نسخه چاپی

بحرانی كه شاید پای بالاتر از وزارت را به پرونده باز كند

افشای قراردادهای پرسپولیس آن هم در شرایط حساس هفته پایانی لیگ برتر فوتبال از عجایب ورزش كشورمان در روزهای اخیر بود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، موج بحران‌های اخیر پرسپولیس و چالش‌های فی ما بین با وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اگرچه در انتها منجر به افشای برخی ارقام در مورد قرارداد پرسپولیسی‌ها شد اما فضای پرسپولیس را بیشتر از پیش متشنج کرد.

بحث پول های کلان در فوتبال امروز مطرح نشده است و اگر قرار بود با این موضوع برخورد شود این راه مناسب نبود اما از طرفی دیگر پرسپولیسی‌ها معتقدند که ارقام فاش شده صحت ندارد و این موضوع را تکذیب می‌کنند ضمن اینکه در رای این درگیری حتی علی دایی سرمربی پرسپولیس امروز اسناد و مدارکی را در تمرین رو کرد که نشان بدهد این ارقام کذب است و قصد آنها حاشیه‌سازی برای پرسپولیس است.

موضوع پرسپولیس از بحث دوروی سکه گذشته و مکعب چندرویی است که در یک طرفی ارقام نجومی و از طرفی دیگر بحث سال‌ها، قبل و بدهی‌های گذشته و آنسوی دیگر بازیکنانی که مدعی شدند حتی همان چک‌هایی که پاس نشده! را جزء دریافتی‌شان محسوب کرده‌اند و در سمت دیگر این مکعب فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان که البته در زمان نامناسبی این بحث را راه انداختند و خلاصه شرایط بحرانی موجود بیشتر از همه به پرسپولیسی‌های هوادار که حتی یک ریال همه پول نمی‌گیرند و از جیبشان هزینه می‌کنند و خود وزارت ورزش و جوانان که از نتیجه نگرفتن پرسپولیس سودی عایدشان نمی‌شود ضرر خواهند کرد.

بحث پول های کلان در پرسپولیس، استقلال، سپاهان، فولاد و ... وجود دارد که البته در مورد حق و نا حق آن نمی‌توان اظهار نقد صریحی کرد و همه نظرات در این باره نسبی است اما چرا حال که مبالغ پرسپولیس در یک جدال رسانه‌ای اینقدر سریع افشا می‌شود و دیگر تیم‌ها و قراردادهای کلان مسکوت می‌ماند جای تعجب دارد.

اینجا دعوای خصوصی و شخصی نیست یک طرف مراجع ذی‌صلاح در ورزش، یعنی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال هستند و طرف دیگر قضیه میلیون‌ها هوادار که از این همه حاشیه کم کم دلزده شده اند اگر این اتفاق برای پرسپولیس افتاد می‌بایستی برای بقیه تیم‌ها نیز انجام پذیرد واین وظیفه وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال است که اگر قصدشان کمک به فوتبال و ورزش مملکت است خیلی زود تعادل را برقرار کند که این موضوع معضلی خواهد شد که گریبان مسئولان ورزشی را خواهد گرفت و به راحتی کارنامه ان‌ها را سیاه می‌کند.

مبارزه با پول‌های کلان آن هم در سالی که فرهنگ واقتصاد با مدیریت جهادی و عزم ملی شعار آن است وظیفه همه اقشار و آحاد مردم و مسئولان است اما احساس می‌کنیم در قضیه پرسپولیس کمی شخصي عمل شد واین موضوع باید به زودی به شکل قانونی حل شود.

در مشکلات این چنینی اگر چه ما هم مثل وزیر ورزش و جوانان معتقدیم نباید بخشی از ورزش چاق و قسمتی لاغر شود قبول، اما این به قیمت عدالت بهایی ارزشمند دارد.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر اگر مبالغ افشا شده در مورد قرار داد پرسپولیس را قبول دارند بایستی سریعتر لیست واقعی قراردادهای دیگر تیم‌ها را شفاف بیان کنند تا بحث کمی از جنبه شخصی به سمت کمک به فوتبال سوق پیدا کنند و راهکاری برای آینده فوتبال و تزریق دوباره تعصب در ورزش شود.

به صحت و سقم ارقام منتشره کاری نداریم اما شما که هوادار و هوادار می‌کند این دو بازی را به خاطر هواداران بازی می‌کردید و تمرکزتان را به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای از چک و پول خارج می‌کردید و اشک‌های برخی هواداران متعصب را می‌دیدید.

اما نکاتی در این چند روز جلب توجه کرد که کم مانده بود از تعجب تصویری از گوزن‌های زرد را روبه روی آینه ببینیم.

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد انتشار ارقام قراردادهای پرسپولیس گفت: " متاسفانه برنامه نود را ندیدم!! و در این باره اظهار نظر نمی کنم"

یکی از ارکان فدراسیون فوتبال در مورد این اتفاق فقط به یک برنامه تلویزیونی اکتفا می‌کند و از اظهار نظر طفره می‌رود.

از طرفی در این گونه مسائل کمیته اخلاق هم ساکت مانده است و سازمان لیگ هم حرفی برای گفتن ندارد...

جالب اینکه صحبت از برگرداندن امتیازات کسر شده واز لیگ برتری‌ها و رایزنی برخی غیر ورزشی‌ها برای لیگ یک و البته تبعیض در کسر امیتاز بین تهران و اهواز.... شما جای ما بودید به قوانین فوتبال کشورمان احترام نمی‌گذاشتید؟!

اما امروز بالاخره رویانیان مدیرعامل سابق پرسپولیس که به خانه اصلی اش بازگشته است آفتابی شد البته آفتابی آفتابی نبود و پس از دریافت لیست قرار دادها با توپ پر به فدراسیون رفت.

*پروین به دنبال ماجرای انتشارات اسناد دولتی

درگیری‌های بین پرسپولیسی‌ها و مسئولان وزارت ورزش با انتشار گزارشی از فهرست قراردادها و پرداخت‌های انجام شده به بازیکنان وارد خانه جدیدی شد در شرایطی که به نظر می‌رسد وزارت ورزش باید حامی مجموعه‌های تحت اختیار خود باشد این روزها نقل محافل فوتبال این است انتشار فهرست رقم قراردادها و دریافتی‌های بازیکنان شاید تلاشی در این راستا بود گمانی که وزارت مسئولیت آنرا نپذیرفته است و امیررضا خادم هم به شکلی صحبت کرد که گویی مجموعه دیگری نیست به انتشار این اسناد اقدام کرد انتشار این اسناد هر چند فضای افکار عمومی را نسبت به سرخپوشان مخدوش کرد، اما برای خود وزارت ورزش هم تبعات گوناگونی داشت.

واکنش‌ها اولیه ابتدا در قالب مصاحبه‌ها بود، اما حالا اتفاقات جدیدی در حال روی دادن است.

*پروین علیه وزیر سند جمع می‌کند

یکی از اقدامات مقابله به مثل مسئولان باشگاه است در این باره شنیده می‌شود علی پروین که تا همین چندی پیش در مواجهه با همه مسائل برابر وزارت ورزش و جوانان نرمش به خرج می‌داد، در حال جمع‌آوری اطلاعات و اسناد و مدارک علیه برخی از مسئولان است و علی پروین که قصد دارد با افراد بالاتر وارد گفتگو شود به موارد جالبی هم دست پیدا کرده است که نزدیکان او با هیجان خبر از آن می‌دهند.

باشگاه پرسپولیس همچنین روز دوشنبه محل رفت و آمد پیشکسوتان بود که می‌گویند، بخشی از این اطلاعات توسط آنها به پروین منتقل شد در حال حاضر این بحث وجود دارد که آیا پروین متقابلا اقدام به انتشار اسناد کند یا اینکه حرکتی قانونی را شروع کند؟

منتقمی جعبه سیاه پرسپولیس و وزارت
بدون تردید مدیرکل سابق ورزش اصفهان، مازندران و البرز جعبه سیاه پرسپولیس و وزارت ورزش است کسی که هر روز حضور جدی تری در پرسپولیس دارد او از یک سو جعبه سیاه پرسپولیس است و از سوی دیگر باید اذعان کرد، بعد از سال‌ها کار در عرصه‌ی ادارات با شناخت چم‌خم‌ها و عوامل وزارت ورزش اطلاعات بسیاری را از وزارت در اختیار دارند او هر چند مدیر وزارتی باشگاه به حساب می‌آید اما به نظر می‌رسد وزیر دانسته‌های افراد تازه وارد را به او که در بطن حوادث پرسپولیس قرار دارد ترجیح داده است اما به طور قطع او کسی خواهد بود که در گیرو دار این حوادث می‌تواند وزنه‌ی تعیین کننده‌ای باشد.

* رویانیان عصبانی از باشگاه تا فدراسیون فوتبال

این ماجرا پای محمد رویانیان را هم دوباره به باشگاه پرسپولیس باز کرد او معترض بود که بعضی ارقام مندرج در این فهرست به ویژه رقم اعلام شده برای قرار دادها از سوی سازمان لیگ با واقعیات و مدارک موجود هم خوانی ندارند او صبح امروز در حالی وارد باشگاه پرسپولیس شد که هیجان زده و تا حدی عصبی بود او در غیاب علی پروین با معاونان وی گفت‌وگوی کوتاهی داشت او هر چند این فهرست را به سود خود می‌دانست چون مشخص می‌کرد که در پرداخت‌ها به تیم اصلاً عقب نبوده اما چنین نگاهی را منصفانه نمی‌دانیم او از این شاکی بود که چنین اطلاعاتی نزد وزارت ورزش به عنوان متولی باشگاه و نماینده‌ی دولت امانت بوده است ضمن آن‌که اطلاعات قرار دادها، اسناد دولتی تلقی می‌شود که انتشار آن‌ها جایز نبوده است.

رویانیان در نهایت با گرفتن مدارکی که نشان می‌داد بعضی اطلاعات مندرج در فهرست منتشر شده درست نیست باشگاه را به مقصد فدراسیون و سازمان لیگ ترک کرد.

انتشار این سند پای مسائل دیگری را هم به میان کشیده است یکی از مشاوران و معتمدان علی پروین می‌گوید این امکان وجود دارد که علی پروین اقدامی کاملاً حقوقی را انجام دهد.

مسئله این است که یک سند مهم دولتی که دیدن آن برای عموم جایز نبوده است بدون مجوز فاش شده است و پروین قصد دارد این موضوع را از مقامات بالاتر پیگیری کند

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...