به چشم می‌خورد که علت‌های مختلفی دارد.

وی افزود: کمبود مواد مغذی در بدن که ممکن است به دلیل رعایت نکردن زنجیره غذایی یا دریافت نامناسب مواد غذایی و سوءتغذیه رخ دهد می‌تواند در ایجاد خستگی و افسردگی افراد مؤثر باشد. البته بیماری‌های زمینه‌ای و آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی آب، هوا و خاک نیز در این میان بی‌تأثیر نیستند.

عضو انجمن تغذیه ایران با تأکید بر اینکه مشاغل پراسترس مانند کارگرانی که در کارخانه‌های پر سر و صدا مانند کارخانه فولاد کار می‌کنند باید مواد غذایی به ویژه در وعده صبحانه را مصرف کنند که تا حد زیادی در کاهش خستگی مؤثر باشد.

وی گفت: متأسفانه اغلب افراد به ویژه کارمندان به دلیل کمبود وقت یا بی‌حوصلگی وعده صبحانه را که 30 درصد انرژی روزانه را تأمین می‌کند حذف می‌کنند و کیک، کلوچه، بیسکویت‌های شکری و نان قندی را در کنار چای به عنوان صبحانه مصرف می‌کنند غافل از اینکه بدترین نوع ماده غذایی را خورده و فقط قند خون را بالا می‌برند و هیچ ماده غذایی برای بدن از ابتدای روز تأمین نشده است.

فرجی به این نکته اشاره کرد که برخی به تقلید از اروپایی‌ها آب پرتقال را در وعده صبحانه قرار می‌دهند در صورتی که استفاده از پودر آب پرتقال‌های صنعتی هیچ‌گاه جای آب پرتقال طبیعی را نمی‌گیرد و در عین حال خوردن آب پرتقال به تنهایی در وعده صبح به دلیل مواد محرکی که دارد فرد را عصبی و خسته می‌کند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بهتر است آب لیمو شیرین را با مخلوط آب پرتقال در وعده صبحانه برای تأمین ویتامین‌های ضروری بدن مصرف کرد.

وی گفت: حتی در برخی موارد سوسیس تخم‌مرغ و کالباس صبحانه مورد علاقه برخی افراد است، اما نیترات موجود در سوسیس مصرف آنتی‌اکسیدان را در بدن بالا می‌برد و ویتامین‌های A، C و سلنیوم بیشتری برای دفع نیترات از بدن باید مصرف شود و به جای آنکه بدن در ابتدای صبح انرژی کسب کند، باید انرژی بیشتری را از دست بدهد و برای هضم اینگونه غذاها خسته می‌شود.

این متخصص تغذیه به آنهایی که مایلند برای رفع خستگی با خوردن یک ماده غذایی بانشاط شوند توصیه کرد: نان‌های حاوی پروتئین و فیبر مانند نان جو، سوپ جو را مصرف کنند، چرا که تحقیقات نشان داده جو به دلیل ترکیباتی از کربوهیدرات و پروتئین ماده غذایی خوبی برای رفع خستگی محسوب می‌شود.

فرجی تأکید کرد: عدس هم به دلیل اسیدفولیک بالایی که دارد می‌تواند به شکل عدسی و عدس‌پلو مورد استفاده قرار گیرد و در رفع خستگی بسیار مؤثر خواهد بود.

عضو انجمن تغذیه ایران تأکید کرد: درگیری‌های گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و دل‌پیچه انرژی زیادی را برای هضم و جذب غذا می‌گیرد و فرد را خسته می‌کند و باید برای حجم و نوع غذایی که مصرف می‌شود دقت بیشتری کرد.

۱۳۹۳/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...