نسخه چاپی

ادامه واكنش ها به تخلف آمریكایی ها

عکس خبري -ادامه واکنش ها به تخلف آمريکايي ها

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت باید زیر بار تخلف آمریكا در عدم صدور ویزا برای نماینده خود نرود.

به گزارش نما ، به نقل از تسنیم، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی دولت این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، اظهار داشت: مصوبه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا خلاف مقررات بین المللی است و قطعاً دولت نباید زیر بار چنین تخلفی برود بلکه باید محکم بایستد.
وی ادامه داد: ایران نماینده خود را نیز تغییر ندهد چراکه آمریکایی‌ها خلاف کرده و برخلاف مقررات بین المللی عمل کرده‌اند. ما که نباید تابع تخلف دیگران باشیم. بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید از نماینده خود در سازمان ملل متحد دفاع کند و از این سازمان بخواهد که اوباما و آمریکا را مجبور کنند تا این مصوبه امضا نشود و روادید نماینده معرفی شده جمهوری اسلامی ایران صادر شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که ایران می‌تواند از آمریکا به سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی در زمینه ممانعت از ورود حمید ابوطالبی نماینده ایران در سازمان ملل به این کشور شکایت کند؟ تأکید کرد: بله؛ طبق مقررات سازمان ملل هر طور می‌تواند این موضوع را دنبال کند.
**صدور ویزا برای نماینده ایران به هیچ عنوان میان ایران و واشنگتن نیست
نقوی حسینی گفت: باید اشاره کنم که اگرچه صدور روادید برای اتباع خارجی برای ورود به یک کشور از حقوق کشور پذیرنده است اما این موضوع در ارتباط با سازمان ملل متحد متفاوت است چرا که اخیراً برخی در رسانه‌ها استدلال می‌کنند که صدور روادید برای اتباع خارجی حق کشورها است.
وی ادامه داد: درست است که صدور روادید برای اتباع خارجی برای ورود به یک کشور حق کشورها است اما در خصوص سازمان ملل متحد این موضوع متفاوت است؛ ایالات متحده آمریکا به عنوان میزبان مقر سازمان ملل پذیرفته است که قوانین و مقررات بین‌المللی این سازمان را رعایت کند بنابراین متعهد است که این قوانین را رعایت کند لذا نمی‌تواند از این حق برای زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی استفاده کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: طبق قوانین بین المللی سفیر کشورهای عضو سازمان ملل متحد مطابق قوانین و مقررات سازمان انتخاب و به سازمان ملل معرفی می‌شوند و آمریکا موظف به صدور روادید است و نمی‌تواند اعمال سلیقه کند.
نقوی حسینی در خصوص اظهارنظر سخنگوی سازمان ملل مبنی بر اینکه صدور ویزا برای نماینده ایران موضوعی بین واشنگتن و تهران است، گفت: این موضع ضعیف سازمان ملل متحد است و از طرف این سازمان اصلاً قابل قبول نیست چرا که به هیچ عنوان این موضوع میان ایران و واشنگتن نیست این موضوع از حقوق مسلّم یک عضو رسمی سازمان ملل متحد است.
وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان ملل متحد نمی‌تواند از حقوق اعضای خود دفاع کند، پس برای چه مستقر است و این نوع موضع گیری از ناحیه ضعف سازمان ملل متحد است.

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...