نسخه چاپی

نگرانی آمریكا از برنامه ی هسته ای ایران

آمریكا روز سه‌شنبه اعلام كرد كه ایران می‌تواند طی دو ماه مواد لازم برای ساخت یك بمب هسته‌ای را تولید كند. این سخنان در حالی مطرح شد كه ایران و شش قدرت جهانی به دور تازه گفت‌و‌گوها در وین وارد شده‌اند.

گروه ترجمه - خبرگزاری رویترز 9 آوریل 2014 (20 فروردین) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی پرداخت و نوشت: آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران می‌تواند طی دو ماه مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند. این سخنان در حالی مطرح شد که ایران و شش قدرت جهانی به دور تازه گفت‌و‌گوها در وین وارد شده‌اند. اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در واشنگتن نشان‌دهنده عمق نگرانی‌های غرب در مورد نیات هسته‌ای ایران و نیز شکاف عمیق میان دو طرف است که همچنان می‌تواند تحقق یک توافق‌نامه را ناکام گذارد. هدف اصلی قدرت‌های جهانی در این گفت‌وگوها ترغیب ایران به پذیرش شرایطی است که زمان دستیابی ایران به سوخت بمب هسته‌ای افزایش یابد (احتمالاً این زمان به یک سال افزایش یابد). آقای کری در سخنان خود در سنا گفت: «تصور می‌کنم امروز بر همگان آشکار است که ما در مورد دوره زمانی موسوم به زمان فرار به جلو (طی دو ماه) برای ساخت بمب بحث و تلاش می‌کنیم.» در واقع، این میزان زمانی است که ایران می‌تواند برای تولید مواد غنی‌شده به منظور تولید بمب هسته‌ای زمان صرف کند.

در ادامه مقاله آمده است: قدرت‌های جهانی به‌منظور طولانی کردن این زمان به‌دنبال کاهش تعداد سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم غنی‌شده هستند. همچنین محدودسازی تحقیقات در مورد فناوری‌های جدید و واپایش (کنترل) گسترده ناظران هسته‌ای سازمان ملل در دستورکار قرار دارد. ایران خواهان آن است که به عنوان بخشی از توافق‌نامه نهایی، تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده تحمیلی غرب و سازمان ملل لغو شود. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت که «بحث‌های کلی به اتمام رسیده است... رآکتور آب سنگین اراک همچنان به‌عنوان رآکتور آب سنگین باقی خواهد ماند... اما روش‌های فنی به منظور کاهش نگرانی‌ها از فعالیت‌های آن وجود دارد... همچنین ایران تحت هیچ شرایطی فعالیت غنی‌سازی خود را متوقف یا تعلیق نخواهد کرد... اما سطح غنی‌سازی قابل بحث است.»

در پایان مقاله آمده است: مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی نگران هستند که هر گونه توافقی با انتقاد تندروهای محافظه‌کار در داخل ایران روبه‌رو خواهد شد. شش قدرت جهانی توافق‌ کرده‌اند که متن پیش‌نویس توافق‌نامه را تا پایان می یا اوایل ژوئن تدوین کنند. سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما همچنان در مرحله تحقیقات هستیم... در پایان همه چیز در ماه ژوئیه صورت خواهد گرفت.» مسئله مورد بحث این موضوع نیز خواهد بود که چگونه بازرسان هسته‌ای سازمان ملل، پایبندی ایران به توافق‌نامه نهایی را تأیید کنند. در صورت توافق دو طرف، گفت‌و‌گوها می‌تواند شش ماه دیگر تمدید شود.

 تحلیل‌: طرح ادعای «فاصله دو ماهه ایران با ساخت بمب هسته‌ای» در آستانه ورود به بحث گفت‌وگوهای جامع، ترفند دیگر غرب برای تأثیر بر این گفت‌وگوها و توافقاتی است که باید درباره خاتمه یافتن موضوع هسته‌ای انجام گیرد. به نظر می‌رسد باید با ارائه بحث‌های فنی و کارشناسی و ترویج گسترده آن در جهان، این ادعای گزاف و واهی را باطل ساخت تا گفت‌وگوها در فضای آرام‌تر و روشن‌تری انجام شود

۱۳۹۳/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...