نسخه چاپی

مجلس كلیات طرح نظام رتبه‌بندی معلمان را رد كرد

نمایندگان مجلس با كلیات طرح نظام رتبه‌بندی معلمان مخالفت كردند.

به گزارش نما ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات طرح نظام رتبه‌بندی معلمان را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور، در نهایت کلیات آن را با 99 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن مجلس رد کردند.
این طرح دارای یک ماده واحده بود که دولت را مکلف می‌کرد در یک دوره یکساله نظام رتبه‌بندی معلمان را براساس احکام قانونی طراحی کند.
پس از مخالفت نمایندگان با کلیات طرح نظام رتبه‌بندی معلمان این طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.
در جریان بررسی کلیات طرح مذکور احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف اول اخطار قانونی اساسی را براساس اصول 74 و 75 قانون مطرح کرد و گفت: طرح نظام رتبه‌بندی معلمان مغایر این 2 اصل قانون اساسی است چرا که در این طرح دولت مکلف شده لایحه‌ای را به مجلس بدهد در حالی که ارائه لایحه از اختیارات دولت است و مجلس نمی‌تواند دولت را مجبور به این کار کند.
وی ادامه داد: همچنین این طرح بار مالی دارد و قطعا شورای نگهبان از آن ایراد می‌گیرد در عین حال مشابه چنین طرحی در کمیسیون فرهنگی دولت در حال بررسی است لذا باید اجازه دهیم تا دولت خودش این کار انجام دهد.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت این اخطار را وارد دانست و از نمایندگان خواست تا نظر خود را در مورد این اخطار بیان کند.
وکلای ملت با 84 رأی موافق، 68 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی این اخطار را وارد ندانستند.
در ادامه ابوالقاسم خسروی نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس به عنوان موافق نخست کلیات این طرح گفت: یکی از محوری‌ترین بحث‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نگاه اساسی به معلمان است و معلمان معماران تعلیم و تربیت هستند. همچنین امروز ماهیت نظام اسلامی و جوهره حرکت آن حوزه فرهنگی است و مهمترین شاخصه فرهنگ اسلامی در معنویات است که در این طرح ضمن توجه به معلمان به این نکات هم توجه شده است.
در ادامه محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح گفت: در این طرح دولت به ارائه لایحه مکلف شده در حالی که این موضوع مغایر اصل 74 است. همچنین در این طرح به صورت گنگ و مبهمی بار مالی جدیدی را بر دوش دولت گذاشته‌ایم بدون اینکه جبران هزینه‌های جدید آن را پیش‌بینی کنیم.
وی ادامه داد: باید توجه کنیم که ما یک قانون مادر تصویب کرده‌ایم و اصلاحات این قانون در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است بنابراین می‌توانیم در این قانون که قانون مدیریت خدمات کشوری است هر موضوعی که مربوط به معلمان می‌شود را مورد توجه قرار دهیم و دیگر نیازی به چنین طرحی نیست.
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس طی سخنانی در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: ممکن است مخالفان بگویند که این طرح با بخشی از قانون اساسی مغایر است اما در قالب این طرح یک نظام‌نامه را تصویب می‌کنیم و نظام‌نامه پس از تدوین در دولت برای تصویب به مجلس می‌آید لذا ما هم حق قانون‌گذاری را به نهاد دیگری واگذار نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: این طرح سبب افزایش بهره‌وری می‌شود و افزایش بهره‌وری ارتقای کیفیت و رقابت سازنده را به همراه خواهد داد.
همچنین محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف آخر کلیات این طرح گفت: معلمان زحمات زیادی می‌کشند و وقت کمی حتی برای مطالعه شیوه تدریس دارند اما ما به این موضوعات توجه نداریم و داریم قانونی را تصویب می‌کنیم که سبب تنش و اختلاف بین معلمان می‌شود همچنین با این اقدام آموزش بدون پرورش و مسائل تربیتی را رواج می‌دهیم.
وی ادامه داد: به جای این اقدامات باید نظام هماهنگ پرداخت حقوق را مورد توجه قرار دهیم چرا که دیگر وقتش رسیده که بجای وعده دادن حقوق معلمان را به سقف حقوق کارمندان دولت برسانیم.
جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با کلیات این طرح گفت: هم دولت و هم بزرگان نظام بر رتبه‌بندی معلمان تاکید دارند چرا که در حال حاضر بسیاری از نخبگان که در خود آموزش و پرورش علم و تجربه کسب کرده‌اند روانه دانشگاه شده‌اند چرا که ما نتوانستیم ماندگاری نیروها در آموزش و پرورش را تنظیم کنیم لذا معتقدیم با تصویب این طرح گام بزرگی در راستای تحقق منویات رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ برداریم.

۱۳۹۳/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...