نسخه چاپی

تاخیر شش ماهه روحانی در تشكیل كمیته اقتصادی دولت

عکس خبري - تاخير شش ماهه روحاني در تشکيل کميته اقتصادي دولت

روزهای آخر بهمن ماه، روحانی، كمیته اقتصاد كلان دولت را تشكیل داده كه شامل: رئیس طیب‌نیا، اعضای نوبخت، سیف، معاون اجرایی و مشاور ارشد اقتصاد كه آقای نیلی هستند. دكتر مرتضی الله داد گفت: دولت آقای روحانی در بخش اقتصاد چیز به خصوصی از خود نشان نداده و تنها قسمتی كه در این دولت خوب كار می كند بخش دیپلماسی آن است.

به گزارش نما ، به نقل از پارس آنلاین، دکتر مرتضی الله داد رییس سابق موسسه عالی بانکداری اظهار داشت: بی برنامگی دولت گذشته رسیده به این دولت و کار خیلی سخت است ولی در همین سخت بودن هم دولت در بخش اقتصاد چیز به خصوصی از خود نشان نداده و تنها قسمتی که در این دولت خوب کار می کند بخش دیپلماسی آن است. عملکرد وزارت نفت هم قابل تقدیر است.
وی افزود: مثلا وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی کار خاصی نکرده اند. خوب است دولت اعلام کند محل پرداخت طرح یارانه ای از کجا تامین شده است؟ آیا باز از منابع بانک مرکزی استفاده کرده؟ خب اگر اینطور باشد که می شود دولت قبلی؛ منابع بانک مرکزی یعنی درحقیقت تزریق پول بدون پشتوانه و نهایتا ایجاد تورم بیشتر.
دکتر الله داد با اشاره به ادعای خصوصی سازی بانکها گفت: وقتی مدیرعامل یکی از بانک های بزرگ کشور کسی بود که اصلا کار بانکی نکرده بود و اصلا بانکدار نبود چگونه می توانست مدیر توانمندی باشد؟ الان دو، سه تا از بانک های بزرگ دولتی اسما خصوصی شده این خصوصی شدن یعنی چه؟ یعنی اینکه مجمع آن بانک رئیس بانک را مشخص بکند ولی وقتی وزیر دارایی رئیس این بانک ها را مشخص می کند دیگر این چگونه می تواند خصوصی نامیده شود؟
وی با اشاره به بی برنامه گی دولت در حل مشکلات اقتصادی گفت: روزهای آخر بهمن ماه، آقای روحانی، کمیته اقتصاد کلان دولت را تشکیل داده که شامل: رئیس آقای طیب نیا، اعضای آقای نوبخت، آقای سیف، معاون اجرایی و مشاور ارشد اقتصاد که آقای دکتر نیلی هستند. یعنی واقعا دولت ۶ ماه وقت لازم داشت تا این کمیته را مشخص بکند. چرا آنقدر دیر؟ الان تنها جایی که هزینه بسیار زیادی را به دولت تحمیل می کند هدفمندی یارانه هاست ولی هنوز دولت نمی تواند یک تصمیم با جرات روی آن بگیرد.
رییس سابق موسسه عالی بانکداری با اشاره به بدهی سنگین دولت به سیستم بانکی، به پیشینه تاریخی این موضوع اشاره کرد و گفت: در سال ۸۷ آقای مظاهری به مجلس پیشنهاد داد تا به دولت اجازه دهد از محل حساب ذخیره ارزی بدهی دولت به سیستم بانکی راپرداخت نماید، چون آن موقع در حساب ذخیره ارزی پول موجود بود. ضمن اینکه بدهی دولت به بانک ها از زمان دولت سازندگی یعنی تقریبا سال ۱۳۷۲ شروع شد و در دولت احمدی نژاد ادامه پیدا کرد.
وی افزود: در زمان آقای مظاهری که دلار حدود ۱۰۳۰ تومان بود این بدهی ۱۵ میلیارد دلار می شد که متاسفانه این پیشنهاد توسط مجلس تصویب نشد و بدهی دولت پس از آن به بانک ها افزایش یافت. حساب ذخیره ارزی نیز به حساب صندوق توسعه ملی تبدیل شده و این دین بزرگی بود که دولت به بانک ها داشت.
وی خاطرنشان ساخت: در ابتدای دولت آقای احمدی نژاد بدهی های اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی حدود ۱۰۰۰۰میلیارد بود که در اواخر دوره ایشان به ۸۰۰۰۰ میلیارد رسید. بنابراین اگر یک نگاه دقیق تری بکنیم به این نتیجه می رسیم که بانک ها اگر نتوانند تسهیلات داده شده را وصول بکنند امکان دادن تسهیلات جدید ندارند. بسیاری از بانک ها برای ارائه تسهیلات از خطوط اعتباری بانک مرکزی استفاده کردند و چندین بار در سخنرانی های رئیس کل وقت بانک مرکزی گفته شد: که بیش از صد درصد میزان سپرده ها بانک ها تسهیلات داده اند.

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...