نسخه چاپی

واكنش عراقچی به منع ورود نماینده ایران به آمریكا

عکس خبري -واکنش عراقچي به منع ورود نماينده ايران به آمريکا

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به اقدام آمریكا در مورد منع ورود گزینه پیشنهادی تهران برای تصدی مسئولیت نمایندگی ایران نزد سازمان ملل به نیویورك ، گفت: وزارت امور خارجه از طریق مكانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است .

به گزارش نما ، به نقل از مهر، سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام کنگره و دولت آمریکا در مورد گزینه پیشنهادی تهران برای تصدی مسئولیت نمایندگی ایران نزد سازمان ملل و تصویب قانونی برای منع ورود وی به نیویورک ، گفت: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است .
وی افزود: گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی در نظر نداریم و این مسئله را از طریق مکانیزم های حقوقی پیگیری می کنیم .
بر اساس این گزارش در پی معرفی حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل ، کنگره آمریکا به بهانه دست داشتن ابوطالبی در گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸ با تصویب قانونی از ورود وی به نیویورک جلوگیری کرده است . دولت آمریکا نیز این اقدام کنگره را مورد تأیید قرار داده است .
حمید ابوطالبی پیش از این اعلام کرده بود که در جریان گروگانگیری سفارت آمریکا تنها در دوره ای به عنوان مترجم فعالیت داشته است .
ابوطالبی در واکنش به اقدام امریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به امریکا در صفحه توییتر خود نوشت:آمريكا از نظر حقوقي رويه جديد و مسير نويني را إيجاد كرد، اين كه با مصوبات پارلمان هاي ملي مي توان تعهدات بين المللي كشور را زير پا نهاد.
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به اعلام رسمی کاخ سفید مبنی بر خودداری از صدور روادید حمید ابوطالبی اعلام کرد: این تصمیم آمریکا نابخردانه و نقض آشکار حقوق بین الملل است.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اقدام امریکا در عدم صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل، گفت: ما به امریکایی ها اعلام کردیم یکی از مجرب ترین و منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات ها را برای نمایندگی ایران در سازمان ملل تعیین کرده ایم ، ‫ایشان سابقه سفارت در چندین کشور اروپایی من جمله ایتالیا و بلژیک و استرالیا را دارند.
وی ادامه داد: آقای ابوطالبی قبلا به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی مسئولیت و مدیر کل در وزارت امور خارجه مسئولیت داشته اند و ‬ ‫به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل شرکت کردند‬.نباید اجازه داد گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند‬.
ظریف تاکید کرد: ‫این رفتار برای ما قابل قبول نیست‬، سازو کارهایی در سازمان ملل وجود دارد و حسب مورد رفتار می کنیم.
وی ادامه داد: ایالات متحده به خوبی آگاهی دارد که این رفتار برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...