نسخه چاپی

افزایش ذخایر نفتی كشور

یك مقام مسئول در شركت ملی نفت ایران از افزایش نزدیك به 670 میلیون بشكه ای ذخایر قابل برداشت نفت ایران در سال 92 خبر داد و اعلام كرد: این افزایش ذخایر نفتی با انجام مطالعات مخزنی به اثبات رسیده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، در حال حاضر حجم ذخایر نفت خام و هیدروکربورهای مایع ایران بالغ بر 700 میلیارد بشکه برآورده می‌شود که از این میزان تنها حدود 155 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت است.

بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید سالانه یک درصد ضریب بازیافت مخازن نفت ایران افزایش یابد که برای تحقق این هدف در مجموع باید سالانه 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید برای افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت انجام شود.

مطالعات انجام شده در شرکت ملی نفت حاکی از آن است که در صورت افزایش پنج درصدی ضریب بازیافت مخازن 100 میلیارد دلار به ارزش ذخایر نفت کشور افزوده خواهد شد که برای اجرای طرحهای افزایش ضریب بازیافت مطابق با اولویت بندی مخازن مناطق خشکی و دریایی انجام می شود.

حمید دریس مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به انجام مطالعه 27 مخزن نفتی در محدوده عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب، گفت:نتیجه انجام این مطالعات منجر به افزایش 0.2 درصدی ضریب بازیافت نفت شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه متوسط ضریب بازیافت نفت در مناطق نفتخیز جنوب 28 درصد است، گفت: سال گذشته با انجام مطالعات مخازن حدود 668 میلیون بشکه نفت به ذخایر کشور اضافه شده است.

او با یادآوری اینکه در مجموع از سال 1378 تاکنون بیش از 3 میلیارد بشکه نفت درجا به ذخایر افزوده شده است، بیان کرد: مطالعه تعداد زیادی از مخازن (از مجموع 27 مخزن) به اتمام رسیده است، بقیه مطالعات نیز تا پایان خردادماه امسال به اتمام می رسد.

دریس با بیان اینکه برنامه مطالعات مخزنی هر پنج سال یک بار انجام می شود، گفت: این مطالعات به صورت دینامیک همزمان با تولید از میادین انجام می شود.

مدیر فنی شرکت مناطق نفتخیز جنوب از افزایش توان تولید این مجموعه نفتی در سال جدید خبر داد و گفت: با توجه به سیاستگذاری وزارت نفت مبنی بر افزایش سطح تولید، برنامه تولید مناطق نیز در سال جدید افزایشی بسته شده که با فراهم شدن ملزومات لازم برنامه تولید کامل محقق خواهد شد.

۱۳۹۳/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...