نسخه چاپی

نحوه محاسبه مكالمات تلفن ثابت و موبایل

معاون شركت مخابرات ایران جزئیات محاسبه نرخ مكالمات تلفن ثابت و موبایل را براساس مصوبه جدید كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشریح كرد و گفت: براساس این مصوبه در سال 93 هیچگونه افزایش قیمتی در مكالمات تلفن ثابت و همراه نخواهیم داشت.

به گزارش نما به نقل از مهر: معاون شرکت مخابرات ایران جزئیات محاسبه نرخ مکالمات تلفن ثابت و موبایل را براساس مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشریح کرد و گفت: براساس این مصوبه در سال 93 هیچگونه افزایش قیمتی در مکالمات تلفن ثابت و همراه نخواهیم داشت.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در روزهای پایانی سال 92 ، تعرفه یکنواخت ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه با تغییر روش پالس محوری به محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقیقه را تصویب کرد.

علی سپهری راد - معاون شرکت مخابرات ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزئیات این مصوبه و اعمال آن برای مشترکان تلفن ثابت و همراه اظهار داشت: این مصوبه با هدف ساده سازی محاسبه کارکرد مشترکان تدوین شده و در آن هیچگونه افزایش قیمتی مدنظر قرار نگرفته است.

محاسبه مکالمات تلفن ثابت براساس دقیقه

وی با بیان اینکه تا پیش از این نحوه محاسبه نرخ مکالمات تلفن ثابت بر اساس پالس و به ازای هر 134 ثانیه که یک پالس محسوب می شد، ادامه داد: هم اکنون و با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مبنای محاسبه کارکرد مکالمات تلفن ثابت مشترکان براساس دقیقه است.

سپهری راد با اشاره به اینکه هم اکنون سیستم صورتحساب گیری و سوئیچینگ شبکه مخابراتی کشور در حال تغییر به سمت اعمال تعرفه ها براساس دقیقه است، خاطرنشان کرد: تا پیش از این به دلیل محدودیتهای فنی سوئیچ های کم ظرفیت، امکان محاسبه بر مبنای دقیقه نبود اما هم اکنون با اجرای این طرح، امکان محاسبه ساده سازی تعرفه ها فراهم شده است و مشترکان می توانند به راحتی عملکرد صورتحساب خود را محاسبه کنند.

حذف مسافت و منطقه در محاسبه مکالمات مشترکان

معاون شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، محاسبه مسافت و منطقه در مکالمات تلفن ثابت حذف شده و از این پس مکالمات مشترکان تلفن ثابت به ثابت و موبایل براساس دقیقه و به صورت داخل استانی و بین استانی محاسبه می شود. به این ترتیب که مشترکان در داخل استان بابت مکالمه با تلفن ثابت 30 ریال در هر دقیقه و در خارج استان بابت هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت 330 ریال باید بپردازند.

وی گفت: این ارقام در حالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین شده است که تا پیش از این مکالمات بین شهری مشترکان در 4 زون شامل 153 ریال، 306 ریال، 612 ریال و 816 ریال براساس بعد مسافت به ازای هر پالس محاسبه می شد که به طور متوسط برای هر مشترک براساس مسافت و منطقه بیش از 500 ریال هزینه دربر داشت اما در مصوبه جدید، تمامی مشترکان صرفنظر از منطقه و مسافت و جابجایی مکالمات، بابت مکالمات خارج استانی دقیقه ای 330 ریال می پردازند.

یکسان سازی مکالمات تلفن همراه برای تمامی اپراتورها

سپهری راد با بیان اینکه در این مصوبه هزینه تماس از تلفن ثابت به موبایل دقیقه ای 62.5 تومان درنظر گرفته شده است، گفت: این مصوبه مخابرات و سایر اپراتورها را ملزم کرده که نرخ مکالمات تلفن همراه را براساس تعرفه پایه یکنواخت دقیقه ای محاسبه کنند. به این ترتیب تماس از موبایل به موبایل صرفنظر از مسافت به صورت دقیقه ای و درون شبکه ای محاسبه می شود که در سیم کارتهای دائمی کف آن 499 ریال به ازای هر دقیقه مکالمه در نظر گرفته شده و سقف این مبلغ نیز برای تمامی اپراتورها 599 ریال خواهد بود.

وی افزود: نرخ مکالمات تلفن همراه اعتباری 50 درصد این رقم درنظر گرفته شده است. به این ترتیب در مکالمات تلفن همراه هزینه جابجایی و تغییر نرخ تماس شب و روز از بین رفته است.

دریافت آبونمان از مشترکان برای جبران کاهش درآمد مخابرات

معاون شرکت مخابرات ایران در مورد کاهش درآمد مخابرات با توجه به نرخ های جدید در نظر گرفته شده برای سال 93 گفت: این تعرفه گذاری با فرض ثابت نگه داشتن درآمد مخابرات نسبت به سال 92 تعیین شده است و با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح آبونمان پلکانی برای جبران کاهش درآمد مخابرات در این مصوبه گنجانده شده است. به نحوی که مخابرات می تواند کاهش درآمد خود را از محل آبونمان مشترکان جبران کند.

وی در این باره افزود: در این مصوبه مشترکان تلفن ثابت به نسبت نقاط جغرافیایی و رویکرد حمایتی مدنظر از روستاها و شهرهای کوچک مبتنی بر میزان کارکرد بصورت پلکانی حداقل هزار ریال و حداکثر 12 هزار ریال آبونمان پرداخت خواهند کرد. به این معنی که روستاها و مناطق کم جمعیت ماهانه 100 تومان و سایر شهرها و مراکز استان به همین نسبت تا سقف 1200 تومان آبونمان باید پرداخت کنند.

وی گفت: این مصوبه هنوز به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشده است اما به محض ابلاغ آن از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مخابرات از لحاظ فنی آمادگی اجرای آن را خواهد داشت.

۱۳۹۳/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...