نسخه چاپی

افزایش صادرات نفت ایران در پی كاهش تحریم‌های غرب

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود اعلام كرد: صادرات نفت خام ایران در طول بیست ماه گذشته از یك میلیون بشكه در روز بالاتر رفته كه بیش از توافق ایران و گروه 1+5 است.

به گزارش نما ، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که صادرات نفت ایران خام از ژوئن 2012 تاکنون به بالاترین میزان خود یعنی یک میلیون و 65 هزار بشکه در روز رسیده که در مقایسه با قبل از زمان توافق و لغو برخی از تحریم‌های غرب علیه ایران افزایش چشمگیری داشته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، طبق توافق اولیه ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان که در نوامبر سال گذشته به دست آمد انتظار می‌رود که صادرات نفت ایران تا 20 ژوئیه سال جاری که زمان این توافق به پایان می‌رسد به طور میانگین روزانه یک میلیون بشکه باشد.
صادرات نفت ایران در طول دو سال گذشته به دلیل تحریم‌های بین‌المللی غرب علیه این کشور تقریبا به نصف کاهش یافته بود.
در ادامه گزارش این آژانس آمده است: خرید نفت ایران برای سومین ماه از میانگین آن در سال 2013 افزایش داشته است و انتظار می‌رود که این میزان در ماه‌های آینده نیز افزایش یابد.
رییس بخش بازار و صنعت نفت در آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفت: در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا آنها می‌خواهند به امتحان کردن تحریم‌ها ادامه دهند یا خیر؟
رویترز در ادامه آورده است که چین، هند و کره جنوبی بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند.
یک تحلیلگر آمریکایی افزایش خریداری نفت ایران را نتیجه کاهش تحریم‌های غرب در توافق ژنو دانست و گفت: خریداران نفت ایران اخیرا به دلیل کمتر شدن محدودیت‌ها ترس کمتری برای واردات نفت ایران دارند و می‌دانند که با این کار ریسک کمتری را برای تحریم شدن از سوی آمریکا می‌پذیرند.

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...