نسخه چاپی

كابل پس از غبار انتخابات

محمدحسین جعفریان

مقامهای برگزار کننده انتخابات در کابل تأکید کرده‌اند، نتایج اولیه انتخابات در چهارم و نتایج نهایی در 23 اردیبهشت اعلام خواهد شد.

با این حال دو تن از سه نامزد اصلی همزمان با اولین ساعات پایان رأی گیری به طور تلویحی اعلام پیش تازی و حتی پیروزی کردند.
ابتدا «احمد غنی اشرف زی» مدعی شد در عمده حوزه‌ها رأی نخست را دارا بوده و در ادامه دکتر عبدا... نیز ادعایی مشابه را مطرح کرد، اما سخنگوی ائتلاف دکتر عبدا... یعنی «فاضل سنگچارکی» از این هم پیش‌رفت و مدعی شد، دکتر عبدا... بیش از 1+50 درصد کل آرای ریخته شده به صندوقها را به خود اختصاص داده است.
در این میان نامزد اصلی سوم، یعنی دکتر «زلمی رسول» رقبا را به خویشتنداری خواند و هر چند او نیز خبر از آرای بالای خود در مجموع صندوقها داد، اما توصیه کردهمه تا اعلام نهایی و رسمی نتایج، صبور باشند.
اکنون که غبار رقابتها فرونشسته است، به خوبی می توان به برخی دسته بندیها و بازیهای پشت پرده این انتخابات پی برد.
از میان سه نامزد اصلی که پیش بینی می‌شود بیشترین آرا متعلق به آنها باشد، دکتر عبدا... موقعیتی ویژه داشت. او نظر به آنکه در دور پیشین هم رقیب اصلی کرزی بود، طرفداران فراوانی داشت. از نگاه قومی نیز تعلق او به دو قوم پرنفوذ در افغانستان یعنی پدر پشتون و مادر پنجشیری و تاجیک ، سبد رأیش را سنگین تر می‌کرد.
وی در انتخاب معاونان نیز ریسک بسیاری کرد. معاون اول را از حزب اسلامی حکمتیار انتخاب کرد و بدین طریق آرای بسیاری از مخالفان دولت را کسب کرد. معاون دوم او نیز از شیعیان و قوم هزاره بود که باز هم یک برگ برنده دیگر وی محسوب می‌شود.
عجیب بود که در این دور از انتخابات، پشتونها دو نامزد اصلی و رقیب داشتند. یعنی دکتر اشرف غنی احمدزی و دکتر زلمی رسول، اما در ادامه معلوم شد اشرف غنی با حمایت کامل غرب و آمریکا برای شکستن رأی زلمی رسول که نامزد مورد حمایت کرزی بود، به میدان آمده که البته به نظر می‌رسد موفق هم شد. زیرا آرای پشتونها تقسیم شد و بنابراین ممکن است این تقسیم آرا سبب شود دکتر عبدا... همان دور اول پیروز شده و یا رقیب او چه خود اشرف غنی یا زلمی رسول با آرایی شکننده به دور دوم بیاید.
البته در صورت رسیدن کار به دور دوم که احتمال آن کم نیست، باید منتظر جبهه بندیهای جدید در صحنه سیاسی افغانستان بود. چنانچه اشرف غنی بادکتر عبدا... به دور دوم برود، بعید نیست، کرزی با رقیب دیرین خود دکتر عبدا... دست اتحاد ودوستی بدهد و یونس قانونی که فعلاً معاون اول کرزی است قادر است نقش مهمی در این میان بازی می‌کند.
گذشته از تمام اینها اگر دکتر عبدا... پیروز این انتخابات باشد، به سبب تیم بسیار ناهمگون وگاه متضاد او که منافعی نه در طول که در برابر هم دارند، دولت وی، دولتی پریشان و پر برخورد باشد، از سوی دیگر، از 13 میلیون واجد شرایط در داخل افغانستان، حدود6 میلیون نفر در این انتخابات شرکت نکرده و بدتر از آن حدود 6 میلیون مهاجر افغان در خارج کشور هم نقشی در آن نداشته‌اند.
هر چند تمام اینهاخدشه‌هایی به این انتخابات وارد می‌کند، اماباید پذیرفت این انتخابات یک پیروزی بزرگ برای افغانها محسوب می‌شود. زیرا از یک سو یک نه بزرگ به طالبان و جنگ طالبان بود و از سوی دیگر نخستین انتخابات تمام افغانی بود که بدون دخالت بیگانگان و با حداکثر امنیت و مسالمت توسط خود افغانها برگزار شده و به سرانجام رسید.

منبع: قدس

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...