نسخه چاپی

كلاهبرداری میلیونی با فیش‌های جعلی

مرد كلاهبردار كه با فیش های جعلی بانكی میلیون ها تومان كلاهبرداری كرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

ساعت 11:30 چهاردهم اردیبهشت مأموران کلانتری 103 گاندی ، از طریق مرکز فوریت های پلیسی از دستگیری فردی در داخل یک واحد تجاری صرافی در خیابان میرداماد اطلاع پیدا کردند.

با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام تحقیقات مقدماتی ، صاحب صرافی عنوان کرد که فرد دستگیر شده قصد داشته تا با جعل یک فقره فیش بانکی به مبلغ 51 میلیون تومان ، اقدام به دریافت مبلغ 30 هزار دلار از آنها کند.

با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور شعبه 13 بازپرسی دادسرای ناحیه 13 تهران ، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار تیم مبارزه با کلاهبرداری پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت . کارآگاهان پایگاه سوم در اولین مرحله به تحقیق از محل دستگیری متهم پرداختند ؛ در تحقیقات از کارکنان صرافی مشخص شد که متهم به هویت "رها . ن" ( 26 ساله ) به صرافی مراجعه و پس از درخواست خرید مبلغ 30 هزار دلار ، از سوی کارکنان صرافی شماره حساب بانکی متعلق به صرافی به وی داده شده تا او مبلغ 51 میلیون تومان را در شعبه بانکی خیابان میرداماد ، به حساب واریز کند که پس از مدتی ، این شخص در حالی که یک فیش بانکی به مبلغ 51 میلیون تومان در دست داشته و مدعی واریز این مبلغ به شماره حساب شده اما در واقع تنها مبلغ 5 هزار و 100 تومان به شماره حساب بانکی واریز کرده بوده ، مجددا به صرافی مراجعه و درخواست دریافت مبلغ 30 هزار دلار را کرده است.

کارکنان صرافی در خصوص نحوه اطلاع از مجعول بودن فیش بانکی به کارآگاهان عنوان داشتند: طبق روال همیشگی کار ، ابتدا واریز پول به حساب را از طریق بانک تأییدیه گرفته و پس از تأیید اقدام به تحویل پول ، دلار و ارز خارجی به مشتری می کنیم؛ در این مورد نیز ما همین کار را کرده و قبل از تحویل مبلغ 30 هزار دلار ، ابتدا با بانک تماس گرفته اما متصدی بانک با وجود تأیید شماره فیش بانکی عنوان داشت که مبلغ واریزی 51 میلیون تومان نیست ، بلکه مبلغ 5 هزار و 100 تومان است که بلافاصله ما نیز این فرد ( متهم ) را دستگیر و به 110 زنگ زدیم.

متهم در اظهارات اولیه منکر هرگونه اقدام به جعل فیش بانکی شد و مدعی شد که وی هیچ مراجعه ای به شعبه بانکی نداشته است که در ادامه و با بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته های بانکی ، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که متهم به شعبه بانک خیابان میرداماد مراجعه داشته و اظهارات وی کذب است.

در ادامه تحقیقات و در بازرسی از وسایل همراه متهم، کارآگاهان موفق به کشف ابزار مورد استفاده در جعل سند شدند که با پیدا شدن این اسناد و مدارک و با توجه به قطعی شدن کذب بودن اظهارات اولیه، به ناچار لب به اعتراف گشود و در اعترافات اولیه عنوان داشت که قصد داشته تا پس از دریافت این مبلغ ( 30 هزار دلار ) از کشور خارج شده و اقدام به خرید البسه و وارد کردن آنها به کشور کند.

همزمان با تحقیقات کارآگاهان و اعتراف صریح متهم به جعل فیش بانکی، کارآگاهان موفق به شناسایی مالباخته ی دیگری شدند که متهم با دادن چک بین بانکی مجعول، اقدام به کلاهبرداری و دریافت 115 میلیون تومان از وی کرده بود.

با شناسایی مالباخته دوم و حضور وی در پایگاه سوم پلیس آگاهی ، متهم بلافاصله از سوی این شخص مورد شناسایی قرار گرفت ؛ مالباخته پس از شناسایی متهم ، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: چند روز پیش متهم با مراجعه به محل کار من و طرح این ادعا که وارد کننده لباس های خارجی از کشور ترکیه است در دو نوبت مبلغ 115 میلیون تومان از من دریافت و در ازای دریافت این مبلغ ، یک فقره چک بین بانکی به مبلغ 115 میلیون تومان به من تحویل داد اما زمانی که برای نقد کردن چک به شعبه بانکی مراجعه کردم در کمال تعجب به من اعلام شد که این چک تقلبی بوده و جعل شده است.

همزمان با شناسایی دومین مالباخته ، کارآگاهان در تحقیقات خود موفق به شناسایی فرد دیگری شدند که متهم با استفاده از چک بین بانکی مجعول اقدام به کرایه یک دستگاه خودرو سواری "هیوندا سانتافه" کرده بود.

با شناسایی شاکی سوم پرونده و در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم به بهانه کرایه دستگاه خودرو مدل بالا به شرکت کرایه خودرو مراجعه و با ارائه شناسنامه و یک فقره چک مجعول 60 میلیون تومانی ، اقدام به تحویل یک دستگاه خودرو سانتافه کرده است.

سرهنگ کارآگاه حسین خان بابایی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، در ادامه اعلام این خبر با توصیه به واحدهای تجاری و اقتصادی گفت : انجام اقدامات ایمنی و رعایت احتیاط در زمان انجام معاملات بانکی و مالی می تواند مجرمان را در ارتکاب جرایم ناکام گذاشته و حتی به مانند این پرونده باعث دستگیری متهم و شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شود لذا از شهروندان به ویژه افراد شاغل در زمینه معاملات مالی و بانکی توصیه می شود که قبل از هرگونه خرید و فروش به شیوه چک و یا اسناد بین بانکی ، از واریز مبلغ مورد نظر خود اطمینان کامل کسب کرده و در حد امکان از انجام معاملات خود در قالب چک های بین بانکی در زمانی که امکان تأیید صحت اسناد مالی از سوی شعبات بانکی وجود ندارد ، خودداری کنند.از دیگر تسهیلات بانکی از قبیل انتقال وجوه با استفاده از کارت های عابر بانک استفاده کند که در این خصوص نیز توصیه می شود که مشخصات صاحب کارت با فرد مراجعه کننده جهت انجام معاملات ، به دقت مورد مطابقت قرارگیرد.

سرهنگ حسین خان بابایی در پایان این خبر گفت : با توجه به احتمال افزایش دیگر جرایم ارتکابی از سوی متهم و افزایش مالباختگانی که بدین شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشند ، قرار قانونی از سوی مقام محترم قضایی برای متهم پرونده صادر و تحقیقات تکمیلی جهت شناسایی دیگر مالباختگان در دستور کار کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است. همچنین از تمامی مالباختگانی که بدین شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند دعوت می شود تا برای شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان سهروردی شمالی ـ خیابان خرمشهر ـمیدان نیلوفر مراجعه کنند.

۱۳۹۱/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...