نسخه چاپی

روایت توكلی از ماجرای حمیت برای مرتضوی

عکس خبري -روايت توکلي از ماجراي حميت براي مرتضوي

می‌دانستیم كه استیضاح وزیر چاره كار نجات صندق تامین اجتماعی نیست وزیر می‌رود و مرتضوی سر جایش می‌ماند/در حال حاضر نیز دنبال بركناری مرتضوی هستیم، شكایتی تنظیم كرده و انتصاب مرتضوی را غیر قانونی اعلام كرده‌ایم.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:دنبال برکناری مرتضوی هستیم، شکایتی تنظیم کرده و انتصاب مرتضوی را غیر قانونی اعلام کرده‌ایم.

احمد توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چطور بحث استیضاح وزیر کار را با یک بدعت جدید با حکمیت به پایان رساندید؟ گفت: حکمیت چرا بدعت باشد؟ آقای مرتضوی را رییس جمهور نصب کرد و بعد وزیر کار حکم وی را به عنوان مدیر عامل صندق اجتماعی امضا کرد.

وی افزود: دو هفته قبل از عید آقای مرتضوی پیش من آمد و گفت که رییس جمهور چنین تصمیمی گرفته است و من می‌خواهم به تامین اجتماعی بروم و من به وی گفتم تو صلاحیت قبول این پست را نداری.

توکلی با اشاره به اینکه به وی گفتم گرفتار می‌شوی و مجلس با حضور تو مخالفت می‌کند و دچار وضعیت مرحوم کردان می‌شوی، تصریح کرد: مرتضوی قبول نکرد و حرفهای من نیز در وی موثر واقع نشد.

توکلی گفت: ما به رییس جمهور تذکر دادیم اما وی اعتنا نکرد و نسبت به ابقای مرتضوی اقدام کرد.

وی افزود: روزی که قرار بود مرتضوی معارفه شود من مجدد با وی تماس گرفتم و گفتم اگر بپذیری مجلس با این موضوع برخورد خواهد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه روز ۱۵ فروردین استیضاح را به ۸ دلیل تسلیم مجلس کردیم، گفت: می‌دانستیم که استیضاح وزیر چاره کار نجات صندق تامین اجتماعی نیست وزیر می‌رود و مرتضوی سر جایش می‌ماند.

وی تاکید کرد: هدف ما این بود که بزرگ‌ترین بنگاه اجتماعی واقتصادی ایران دست یک آدم بی‌صلاحیت قرار نگیرد و کمتر به جمعیت ایران لطمه بخورد.

وی افزود: خدا مقدر کرد که مرتضوی چندین بار به من زنگ زد و خواست که من بین او و آقای زاکانی حکم شوم.

توکلی با اشاره به اینکه در ابتدا این مساله را نپذیرفتم تصریح کرد: حکمیت بدعت نیست حکمیت کارهای بیرون صحن رسمی است مثل همه استیضاح‌ها که انجام می‌شود و یک عده‌ای راه می‌افتند تا امضا‌ها را کم کنند یا کاری کنند که وزیر کوتاه بیاید.

وی با تاکید بر اینکه استیضاح یک ابزار هزینه دار در دست مجلس است و وقتی راه کم هزینه تری در اختیار است باید از آن بهره برد؛ گفت: قانون اساسی را برای کسانی نوشته‌اند که می‌خواهند با هم کار کنند نه کسانی که می‌خواهند با هم پیکار کنند.

توکلی خاطر نشان کرد: به همین دلایل حکمیت را پذیرفتم؛ زیرا احتمال اینکه حکمیت نتیجه‌اش برکناری مرتضوی باشد و در‌‌نهایت به نتیجه برسیم کار بسیار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسید.

این نماینده مجلی افزود: ۱۳ ساعت وقت گذاشتم تا حرفهای طرفین را شنیدم و ۱۵ ساعت نیز روی حرفهای طرفین کار کردم و در ‌‌نهایت حکم کردم که مرتضوی باید کناره گیری کند.

توکلی با اشاره به اینکه هر کسی می‌تواند حکم باشد خاطر نشان کرد: من نظرم را اعلام کردم، کار سیاسی هم نکردم. می‌خواهیم به مردم کمک کنیم نمی‌خواهیم که جامعه را به جنجال بکشیم.

وی گفت: آقای مرتضوی تحت فشار دولتی‌ها جرات نکرد که بگوید می‌خواهم حکمیت توکلی را اجرا کنم و پیش آقای حداد رفت و بعد از مذاکرات حداد نیز به وی گفت به مصلحت تو است که کنار بکشی و مرتضوی قول شرف داد و نامه رییس جمهور را موقتا پس گرفتیم تا ایشان کنار بکشد.

توکلی خاطر نشان کرد: یکی به ما گفت شما سرتان کلاه رفت، قول ایشان که حساب نیست؛ اما ما از نظر اخلاقی باید این قول را می‌پذیرفتیم نمی‌توانستیم بگوییم که تو مرد نیستی و ما حرف تو را نمی‌پذیریم.

این فعال سیاسی افزود: به وزیر گفتیم استیضاح از تو سلب نشده و ما کوچک‌ترین راه را که به این نتیجه منجر شود که مرتضوی سر آن کار نباشد پی می‌گیریم. استیضاح صورت نگرفت زیرا اگر استیضاح صورت بگیرد نتیجه از دسترس دور‌تر می‌شود.

توکلی گفت: ما به وظیفه خود عمل کردیم اما نتیجه نگرفتیم ما سیاسیمدارهایی هستیم که واقع بینانه دنبال اهداف می‌رویم نه اینکه بخواهیم خودمان را راضی کنیم و موکلین ما خوشحال شوند که این‌ها حرف می‌زنند؛ فقط حرف زدن به درد نمی‌خورد حرف را به نتیجه رساندن اصل است.

وی با اشاره به اینکه زمانی هم آدم به عنوان اتمام حجت حرف می‌زند گفت: در حال حاضر نیز دنبال برکناری مرتضوی هستیم، شکایتی تنظیم کرده و انتصاب مرتضوی را غیر قانونی اعلام کرده‌ایم.

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: دیوان عدالت اداری این مساله را پیگیری می‌کند تا بدین وسیله جلوی نصب وی را بر یک سازمان اقتصادی اجتماعی بگیریم.

۱۳۹۱/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...